HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: kom je aan van eten na 20:00 uur?

geschreven door Marit december 13, 2017 1 Comment

Je hebt het vast wel eens gehoord: alles wat je na 20:00 uur eet, kun je niet meer verbranden, wordt omgezet in vet en hierdoor kom je dus aan. Is dit waar of dit klinkklare onzin? Ik zocht het uit voor de Weetje Woensdag van deze week!

Calorieën
Het is zeker niet de eerste keer dat ik over calorieën praat op mijn website. Het is een veel terugkomend onderwerp, omdat het te maken heeft met afvallen, aankomen en/of op gewicht blijven. We hebben energie nodig om te leven, die energie halen we uit voedingsmiddelen en in voedingsmiddelen zitten calorieën. Alles over calorieën leg ik je in deze blog uit. Wil je afvallen, aankomen of op gewicht blijven, dan is je calorie-inname belangrijk. Als je wilt afvallen heb je minder calorieën nodig dan je verbruik, wil je aankomen dan heb je meer calorieën nodig dan dat je verbruikt (in deze blog vertel ik je hier meer over).
Dit uitgelegd hebbende, kun je stellen dat afvallen of aankomen te maken heeft met je calorie-inname en energieverbruik. Wat heeft dit te maken met het tijdstip waarop je iets eet?

Eet momenten per dag
Iedereen eet anders en eet op andere momenten. De één houdt van een groot ontbijt, zodat je voor de rest van de dag verzadigd bent, de ander eet liever vaker op een dag, maar dan kleinere porties. In de blog “hoe vaak moet je per dag eten?” concludeerde ik dat je vooral moet doen wat bij jou past en dat verschillende onderzoeken uitwijzen dat er geen verschil is in metabolisme of vetverbranding als je meer of minder vaak op een dag eet. Uiteindelijk heeft het natuurlijk allemaal te maken met je uiteindelijke energiebalans (energie inname/verbruik).
Stel je ontbijt in de ochtend met 700 calorieën, eet de rest van de dag niet meer en eet dan in de avond nog 1000 en als avondsnack nog 300 calorieën, dan heb je uiteindelijk 2000 calorieën gegeten. Je kunt ook meerdere keren per dag kleinere porties eten: 400 calorieën ontbijt, 500 calorieën lunch, 600 calorieën avondeten en de tussendoortjes bij elkaar 500 calorieën. Ook dan kom je uit op 2000 calorieën. Als jij op een dag zo’n 2000 calorieën verbruikt (je lichaam verbrand in rust + bijv. een workout), dan zul je met dit aantal op gelijk gewicht blijven. Eet je meer, dan kom je aan, eet je minder, val je af. Of je nu drie keer per dag eet, of zes keer per dag. Het gaat dus om de uiteindelijke calorieën.

Avondtrek
Maar hoe zit het dan met je avondtrek? Je dag is voorbij, je zit lekker op de bank voor de tv en hebt nog trek. Je bent van plan om de rest van de avond niets meer te doen, behalve jezelf naar het bed verplaatsen. Kom je dan sneller aan omdat het na 20:00 uur is en je niets meer verbrand? Op deze website lees ik dat je lichaam ook na 20:00 uur ‘s avonds doorgaat met energie verbranden. Je lichaam verbruikt namelijk ook tijdens het slapen en heeft dan ook energie nodig om alles in werking te houden. De energie die je hebt, wordt niet per direct verteerd en opgeslagen. Dit wordt over meer dan 24 uur verspreid.

Eten na 20:00 uur
Het maakt dus niet uit of je die snack nou voor of na 20:00 uur eet, van het tijdstip zul je niet aankomen. Wel kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je je dagelijkse behoefte aan voedingsstoffen voor 20:00 uur al binnen hebt. Als je dan nog iets extra’s gaat eten, dan is dit extra inname en kun je hier dus van aankomen, omdat het zorgt voor een calorie-overschot. Omdat dit overeten dus vaak in de avond gebeurt, kunnen mensen denken dat eten na 20:00 uur zorgt voor aankomen. Daarnaast is er vaak in de avond wat meer trek in ‘lekker’, dus kan het zijn dat je kiest voor iets ongezonds, met veel calorieën. Als je dus elke avond meer gaat eten dan je energieverbruik, dan kan het zo zijn dat je aankomt. Maar of dit nou na 20:00 uur is, of om 18:00 uur, qua tijd maakt dit niet uit.

Conclusie + tips
Eten na 20:00 uur of niet, het gaat uiteindelijk altijd om de energiebalans. Heb je in de avond vaak nog echt trek? Het kan dan zijn dat je overdag te weinig hebt gegeten. Je kunt er dan voor kiezen om overdag wat vaker/meer te eten. Heb je echt nog trek, terwijl je naar eigen idee al voldoende calorieën hebt gehad? Kies dan voor iets lichts, maar vullends. Denk hierbij aan groenten of iets met eiwitten (bijv. kwark). Dus maak je zeker niet te druk om de avondsnack, geniet ervan en ben je bezig met doelen, zorg dan voor de balans.

Of ik na 20:00 uur nog eet? Ja, zeker! Ik eet het liefst vaker op een dag, wat kleinere porties. Mijn avondmaaltijd verteert snel, waardoor ik rond 20:00/21:00 uur zeker wel weer trek heb. Ik kies dan vaak voor een bakje kwark, rijstwafels met beleg of een eiwitreep. Ik eet eigenlijk gewoon op gevoel en op de momenten wanneer ik trek heb. Calorieën tel ik niet, omdat ik niet bezig ben met afvallen of aankomen.

Hoe zit dit bij jou? Eet jij na 20:00 uur?


Mijn andere blogs

1 Comment

J december 13, 2017 at 14:28

Leuk stukje, vooral fijn dat iemand die mythe nog eens uit de wereld helpt!
Ik eet zeker nog na 20:00! Een halfuurtje – uurtje voor het slapengaan eet ik nog een kom kwark met eiwitpoeder. Mijn “dessertje” van de dag waar ik echt naar uitkijk en waarmee ik mijn lichaam meteen weer voorzie van trage eiwitten, win-win!

Antwoord

Laat een comment achter