HET IS...Vakantie Tijd

18 maanden op reis – mijn 18 hoogtepunten

geschreven door Marit mei 6, 2020 8 Comments
1,5 jaar reizen

Vandaag zijn we precies 1,5 jaar op avontuur. Op 6 november 2018 vertrokken we van Schiphol naar Sydney. Geen idee wat we konden verwachten, maar heel veel zin in zon, zee strand en een heel nieuw avontuur. Inmiddels 18 maanden en ontelbaar veel mooie herinneringen verder. Zeven maanden in Brisbane gewoond, vier maanden door Australië gereisd, een dikke maand door Azië gereisd en inmiddels al bijna een half jaar in Nieuw Zeeland (met een korte kerst-onderbreking in Nederland!). Onmogelijk om 18 hoogtepunten te noemen, want het zijn er zeker veel en veel meer, maar toch heb ik geprobeerd de mooiste herinneringen op een rijtje te zetten.

1,5 jaar op reis

6 november 2018. Daar stonden we dan. Onze huur opgezegd in Groningen, afscheid genomen van onze familie en vrienden en heel veel zin in een nieuw avontuur waarvan we zeiden dat het wel eens een jaar kon gaan duren (maar zei ik er altijd bij: het kan ook dat we over twee maanden weer terug zijn).
Na een vliegreis van 24 uur kwamen we aan in Sydney. Met een dikke jetlag gingen we de attracties van Sydney bij langs. Wat voelt dit als de dag van gisteren, maar ook als 10 jaar geleden.

Na vijf dagen in Sydney haalden we onze camper op om vervolgens in vijf weken de Oostkust van Australië te ontdekken. Dit plekje was het mooiste plekje waar we hebben gestaan. Illegaal bleek achteraf, maar gelukkig wisten we dat op dat moment niet. Wakker worden met zeegeluiden, een koffietje zetten en dan ontbijten in bed met dit uitzicht. Wat waren dit vijf fantastische #camperlife weken waarbij we als kers op de taart een helikoptervlucht deden boven het Great Barrier Reef.

Mijn oom + zijn vrouw en kinderen wonen in Melbourne. Al twee keer eerder had ik hier kerst en oud&nieuw gevierd (één keer met mijn ouders en zusje en één keer alleen in een tussenjaar) en deze derde keer kon ik niet wachten om Tom aan mijn familie voor te stellen en dit samen te delen. Kerst vieren in 30 graden voelt echt totaal niet als kerst, maar een spektakel is het wel! Een kerst om nooit meer te vergeten. De BBQ aan, salades, mega veel cadeautjes onder de kerstboom die zingend werden uitgedeeld… geweldig!

In Melbourne maakten we ook de beslissing om naar Brisbane te vliegen om hier een woon- en werkplek te gaan zoeken voor een tijdje. Deze stad hadden we in Nederland al in onze gedachten (centraal, goed klimaat, aan de kust) en beviel ons erg goed tijdens de Oostkust-trip.
We vonden het beide ontzettend spannend, een nieuw leven opbouwen in een nieuwe stad, maar ook zo cool! Na twee dagen had ik een baan in de horeca gevonden en na vier dagen verhuisden we met onze backpacks naar een gedeeld huis in Kangaroo Point. De start van zeven geweldige maanden in Brisbane.

Ons leven in Brisbane kon beginnen. Op Facebook maakte ik de pagina “Dutch Running Girls in Brisbane” aan en zo leerde ik al snel mensen kennen. Vooral Nederlanders weliswaar, maar dat vond ik juist heel fijn. Je bent beide ver van huis en hierdoor begrijp je elkaar veel beter en deel je echt iets heel moois samen. We maakten vrienden voor het leven (niet alleen Nederlanders, maar ook Colombianen, Engelse en Australiërs) waar we heel veel tijd mee hebben doorgebracht.

Al tien jaar ben ik groot fan van John Mayer en het was me niet eerder gelukt om tickets voor een concert te bemachtigen. Totdat ik op de eerste dag in Brisbane ergens een poster aan de muur zag hangen… er waren nog tickets! 25 maart was het zover: samen met Tom ging ik naar John Mayer! Weken leefde ik toe naar deze dag en ook weken (nog steeds) genoot ik na. Wat een hoogtepunt!

