HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: moet je honger hebben om af te vallen?

geschreven door Marit maart 15, 2017 6 Comments

Toen ik bezig was met afvallen, was voor mij honger een goed teken, dan viel ik namelijk af. Inmiddels denk ik hier (gelukkig) heel anders over en schreef ik vorig jaar een blogpost over een quote die ik tegenkwam op social media “je moet van het hongergevoel houden”. Toch ben ik wel benieuwd of je nou ‘honger’ moet hebben, wil je afvallen. Enneh… wat is honger hebben eigenlijk?

Wat is honger hebben?
“Jij hebt geen honger, jij hebt trek, kinderen in Afrika, die hebben pas honger.” Dit heb je vast wel vaker gehoord, wanneer je riep dat je HONGER had. Wat is honger hebben eigenlijk? Volgens Wikipedia is honger het biologische signaal van het lichaam dat er behoefte is aan eten. Het wordt veroorzaakt door de daling van het glycogeen-gehalte in de lever tot onder een bepaald niveau. Mensen kunnen in principe tot 50 dagen zonder voedsel, maar geen drie dagen zonder te drinken. Honger wordt vaak onderscheiden van trek. Bij honger is er een acute noodzaak om voedsel tot zich te nemen, omdat anders ernstige lichamelijke schade kan ontstaan. Ook al vóélt het soms dat je voedsel MOET hebben, omdat er anders schade ontstaat, toch denk ik dat je niet vaak in situatie bent dat je echt honger hebt, maar dat je gewoon (mega) trek hebt. Honger/trek, je weet vast wel een beetje wat ik bedoel in deze blog!

Knorrende maag
Vaak als je een tijdje niet hebt gegeten, krijg je trek en gaat je maag knorren. Volgens deze website is het zo dat als je honger hebt, je lichaam je tot aan eten wilt aanzetten. Een lege maag geeft het hongerhormoon ‘ghreline’ af. Dit komt weer in het hersengebied terecht dat het eetgedrag reguleert. De boodschap van ghreline is simpelweg dat het weer tijd is om te eten. Tegelijkertijd zorgen deze en andere hongerhormonen dat genoeg energie beschikbaar is voor het lichaam. Daarvoor spreekt het je energievoorraad aan en dat is vaak het gedeelte waar je veel van hebt en wat eenvoudig te benutten is. De grootste, direct beschikbare voorraad is vet. Vetverbranding waar energie bij vrijkomt, begint al wanneer je maag-darm kanaal leegraakt. Dit gebeurt ongeveer twee uur na een (normale) maaltijd. Geef je geen gehoor aan je hongergevoel, dan wordt de vetverbranding extremer. Een beetje vet verbranden is voor de meeste mensen geen enkel probleem, daar zijn die voorraden ook voor. Als je niet eet, is je brein het eerste wat het zwaar krijgt. Want zoals ik in deze blog al vertelde, heeft je brein behoefte aan glucose (bloedsuiker). Het beetje glucose wat in je lever opgeslagen is, is na één nacht al verbruikt. Om dit aan te vullen, eten we weer zetmeel of suiker. Gebeurt dit niet, dan breekt je lichaam spieren af. De eiwitten worden uit je spieren gehaald en dit wordt omgezet in glucose. (alle info van deze website.

Honger en afvallen
Honger hebben is dus een teken van een tekort aan voedsel en kan dus bijdragen aan vetverbranding, wat je kan helpen bij afvallen. Echter kun je ook lezen dat het ook consequenties kan hebben voor je spieren. Honger hebben kan er weer voor zorgen dat je minder energie hebt, je je niet kan concentreren, je constant vermoeid bent… Niet heel gek als je te weinig eet, je krijgt te weinig voedingsstoffen binnen, waardoor het minder functioneert. Daarnaast kan veel honger juist ook weer zorgen voor enorme cravings, waardoor de kans groot is dat je je later gaat over-eten. Een middenweg is dus beter en het is gewoon belangrijk om je lichaam goed te voeden.
Wil je afvallen, dan is een negatieve energiebalans nodig. Minder eten dan je verbruikt. Ga je minder eten dan je nodig hebt, dan kan dit inderdaad voor een hongergevoel zorgen. Ik ben het heel erg eens met dit artikel van Teni, waarin ze verteld dat een hongergevoel voor niemand natuurlijk fijn is en dat een gezond leven niet betekent dat je continu in strijd moet zijn met hongergevoelens. Constant honger hebben is niet alleen fysiek, maar ook emotioneel uitputtend. Honger vertelt ons dat we te weinig calorieën en/of voedingsstoffen in ons lichaam hebben. Lijdt geen honger, maar kijk naar (gezonde en goede) voeding waar je je honger mee stilt en energie van krijgt. Als je wilt afvallen moet je inderdaad minder eten dan je verbruikt, maar er is genoeg voeding die je een verzadigd en energierijk gevoel geven, waardoor je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en waardoor je niet de hele tijd honger hoeft te hebben en toch afvalt. Denk hierbij aan genoeg water drinken, regelmatig en vezelrijk eten, een goede verhouding tussen de macronutrienten, goed slapen etc.

Zelf herken ik errrrrug snel de signalen dat ik trek heb. Het is gewoon iets wat ik niet kan negeren en ik word er ook geen leuker persoon van als ik het wel negeer. Mijn gedachten gaan op zo’n moment alleen maar naar eten, mijn hele focus en energie gaan weg. Nu ben ik ook niet bezig met afvallen, maar zou ik dat wel zijn, dan zou ik me richten op voedzaam voedsel waardoor ik geen honger zou lijden, maar gewoon energie zou blijven houden!

Hoe zit dit bij jou? Koppel jij ‘honger’ aan afvallen? Hoe ga je ermee om als je wilt afvallen?

Hier nog een aantal links naar blogs die hier mee te maken hebben:
Afvallen door krachttraining
Is afvallen in de zomer makkelijker?
Hoe verbrand je vet?

6 Comments

Bianca maart 15, 2017 at 14:50

Ik ben met behulp van een personal trainer 18 kilo kwijt. Het nadeel is dat ik op mijn werk niet zelf mijn pauze kan bepalen, dus ook al heb ik nog geen honger ik zal toch wat moeten eten want het is pauze.
Thuis eet je gewoon zal maar zeggen als je honger krijgt.

Antwoord
Marit maart 17, 2017 at 09:54

Wat knap zeg! Oja, vervelend dat je gebonden bent aan pauzes.

Antwoord
Jolien maart 15, 2017 at 15:14

Het knorren van je maag is niet direct een signaal dat je lichaam voedingsstoffen nodig heeft, maar het knorren van je maag is een teken dat je maag zich aan het reinigen is en het overblijfselen uit de maag verwijdert.

Daarnaast hoef je inderdaad geen honger te lijden of minder te eten als je wilt afvallen. Als je gezonde en verzadigende producten eet. Je kunt best veel eten van producten met weinig kcal maar een hoge verzadiging. Zo moet je heel wat groente eten om aan je dagelijkse kcal behoefte te komen.

Leuke Blog 🙂

Antwoord
Marit maart 17, 2017 at 09:57

Goede aanvulling, bedankt Jolien! Precies, lekker veel groente eten!

Antwoord
Bianca maart 15, 2017 at 17:39

Honger lijden om af te vallen vind ik niet nodig, maar lichte trek wel. Voor mij gold dat ik moest wennen aan minder eten en ook andere keuzes maken. Als ik de hele ochtend tomaten zit te knagen blijft het zo’n automatisme om op iets te kauwen. Ik heb het langzaamaan aangepast, zodat ik geen vreetbuien kreeg en het een gewoonte werd. Dat heeft prima gewerkt !

Antwoord
Marit maart 17, 2017 at 09:56

Ja dat is het ook, je moet ook wennen! Wat knap dat je het zo aangepast hebt!

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Follow on Instagram