HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: heb je suiker nodig?

geschreven door Marit maart 1, 2017 12 Comments

Er is tegenwoordig veel te doen om suiker. Veel mensen die suikervrij leven, maar kan dat wel? Hebben we suikers nodig of is dit alleen maar slecht voor ons? Een lastig onderwerp om goede informatie over te vinden, maar in de ‘Weetje Woensdag’ van deze week probeer ik toch een antwoord te krijgen op de vraag: ‘hebben we suiker nodig?’

Wat is suiker?
Op deze website lees ik meer informatie over suiker. Suiker is een koolhydraat die zoet smaakt. Een koolhydraat bestaat uit één of meer suikermoleculen en levert energie aan planten, dieren en mensen. Suiker komt voor in groente, fruit, suikerbieten, suikerriet en honing. In Nederland halen we suiker uit suikerbieten. Er zijn verschillende suikers, denk hierbij aan sacharose (tafelsuiker), lactose (melksuiker), maltose (moutsuiker), glucose (druivensuiker), fructose (fruitsuiker) en galactose. 
De meest bekende, tafelsuiker, bestaat uit fructose en glucose. Van deze suiker worden verschillende suikerproducten gemaakt, zoals stroop, suikerklontjes, poedersuiker etc. 

Hebben we suiker nodig?
Zoals hier boven uitgelegd, is suiker een koolhydraat. Koolhydraten hebben we nodig voor de energie en warmte. Zo’n 40% tot 70% van onze dagelijkse behoefte bestaat uit koolhydraten. Suiker levert dus energie en warmte, maar voorziet ons lichaam volgens deze webiste niet van de nodige vitamines, mineralen en vezels. Toch hebben we suiker niet alleen nodig voor de brandstof, volgens deze website hebben we ook suikers nodig als vertering van voedsel en om het bloed te bevoorraden. Omdat er in de meeste fruitsoorten en sommige groenten al natuurlijke suikers aanwezig zijn, en in onze voedingsmiddelen suikers verwerkt zijn, krijgen we vaak al voldoende suikers binnen.
Het gaat daarom tegenwoordig ook vaak om de vorm waarin we suikers tot ons nemen. Denk bijvoorbeeld aan een glas cola. Volgens deze website is een glas cola een berg suikerklontjes die zorgt voor een geconcentreerde energiestoot in het lichaam. De alvleesklier vangt deze klap op, maar hoe vaker dit gebeurt, hoe ongevoeliger de alvleesklier wordt en hoe moeilijker deze gaat werken. Dit verhoogt bijvoorbeeld de kans op suikerziekte.

Producten
Het is dus belangrijk voor ons lichaam om voor producten te kiezen die niet een suikerstoot geven, maar te kiezen voor producten die de koolhydraten langzamer afbreken. Denk hierbij aan volkoren producten, bonen, peulvruchten en zetmeelrijke producten (banaan, pompoen, wortel).
Suiker wordt gebruikt voor veel functies, als zoetstof, smaakmaker, bindmiddel etc. Het wordt dus in veel producten toegevoegd en gebruikt, dus het is daarom naar mijn idee lastig om helemaal suikervrij te eten. Toch zijn er veel producten in de supermarkt die je kunt vermijden (kant en klare maaltijden bijvoorbeeld) of kunt vervangen door producten die (bijna tot niet) bewerkt zijn. Hierdoor maak je al een groot verschil en er zijn zo veel gezonde (en lekkere) alternatieven voor producten die veel suikers bevatten. Het is vaak even wennen, maar een zelfgemaakt koekje of een dood normale appel kan ook erg lekker zijn en je voorzien van een dosis energie! Helemaal suikervrij leven is naar mijn idee dan ook erg lastig en ook niet helemaal nodig. We hebben het enerzijds nodig voor de energie, maar een te veel eraan is natuurlijk ook niet goed. Kies dus zoveel mogelijk voor onbewerkte producten. Fruit en groenten leveren ons voldoende suikers.

Eat less sugar, you’re sweet enough!
Dit vind ik een mooie quote om mee af te sluiten. Suiker is niet per definitie goed of slecht voor je, maar er opletten kan zeker geen kwaad. Zoals voor veel geldt: met mate.
Ik zie mezelf niet suikervrij leven, dat vind ik en niet nodig, want ik haal er ook energie uit en ik hou daarvoor ook gewoon te veel van snoep.