Vroeg opstaan in Australië is heel normaal. En met vroeg bedoel ik vroeg. Om 5 uur ging de muziek in de sportschool aan (wij woonden naast de gym, dus dat hoorden we luid en duidelijk, haha). Ik ontdekte het boksen hier helemaal en stond meerdere keren per week om half 6 klaar. En als ik niet stond te boksen, dan moest ik wel openen om half 6 in het café tegenover de gym, waar ik na een paar maanden ben gaan werken. Naast en tegenover de sportschool en je werk wonen vond ik heerlijk! Voor mijn gevoel had ik soms een klein wereldje, maar dat vond ik juist zo heerlijk in zo’n grote stad. Je voelt je als “buitenlander” zo anoniem en kunt voor een paar maanden helemaal opgaan in alles wat toch net wat anders is dan je gewend bent.

1,5 jaar op reis

Begin augustus 2019 was het tijd voor een nieuw avontuur. We hadden genoeg gespaard en hadden zin om meer te gaan ontdekken van Australië. We vlogen naar Darwin en kochten hier een auto met rooftoptent: Clazzy Mazzy noemden we ‘m. Twee maanden reisden we met Clazzy Mazzy de Westkust van Australië af.

1,5 jaar

Onwerkelijk lijkt deze foto he? Dat vond ik met heel veel dingen aan de Westkust. Het was zo rauw, rustig, groot, dunbevolkt, verschillend en elke dag zon (twee maanden geen druppel regen!). Het voelde vaak alsof we de enige op de wereld waren en voelden ons helemaal één met de natuur op sommige gratis campings. Deze foto maakten we bij “Pink Lake” en ja, dat water is echt zo roze!

1,5 jaar op reis

Na twee maanden reizen aan de Westkust met Clazzy Mazzy was het tijd om de auto te verkopen en Australië te verlaten. Dit ging sneller dan verwacht en omdat we in ieder geval einde van de maand (oktober) in Taiwan zouden zijn, gingen we op zoek naar een andere plek waar we nog een tijdje zouden konden spenderen. Na 11 maanden verlieten we het geweldige Australië en vlogen we naar Lombok (Indonesië). Dit was maar vier uurtjes vliegen, maar ontzettend schakelen. Van het gevoel enige te zijn op de wereld en een auto + rooftoptent als “thuis” te hebben naar ho(s)tels, heel veel mensen en alleen maar buiten de deur eten. Wennen, maar ook wel weer heel leuk. We genoten een kleine week op Lombok en namen vanaf daar de boot naar Bali. Hier waren we drie jaar eerder al eens geweest en ondanks dat we bang waren voor het flink toegenomen toerisme, kwam het qua route perfect uit. En… er waren twee Nederlandse stellen die we kenden die hier ook waren en dus boekten we met z’n zessen een villa. Heel veel kletsen, spelletjes, workouts, lekker eten en fotosessies… zo gezellig!

Zie hier onze favoriete foto van Azië! Tom & Michiel waren er al snel over uit dat we één dezer dagen een motor moesten huren om op Bali rond te toeren en dit was gaaaaaaf! Tom heeft vlak voor vertrek zijn motorrijbewijs gehaald en we hadden al eens een motor gehuurd in Brisbane, maar dit was next level. Qua motor, qua omgeving. Wat een prachtig eiland is dit toch en wat een top afsluiting van twee spontane weken Lombok & Bali.

Ik moet altijd zo lachen als ik deze foto zie. Eind oktober waren we namelijk een dikke week in Taiwan. Een half jaar eerder was ik gevraagd of ik mee wilde doen aan het Eva Air run event en dus stond dat vast: eind oktober zijn we in Taiwan. De maanden erom heen zien we wel. Na bijna een jaar reizen werden we geleid door geboekte tickets en een programma. Dat was heerlijk! Een jaar lang “moesten” we alles zelf bedenken, nu lieten we ons lekker leiden! De dagen met de groep (Nederlandse journalisten, reisbureau’s en bloggers) sliepen we in een een super luxe hotel in Taipei en daar genoot Tom zichtbaar van 😉 Let ook vooral even op allerlei wc-knopjes op rechts, haha!

