Challenge MondayHET IS...

Challenge Monday: #stapril mét tips

geschreven door Marit april 10, 2017 9 Comments

Vorige week kondigde ik de #stapril challenge aan: stappen maken in april! In de afgelopen week heb ik veel berichtjes gekregen… Foto’s met hoe bij jullie de challenge ging, maar ook veel vragen: wat voor stappenteller gebruik je? Hoe bevalt dit? Hoe maak jij stappen? Werkt het obsessief?

Ik daagde jullie uit om een week lang elke dag 12.500 stappen te zetten. Voor mij werkte dit ontzettend motiverend! Dagen dat ik het met gemak haalde, dagen dat ik echt mijn best er voor moest doen. Omdat het nog april is en ik dit een super leuke challenge vind, gaan we gewoon nog een weekje door! Maar met de ervaring van afgelopen week, met uitleg én tips.

Stappenteller
Zelf gebruik ik de ‘Fitbit charge 2’. Een nieuwe variant van de fitbit. In deze video laat ik je al zien hoe het ongeveer werkt, hoe het eruit ziet en hoe ik zelf aan 15.000 stappen kom.
Deze fitbit houdt niet alleen je stappen bij, maar ook je hartslag, je kunt je workout bijhouden (rennen en fietsen met GPS, krachttraining, cardio apparaat etc.) en je kunt je slaap bijhouden. Hij bevalt mij echt super goed!

Hoe kom je aan je stappen?
Een logische vraag, maar begrijpelijk. Hieronder ga je een aantal tips geven die mij helpen om veel stappen te maken.

  • Laat de auto en fiets staan
    Probeer alles zo veel mogelijk wandelend te doen. Wandelen naar de supermarkt, wandelen naar de sportschool, wandelend naar afspraken, wandelend naar het station… Klinkt heel simpel, maar het is vaak wel even wennen en incalculeren: wandelen duurt immers vaak wel wat langer.
  • Verder parkeren of een halte eerder uitstappen
    Van veel mensen krijg ik te horen dat ze met hun auto naar het werk móéten en op kantoor zitten ze stil. Begrijpelijk, maar parkeer de auto niet voor je werkdeur, maar eens een paar straten verderop. Of je stapt bijvoorbeeld een halte eerder uit, zodat je het laatste stuk kunt wandelen. Alle kleine beetjes helpen!
  • Lunchpauze
    Met een kantoorbaan is het ook vrij moeilijk om tussendoor veel stappen te maken, toch lijkt het me dat je ook wel eens pauze hebt. Heerlijk om dan toch een luchtje te scheppen? Ik weet zeker dat er wel iemand mee wil! Helpt je ook nog eens mee voor een goede concentratie bij terugkomst.
  • Sporten
    Een logische manier om stappen te zetten, maar tijdens een uur krachttraining zet je nog niet eens zoveel stappen. Ik doe dan ook een warming up en cooling down op de crosstrainer, loopband of traploper.
  • Omlopen
    Merk ik na een dagje binnenzitten dat ik nog niet veel stappen heb gemaakt en ik behoefte heb aan frisse lucht? Ik maak gewoon een ommetje naar de supermarkt of ga naar een supermarkt die verderop zit. En als ik nog even op mijn trein moet wachten, dan loop ik gewoon nog een blokje om.
  • Lopen met anderen
    Dit is natuurlijk het gezelligst. Afspreken met anderen om gezellig te wandelen, heerlijk! En nu met de langere avonden ook leuk om te doen!
  • Het huishouden
    Jahaaa, tijdens het huishouden maak je zeker veel stappen! Win-win!
  • Social media en wandelen tegelijk
    De hele dag gewerkt en niet op je mobiel gezeten? Check je social media terwijl je lekker door het huis wandelt. Een heerlijke manier om alles bij te lezen!

Obsessief?
Ik kan me goed voorstellen dat een stappenteller obsessief kan gaan werken. Ook bovenstaande tips kun je als obsessief zien, want je moet blijkbaar moeite doen om je stappen te halen. Het kan er bij mij wel eens voor zorgen dat ik met 6.000 stappen op de bank zit en van mezelf nog wel een blokje om ‘moet’. Maar ik kan het er ook prima bij laten. Het kan dus zeker obsessief werken, ik denk dat je dit zelf het beste kunt aanvoelen.
Toch zie ik zelf het positieve ervan in: beweging is gewoon super belangrijk en door op zo’n manier inzicht te krijgen in jouw activiteiten, kan dit een goede motivatie, en stok achter de deur zijn, om meer te gaan bewegen.

