HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: afvallen door cardio of krachttraining ?

geschreven door Marit augustus 26, 2015 9 Comments

Zoals ik al eerder vertelde vraag ik mezelf best vaak iets af met betrekking tot sporten of eten. Naar mijn idee ben ik niet de enige die zich hierin dingen afvraagt en daarom heb ik besloten vaker mijn opgedane informatie over bepaalde dingen met jullie te delen! Daarom zal ik vanaf nu af en toe (dus niet iedere woensdag) een weetje met je delen op Weetje Woensdag! Whoop whoop! Dus bij deze mijn zoektocht naar de vraag of je voor vet verbranding nu moet gaan hardlopen of het krachthonk in moet!

De stap naar het krachthonk is voor veel vrouwen groot en lastig (daar schreef ik toen ik net begon met een bloggen dit blogje over en daar komt nog een nieuwe blog over aan!), toch hoor je vaak dat je beter krachttraining kunt doen dan cardio, wil je meer calorieën verbranden. Is dat zo? En hoezo dan? Ik zocht het voor je op!

Steeds meer onderzoek wijst aan dat je met krachttraining meer vet verbrand dan met cardio (hardlopen, fietsen, roeien, etc.).
Om hier een heel kort antwoord op te geven citeer ik een zin van deze site: ‘Bij krachttraining ben je bezig met het onderhouden van je spieren, of zelfs het versterken van je spieren. Zo krijg je meer spiermassa en daardoor verbrandt je meer vet.’

Omdat de spieren energie nodig hebben, zullen deze tijdens het sporten, maar ook in de herstelfase veel energie verbranden, wat er dus voor zorgt dat je calorieën verbrand. Na een training (48 uur) verbrand je zelfs 10% meer aan calorieën! En door krachttraining groeien je spieren, wat ervoor zorgt dat je meer verbruikt, want hoe meer spier, hoe meer energie het nodig heeft, dus hoe meer je verbrand!
Het gaat vooral om de tijd na een krachttraining. Ik heb het eens bijgehouden, maar mijn hartslagmeter geeft aan met hardlopen dat ik zo’n 600 kcal verbrand, met een pittige work out in de sportschool is dit zo’n 400/500. Juist de tijd/herstel daarna telt!

Door mijn vrienden van Fitness Tips kwam ik nog meer te weten. Zij leggen bijvoorbeeld uit dat je voor echt afvallen het beste een combinatie van kunt doen. Krachttraining & cardio om vet vrije massa te creëren en spiermassa op te bouwen. En om af te vallen is het natuurlijk belangrijk te letten op je voeding en een negatieve energiebalans te krijgen, minder eten dan dat je beweegt. Zij leggen ook uit dat krachttraining niet de meest effectieve manier is om af te vallen, omdat je met krachttraining meer werkt aan spiermassa. Je lichaamssamenstelling veranderd en het afgevallen gewicht kan worden gecompenseerd door de aangekomen spiermassa.

Alles klinkt dus erg logisch, maar spreekt elkaar een klein beetje tegen. Val je nou wel of niet af van krachttraining?
Naar mijn idee is het dus zo dat je door krachttraining, vooral na de work out, meer calorieën verbrand en als je calorieën verbrand en minder eet dan je nodig hebt, zul je afvallen. Maar door krachttraining bouw je ook spiermassa op, wat ervoor kan zorgen dat je qua gewicht niet zult afvallen.
Zelf vind ik het fijn om het te combineren, maar dat is ook omdat ik het beide leuk vind om te doen (hardlopen & sportschool). De sportschool om aan mijn lichaamssamenstelling te werken en ondertussen na mijn work out calorieën te verbranden, hardlopen voor de ontspanning en ook voor wat meer verbranding tijdens de work out.

Door het op te zoeken heb ik er zelf wat van geleerd, ik hoop dat ik mijn opgedane informatie een beetje duidelijk uit heb kunnen leggen. Nogmaals, ik ben geen prof, ik vind het gewoon leuk om op te zoeken waar ik me voor interesseer en deel dit met jou!

9 Comments

Jeroen van der Mark augustus 26, 2015 at 13:19

Leuk artikel 🙂

Hoe verdeel jij het zelf? Hoe vaak doe jij kracht en cardio?

Ben wel benieuwd wat goed voor jou werkt.

Antwoord
Denise augustus 26, 2015 at 15:39

Leuk artikel, ik heb hier ook al vaak meer over gelezen. Blijft interessant!

Antwoord
Marit augustus 27, 2015 at 12:59

Klopt, ik vind het ook altijd interessant om het op te zoeken, bedankt voor je reactie!

Antwoord
Laura augustus 26, 2015 at 20:06

Wat een fijn artikel! Ik heb lang getwijfeld of dat wel echt zo was maar nu fijne weetjes!

Antwoord
Tessa augustus 26, 2015 at 21:19

Hey Marit!

Weer een tof, leerrijk artikel, thanks!
Ik heb tot nu toe altijd enkel cardio gedaan. Ik ben zeker niet te zwaar, maar ik zou graag wat “strakker” worden.
Door jou tips en dit artikel ben ik van plan om te starten met krachttraining. Ik zou dit echter graag thuis doen. Ik wil graag wat aankopen doen (gewichten, dumbells, …), maar niet goed hoe en wat. Kan jij enkele tips geven hoe ik best kan beginnen? Welke dingen jij zou aankopen en met welke oefeningen jij zou beginnen?

Superhard bedankt!
Groeten,
Tessa

Antwoord
Marit augustus 27, 2015 at 12:58

Als je strakker wilt worden is krachttraining zeker een goede optie! Ik heb genoeg voorbeelden op mijn blog staan voor work outs, maar ik raad je ook aan op toch bij een sportschool te gaan, omdat je daar begeleiding kan vragen!

Antwoord
Ruth augustus 26, 2015 at 22:29

Hey Marit! Wat een interessant artikel 🙂 Ik vraag me nu alleen nog af wat dan het slimste is om te doen qua voeding wanneer je wil afvallen (vet verliezen) en spiermassa wil opbouwen tegelijkertijd. Juist meer eten voor spieropbouw? Of minder eten voor negatieve calorie inname? Hoe denk jij hierover? Groetjes Ruth.

Antwoord
Japke augustus 27, 2015 at 07:26

Combinatie vind ik persoonlijk ook altijd fijn. Ik begon met altijd cardio, maar steeds vaker pak ik kracht- of circuittraining mee.

Antwoord
Marit augustus 27, 2015 at 12:59

Ja, precies, ik vind het afwisselen ook het leukste!

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram