Challenge MondayHET IS...

Challenge Monday: geen calorieën tellen

geschreven door Marit januari 29, 2018 10 Comments

Zoals ik jullie gister in deze blog vertelde staat de komende maand, februari, in teken van de controle (meer) loslaten. De controle op (gezond) eten, op je workout, op je lichaam. Er zijn verschillende stappen die mij daarbij hebben geholpen en één daarvan was stoppen met calorieën tellen.

Obsessief bezig zijn met je eten, bewust of onbewust. Alles afwegen, invoeren in je app, je dag laten afhangen van wat je ‘mag’ eten. Calorieën tellen begint vaak onschuldig. Je hebt een bepaald doel voor ogen of zoekt een bepaalde controle over je lichaam. Op een gegeven moment wordt elk worteltje afgewogen en past er niets spontaans (een koekje wat je wordt aangeboden) meer in je ‘schema’.

Durf jij het los te laten? Of denk je nu: “Eh Marit, ik weet niet wat jij denkt, maar dat ga ik dus ECHT NIET doen!!!”. Dan daag ik precies JOU uit! Ik weet dat het lastig kan zijn om bepaalde patronen te doorbreken, maar probeer het eens. Durf jezelf uit te dagen. Probeer het de komende week minstens een dag. Probeer eens op gevoel te eten, weeg niet af, voer niet in en geniet van de spontane dingen. Je weet inmiddels heus wel wat gezond is en wat goed is voor je lichaam.

De uitdaging van deze week: minstens één dag geen calorieën tellen.

En omdat ik weet dat dit ontzettend lastig kan zijn, hier een paar tips die je kunnen helpen om niet te veel of te weinig te gaan eten.

  • Eet voldoende en gezond
    Als je calorieën telt, dan ben je vooral bezig met hoeveel je aan kcal binnenkrijgt en niet wat je aan kcal binnen krijgt. Dit kan er toe leiden dat je liever producten kiest met minder voedingsstoffen, omdat je kijkt naar de kcal. Als je wilt afvallen, dan is het hoe dan ook belangrijk om naar de inname en verbruik te kijken. Van een ‘teveel’ aan ‘gezonde’ producten kun je ook aankomen als je hierdoor meer kcal binnen krijgt dan je verbruikt, maar naar mijn idee draagt een gezond en gevarieerd eetpatroon bij aan een verzadigd gevoel en krijg je hierdoor juist minder cravings, omdat ‘gezonde kcal’ een ander soort invloed hebben op je hongergevoel. Dus de focus op de voedingswaarde en niet alleen maar op calorieën.
  • Luister naar je lichaam
    Zo’n app waarin je de calorie inname bijhoud, vertelt je ook hoeveel je nog ‘mag’ eten en hoeveel je al hebt gegeten. Best gek dat je dus daar naar luistert, terwijl je lichaam ook genoeg signalen afgeeft. Je denkt misschien van niet, maar geef het tijd om deze ook te herkennen. Je weet (inmiddels) heus wel hoe je lichaam een beetje werkt en waar het behoefte aan heeft. De ene dag heeft het meer calorieën nodig dan de andere, de ene dag heb je meer cravings naar chocolade dan de ander. Probeer dit wat meer te signaleren en te luisteren naar je lichaam. Heb je echt trek of is het lekkere trek? Heb je voldoende gedronken? Geef het tijd om hier bewust van te worden. Moeilijk, maar zeker de moeite waard.
  • Structuur 
    Ik merk dat mijn lichaam gewend is om op bepaalde tijden te eten, dit vind ik een fijne houvast. Zo ontbijt ik altijd vlak nadat ik wakker wordt en rommelt mijn buik vaak rond 13:00 uur voor de lunch.  Mijn lichaam weet dus waar het aan toe is en zo weet mijn lichaam ook dat het na het avondeten bijna over is met de pret. Geen gekke cravings of onverzadigde gevoelens.
  • Met mate
    Ja, een hele lastige. Wanneer is genoeg genoeg? Wat is met mate? Volgens mij weet iedereen best wel wat ‘normale hoeveelheden’ zijn en zal het echt niet uitmaken als je door niet te tellen eens 10 gram rijst meer of minder eet. Uitschieters moeten zeker kunnen, maar hier ben je je vaak ook bewust van, waardoor je bijvoorbeeld rekening houdt met wat je s’avonds gaat eten. Niet om te compenseren, maar omdat je naar je lichaam luistert.

