Favo FridayHET IS...

Favo Friday: mijn favoriete hardloop trainingen

geschreven door Marit september 16, 2016 0 comments

Deze week is mijn blog aardig in de hardloop-sferen, kun je het merken? Ik daag je uit om eens verder te lopen dan normaal, ik schreef over hardlopen en je billen onderhouden, dus nu vind ik het tijd worden om eens te vertellen wat ik dan het liefst doe als ik mijn hardloopschoenen aan heb.

Favo Friday! Mijn favoriete hardlooptrainingen:

– 5 km run before breakfast
Wakker worden, kleding aan, glas water, schoenen aan en gaan! Ik ben een echte ochtend sporter en als ik een drukke dag heb, vind ik het heerlijk om zo de dag te beginnen. Het geeft me energie voor de rest van de dag!

– Intervaltraining op de loopband
Aan de ene kant vind ik het zonde om binnen te lopen, want buiten is er zoveel te zien. Maar als ik kort en pittig wil trainen, vind ik de loopband wel een ideale uitkomst. Hierop kun je bijvoorbeeld sprintjes trekken van 20, 30 of 40 seconden. Dit kan ik dan op één zelfde snelheid lopen (ik stel ‘m bijvoorbeeld in op 15 km per uur) en tijdens de rust (20, 30, 40 seconden) spring ik er af (omdat het anders niet te doen is met snelheid instellen). Dit bijvoorbeeld 20 minuten en dan ben ik bekaf, maar heb wel flink aan mijn conditie gewerkt!

– Lange intervaltraining
In deze blogpost schreef ik al eens over intervaltraining. Nu ik voor de halve marathon train doe ik geen halve minuten werk meer, maar zijn de tempo’s die ik loop opgelopen naar 3, 4, 5 minuten. Dus bijvoorbeeld 7 x 4 minuten tempo, met 2 minuten rustig dribbelen tussendoor. Of 6 x 5 minuten tempo, met drie minuten rustig dribbelen tussendoor. Erg pittig, maar heel erg effectief als je je snelheid en uithoudingsvermogen wilt trainen. Bij zo’n training doe ik altijd een warming up en cooling down van minstens 5 minuten hardlopen.

– Duurloop
Muziek in, gedachten mee en gaan! Beginnen op een tempo wat je eigenlijk wel uren zou kunnen volhouden… Als ik een duurloop plan, plan ik wel direct hoeveel ik ongeveer ga lopen, zodat ik me hierop kan instellen. Plan ik 10 km, dan kan ik me een 13 km niet voorstellen, maar plan ik 17 km, dan lijkt 10 km een eitje. Gek hoe dat werkt in je hoofd, maar het helpt me wel om dit te plannen. Met zo’n duurloop is het een kwestie van volhouden en gewoon lekker te genieten van de omgeving.

– Krachttraining
Sinds ik aan krachttraining doe, is mijn snelheid en kracht flink verbeterd. Dit is dus naar mijn idee een goede toevoeging aan mijn hardloop snelheid en uithoudingsvermogen. Wat ik zoal doe als ik mijn benen train in de sportschool, liet ik je in dit filmpje zien.

Wat voor training doe jij het liefst op de hardloopschoenen? Laat het me weten in een reactie!
Happy Friday!

run2day magazine fit with marit
Oh en…. hoe tof?! Sinds gister de herfst editie van het Run2Day magazine uit! Met jawel, mij op de voorkant!!! En in de binnenkant nog meer foto’s met o.a. mijn liefste hardloopbuddy: Kelly van de Running Girls Groningen! Heel trots en heel leuk om te doen. Je kunt het magazine scoren in de Run2Day winkels zelf of je krijgt ‘m bij je bestelling!

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Follow on Instagram