1,5 jaar op reis

En dan waarvoor we in Taipei waren: het run event! Omdat ik de maanden voorafgaande aan het reizen was, koos ik voor een 10 km, maar ik kom graag ooit terug voor de halve! Want was dit gaaaaaaf! Een hele andere ervaring dan bijvoorbeeld een run event in Nederland. Er was weinig support en het was heel stil tijdens het event. Het ging er niet om hoe hard je ging, het ging om de run zelf en dat was precies hoe ik er zelf ook in zat. Echt een toffe ervaring! Na dit run event vertrok de groep weer naar Nederland en hebben Tom en ik een auto gehuurd om meer van Taiwan te zien. Het waren maar vier dagen, maar we hebben onwijs veel gezien en zijn verrast door de prachtige natuur wat Taiwan te bieden heeft. Echt een aanrader!

Al maanden keek ik uit naar 1 november. De dag dat ik mijn zusje weer ging zien! Op de Filipijnen! Twee dagen later, op 3 november, was mijn verjaardag en ik heb me zo gelukkig gevoeld! Nooit eerder heb ik mijn verjaardag in bikini gevierd en dat mijn zusje twee weken part of our adventure was, was zo bijzonder! Ik zal deze dag nooit meer vergeten.

De Filipijnen trip sloten we met z’n drieën af met dé bekende boottour van El Nido naar Coron en ondanks dat ik stiekem tegen het primitieve gedeelte opkeek, staat dit hoogtepunt in mijn top 5. Zie de prachtige beelden van Expeditie Robinson voor je en dit dan drie dagen lang, vanaf een boot met heerlijk eten. Een kers op de taart van ons Azië avontuur. Na twee weken namen we afscheid van zowel mijn zusje als Azië en was het tijd voor ons volgende avontuur.

Midden november kwamen we aan in Nieuw Zeeland! Voor beide de eerste keer! En eigenlijk stond dit ook helemaal niet op de planning, totdat we in Australië waren en veel mensen ons vertelden dat we “nu we er toch waren” zeker ook naar Nieuw Zeeland moesten gaan. Het plan was eigenlijk om na maximaal een jaar terug te keren naar Nederland, maar wie wil er nou na een jaar reizen in november, het begin van de winter, terugkomen in Nederland. Nou, wij zeker niet 😉
We hadden al veel gehoord over “Work Away”, wat inhoudt dat je bij mensen thuis mag wonen en mee-eten in ruil voor zo’n 25 uur per week aan werkzaamheden. Na wat contact kwamen we bij een familie terecht waar we twee weken verbleven. Tom deed mannenklusjes en ik zorgde voor het eten op tafel en een schoon huis. Het was super fijn om weer even een vaste plek te hebben en het was super fijn om op deze manier gelijk de NZ cultuur te leren kennen. En, Tom heeft aan dit gezin (de vader) zijn huidige baan in IT te danken!

1,5 jaar op reis

Love deze foto! Na twee weken kwam er ander bezoek bij de familie en omdat we dit wel een heel fijne manier van wennen vonden, gingen we nog naar een ander gezin voor een Work Away. Een prachtig huis in de natuur met de twee liefste kindjes. Hier kregen we ook te horen dat we, in samenwerking met Deliveroo, voor kerst als verrassing naar Nederland zouden vliegen. Heel veel gezelligheid en dus ook heel veel voorpret op het volgende avontuur wat komen ging…

Jaaaa, want 20 december was het zover: Tom en ik vlogen als verrassing naar Nederland om onszelf te “bezorgen” met kerst bij onze familie en vrienden. Soms kan ik nog steeds niet geloven dat dit gebeurd is. Het was een behoorlijke reis + 12 uur tijdsverschil, maar het was het zo zo zo waard! Het voelde zo onwerkelijk en de twee weken vlogen voorbij! Maar wat was dit fijn en wat ben ik Deliveroo nog steeds dankbaar (zie hier het hele filmpje)!