Ik ben heel benieuwd of je de challenge van deze week aandurft. Vind het super stoer als je dit gaat doen en zou het tof vinden als je een berichtje achter laat!

10 Comments

Nick januari 29, 2018 at 12:48

I am in! Supergoed dat je hier aandacht aan geeft, ik denk dat obsessief tellen een steeds groter probleem wordt!

Antwoord
Maria januari 29, 2018 at 14:57

Dit gaat zo moeilijk worden voor mij omdat ik indd alles in zo’n appje gooi omdat ik wil afvallen. Ik weeg ook alles af. Maarrrr…. ik ga het proberen. En begin er nu mee. 🙂

Antwoord
Marit januari 30, 2018 at 12:34

Wat knap, Maria! Laat je weten hoe het ging?!

Antwoord
Eline januari 29, 2018 at 16:56

Dit is een van de dingen waar ik super mee worstel. Ik weeg alles op de gr af en hou alles heel nou keurig bij. Bang om aan te komen. Maar ik ga de challenge zeker aan. Ik doe mee!!

Antwoord
Marit januari 30, 2018 at 12:34

Super stoer, Eline! Heel veel succes. Laat je me weten hoe het ging? Je kan het!!!

Antwoord
Marloes januari 29, 2018 at 20:29

Deze challenge is echt precies wat ik nodig heb. Ik weeg echt letterlijke elke gram. Maar wat je vertelt over dat het lichaam het zelf ook weet en de signalen kan geven, zet mij wel aan het denken op een positieve manier. Als ik zo nadenk denk ik ook wel dat mijn lichaam dit kan, maar omdat je zo gewend bent aan de controle is het lastig om daar van af te stappen. Je hebt voor mij mijn ogen geopend en ik ga zeker de challenge aan!

Antwoord
Marit januari 30, 2018 at 12:35

Super knap dat je de challenge aangaat, Marloes! Je kunt het echt wel zelf en die controle loslaten kan ook heel fijn zijn! SUCCES! Laat je weten hoe het ging?

Antwoord
Roos januari 31, 2018 at 08:19

Poeh, beetje confronterend dat je wel vaker hierover schrijft en dat ik inderdaad al-tijd denk ‘joeeee, leuk, maar ik kan dat dus ECHT niet’. Misschien moet ik het maar proberen maar vind het ZO eng haha. Wel super goed dat je iedereen zo aan het denken zet!

Antwoord
Marit februari 2, 2018 at 10:33

Jij bent dan precies diegene die ik hoop uit te dagen en te laten ervaren dat het zo vrij kan voelen als je een dagje niet telt en dat je best op je eigen gevoel kunt vertrouwen… DURF JE HET AAN?

Antwoord
J januari 31, 2018 at 11:59

Bij mezelf merk ik een groot verschil tussen week en weekend. In de week heb ik vast werkritme, waardoor ik eigenlijk op dezelfde tijdstippen dezelfde hoeveelheden eet. Voor de vorm track ik wel, maar eigenlijk weet ik prima hoeveel ik kan en moet eten en doe ik het meer om m’n macro’s in het oog te houden. In het weekend is m’n ritme veel minder gestructureerd, maar het lukt me wel om dan de controle meer los te laten. Ik eet dan bijvoorbeeld nog steeds mijn kwark ‘s ochtends, maar weeg hem niet af en doe het meer “op gevoel”. En dit weekend gaan we toevallig nog eens all-you-can-eat sushi, daar begin ik niet aan om dat te tracken, haha! Leuke challenge en leuk thema voor deze maand!

Antwoord

Mijn andere blogs