Hoe zit dat bij jou? Let je op je suiker inname? 

12 Comments

Bianca maart 1, 2017 at 15:30

Met gaan sporten (met pt) en aanpassingen in mijn eetpatroon ben ik nu 18 kilo kwijt dus heb wel extra op alles moeten letten. En je moet ook van iets lekker kunnen genieten maar met mate.

Antwoord
Marit maart 2, 2017 at 13:54

Mooi gezegd!

Antwoord
Bianca maart 1, 2017 at 16:41

Om suiker volledig te bannen gaat me te ver. Maar dat vind ik ook voor koolhydraten of brood, dat is heus niet de vijand (tenzij je een aandoening hebt natuurlijk). Gewoon opletten. Ik eet bijna elke avond sinaasappels of een appel oid, heeft ook een heerlijk zoete smaak.

Antwoord
Marit maart 2, 2017 at 13:55

Heb je helemaal gelijk in. Zo lang je nergens last van hebt, lekker van genieten, maar met mate. Voor mij ook elke dag een appel, heerlijk!

Antwoord
Patricia maart 1, 2017 at 22:41

Interessant! Ik denk dat ik ook niet volledig suikervrij zou kunnen leven. Drink al een aantal jaar geen frisdrank en fruitsapjes meer (fruitsap heel soms nog), en dat heeft zoveel verschil gemaakt. Zonder problemen gewicht verloren en me zoveel fitter gevoeld. Nu eet ik nog steeds zo min mogelijk toegevoegde en artifical suikers.

Antwoord
Marit maart 2, 2017 at 13:55

Dat kan zo’n verschil brengen inderdaad. Een kleine aanpassing, maar al snel is water met limoen of citroen ook hartstikke lekker!

Antwoord
Sanne maart 1, 2017 at 22:46

Ik eet nu sinds 5 weken suikervrij, geen brood, pasta’s, rijst etc. Haal m’n koolhydraten uit groente, fruit en af en toe havermout of spelt. Ik ben hier mee begonnen vanwege heftige PMS klachten, candida schimmel in mijn darmen en overgewicht. De kilo’s gaan er af maar het belangrijkste: ik voel me stukken beter!

Antwoord
Marit maart 2, 2017 at 13:54

Maar met suikervrij bedoel je toegevoegde suikers? Want in de meeste producten zoals groente en fruit, zit dus ook suiker. Wat super fijn dat je buikpijn zo is weggenomen! En leuk bijkomend voordeel van de kilo’s!

Antwoord
Kim juni 14, 2017 at 16:35

In weetje woensdag van vandaag schrijf je: dagelijkse referentie-inname voor een volwassene ligt rond 90 gram suiker.
Maar als ik in de ochtend bananenpannenkoekjes met als topping appel eet en smiddags een kiwi en een mandarijn en voor het sporten een banaan zit ik ver over die 90gram. Is dat erg?

Antwoord
Marit juni 19, 2017 at 12:22

Oef, goede vraag! Het is natuurlijk een richtlijn en ik denk dat het ook per persoon verschilt (wat je de rest eet enzo). Je eet dus zo 4 stuks fruit op een dag als ik het goed begrijp? Dan kom je inderdaad snel aan suikers, maar ik vind dat al wat anders dan dat je suikers uit snoep haalt, dus naar mijn idee kan het geen kwaad?

Antwoord
Kim juni 24, 2017 at 13:37

Hi Marit, bedankt voor je antwoord!! Ik kom inderdaad gauw aan 4 stuks fruit op een dag. Vaak een appel en een banaan en ik top mijn kwark/ Brinta/ havermout graag met blauwe bessen en druiven. Ik eet nu geen bananenpannenkoekjes meer op dagen dat ik voor het sporten een banaan eet. Ik let er nu wel iets meer op, maar ik denk ook niet dat het kwaad kan. Aangezien ik nu 2400kcal op een dag moet eten omdat ik aan wil komen, is onder die 90gram suiker blijven niet echt haalbaar voor mij. Ik probeer het maar een beetje los te laten…:)

Antwoord
Marit juni 25, 2017 at 13:59

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel calorieën je eet, als je meer kcal eet, dan kun je volgens mij ook meer suiker eten. Zit wel goed zo hoor! 🙂

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



Follow on Instagram