12.500 stappen
Ik hoop dat je wat aan bovenstaande tips hebt. Ik daag je komende week gewoon wéér uit om iedere dag 12.500 stappen te zetten. Voor de mensen die er wat moeite mee hadden, you can do it! En was dit appeltje-eitje? Dan daag ik jou uit om deze week dagelijks 15.000 stappen te zetten! Je kunt me via de fitbit app toevoegen op info@fitwithmarit.nl. Leuk om jullie op deze manier een beetje in de gaten te houden 😉

Doe jij weer mee?! Laat me jouw #stapril moment zien! 
Oh, en heb jij nog een tip die voor jou super goed werkt? Laat het in een reactie hieronder weten!

Happy Monday

9 Comments

Tara april 10, 2017 at 09:56

Tip 1: allerbeste manier om aan mijn stappen te komen is een hond ?
Als je er dan zelf niet een hebt is er altijd wel een buurvrouw die blij is als je haar hondje voor een extra ronde meeneemt.

Totdat ik mijn fitbit charge 2 in december aanschafte had ik geen idee van mijn hoeveelheid stappen op een dag. Mijn beweging was “3x 30 minuten wandelen met de hond” of op een vrije dag een wandeling met vriendinnen van 1,5-2 uur.

Heel gemotiveerd stelde ik mijn stappendoel in op 10.000 en vertelde ik de hond dat ze zich maar moest voorbereiden op veel extra meters. Echter bleek ik die 10.000 stappen makkelijk te halen. Op een “luie” dag hebben we die zelfs binnen!
Nu staat het doel op 15.000 stappen. Op werkdagen niet altijd makkelijk, maar op vrije dagen komen we bij de 20.000 uit. Top!

Tip 2: Als je (Facebook) vrienden met een fitbit hebt is het erg leuk om een “Weekend Warrior” (2 dagen) of een “Workweek Hustle” (5 dagen) te starten. Je houdt dan als ware een wedstrijdje wie de meeste stappen zet. Erg leuk en zeker motiverend!

Antwoord
Marit april 10, 2017 at 14:43

TOP TIP! Ik heb zelf geen hond, dus niet aan gedacht, haha! 3 x 30 minuten wandelen per dag, wauw, dat is echt wel een stuk hoor!

Die challenges met vrienden zijn inderdaad ook erg leuk! Ik vind het leuk dat ik nu veel toegevoegd word en iedereen via die manier stappen zie maken, werkt motiverend!

Antwoord
Romee april 10, 2017 at 18:19

Wil je vriendenverzoekjes op de fitbit accepteren? 🙂 Wil heeeel graag wat ‘vrienden’, want niemand die ik ken heeft een fitbit haha. Succes!

Antwoord
Marit april 10, 2017 at 18:25

Hey Romee, ik heb tot nu toe alles geaccepteerd hoor 🙂

Antwoord
Romee april 10, 2017 at 20:26

O wat stom! Dan ligt het aan mijn app, want ik heb wel het goede e-mail adres ingevuld 🙁

Antwoord
M april 10, 2017 at 22:49

Ik vind dat eigenlijk tegen mijn gezondheid te werken. Ik heb (met eetstoornisachtergrond) tijdje Fitbit gebruikt, maar het werd echt erg dwangmatig bij mij. Zelfs heb ik jaren alles wat ik eet en hoeveel ik beweeg bijgehouden. En nu nog iets die deze drive groter maakt. Dus door een gesprek met mijn psychologe heb ik hem nu te koop gezet. Ik beweeg al door mijn leefstijl en bewegingsdrang al heel veel, deze soort van middelen geven mij een extra kickje om nog meer te doen, wat niet hoeft, vooral omdat mijn redenen erachter niet goed zijn.

Antwoord
Marit april 11, 2017 at 17:03

Knap dat je dit durft te zeggen, snap het!

Antwoord
Fitimprovement april 11, 2017 at 00:32

De beste tip? Een dagje werken in de bediening ?? Bijna 20.000 stappen! Als ik dat nou toch eens kon halen op mn vrije dagen…

Antwoord
Marit april 11, 2017 at 17:04

Hahah, goeie!!! Daar maak je inderdaad echt veel stappen!

Antwoord

Mijn andere blogs