Begin januari vlogen we weer terug naar Nieuw Zeeland. Op het vliegveld stond onze lieve “Huggle” op ons te wachten (dat meisje op de foto met Tom vroeg altijd om een “huggle”!), de camper die we vlak voor vertrek kochten. Huggle hebben we gekocht om Nieuw Zeeland in te ontdekken, maar eerst wilden we graag aan het werk in Auckland. Ik had ondertussen een baantje geregeld in de horeca bij Dutch Delight, maar omdat het zomervakantie was, was dit lastig voor Tom (er zat geen schot in zijn sollicitatieproces). Nadat we een paar weken op het huis van één van de Work Away families hadden gepast, besloten we dat we juist beter voordat Tom zijn werk begon nog te gaan reizen. We maakten Huggle er helemaal klaar voor en eind januari stonden we op de Ferry van het Noordereiland naar het Zuidereiland. Drie geweldige weken volgden op het Zuidereiland!

Na deze drie weken op het Zuidereiland wilden we zeker ook het Noordereiland gaan ontdekken, maar dan in de weekenden. Het was namelijk, na zes maanden reizen nu toch echt tijd voor een woon- en werkplek! Tom kon aan de slag als IT’er bij één van de grootste bedrijven in Nieuw Zeeland en na heel wat berichtjes en bezichtigingen vonden we een super leuke studio in een wijk net buiten het centrum. Na twee dagen CV’s uitdelen had ik een proefdag bij Well + Good en daar werk ik nu nog steeds! Na twee Work Away families, een maand reizen in Huggle, twee weken NL en een paar weken in een Airbnb begon ons leven in Auckland nu echt (1 maart).

1,5 jaar

Elke vrijdag na werk reden we zo snel mogelijk met Huggle de stad uit om ook het Noordereiland te gaan ontdekken. Een hoogtepunt daarvan is toch wel de Tongariro Crossing die we samen met Joost & Viora (waarmee we ook op Bali waren) deden. Één van de meest spectaculaire hikes van het Noordereiland en dat we die met z’n vieren liepen voelde heel bijzonder!

HA! Dat waren 21 hoogtepunten, maar ik kon er echt geen keuze in maken… wat zijn wij in 1,5 jaar rijk aan herinneringen geworden. Nooit verwacht dat ik zo lang van huis zou zijn en in m’n draai zo in het buitenland zou kunnen vinden. Toch heb ik ook heel veel zin om hopelijk binnenkort weer echt terug te gaan naar Nederland om daar ons leven weer op te bouwen. Maar tot die tijd genieten van elke dag, elkaar en dit avontuur ♥♥♥

8 Comments

Margot mei 6, 2020 at 10:25

Heel mooi!!
Ik geniet elke keer weer van de prachtige foto’s en jullie avonturen. Wat een enorme rijkdom om dit samen te kunnen beleven! Iets om je hele leven op terug te kijken. Zoals je zelf ook zegt, je hebt jezelf leren kennen, grenzen verlegd en heel veel geleerd!

Marit mei 7, 2020 at 08:23

Wat een lieve reactie, dank Margot!

Kay mei 6, 2020 at 16:42

Super tof! Wat een ervaring. Veel plezier nog even!

Marit mei 7, 2020 at 08:23

Dankjewel Kay! 🙂

Sharon mei 6, 2020 at 21:13

Zo tof om te volgen! Leef helemaal mee met jullie fantastische reis. Wat grappig om nu ook te lezen dat die prachtige plek in Australië hartstikke illegaal was, maar wel een echte droom om zo wakker te worden!

Marit mei 7, 2020 at 08:24

Wat super leuk en lief om te horen, dank Sharon!

Marcella Molenaar mei 7, 2020 at 15:16

Wat onwijs gaaf om alles nog eens te lezen. Want natuurlijk lees ik alle blogs en verslagen. Waardevol joh, samen zoveel moois gezien en gedaan! <3

Marit mei 20, 2020 at 01:50

Zo leuk Marcella! Ik heb ook zeker wat aan jouw NZ blogs gehad. Dank hiervoor!