Challenge MondayHET IS...

Challenge Monday: #fitwithmaritvegachallenge

geschreven door Marit juni 20, 2016 18 Comments

Yaaaaaaaaaaay dames en heren, het is weer maandag! Nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Wat een creatieve ontbijtjes zag ik vorige week voorbij komen met de #pimpjehavermout challenge. Ik heb weer wat ideetjes opgedaan, yum! Super leuk dat jullie meededen.

Deze week ga ik er een vijf-daagse challenge tegenaan gooien! Heb lang getwijfeld, wel niet, wel niet, wordt lastig bladibla, maarja dat is natuurlijk precies de uitdaging! Ik ga het proberen: vijf dagen vegetarisch eten!
Nu ben ik redelijk flexitarisch opgevoed (hatelijk woord, maar you know what I mean), heb ik mijn studententijd amper vlees gegeten omdat ik het zonde geld vond, maar sinds ik aan krachttraining doe, eet ik eigenlijk iedere dag vlees. Best wel stom eigenlijk, want ik kon prima zonder! Aangezien ik er nu redelijk aan gewend ben en er ook echt van ben gaan houden, zullen de komende vijf dagen voor mij zeker een challenge zijn. Dus ik kan zeker wat motivatie gebruiken!

Doe jij met me mee? De komende vijf dagen vegetarisch eten?! Bewust worden van hoeveel we zoal aan vlees binnen krijgen, experimenteren met vleesvervangers, ervaren… Dat zou ik echt suuuuuuuper tof vinden!!! Deel jouw vega maaltijd, jouw ervaring, jouw momentje met #fitwithmaritvegachallenge.

Ben erg benieuwd hoe het JOU en mij gaat bevallen de komende dagen. Tips van de vegetariërs onder jullie kan ik altijd gebruiken. Ik ga door middel van filmpjes bijhouden hoe het gaat en wat ik zoal eet. Dus het resultaat is zeer binnenkort op mijn YouTube kanaal te vinden.

Laat het me weten wanneer je mee doet en een hele fijne week gewenst!

18 Comments

Mandy juni 20, 2016 at 13:44

Hoi Marit!

Ik eet zelf al 9.5 jaar geen vlees en vis en sport wel vrij intensief. Door mijn vegetarische dieet heb ik helaas wel een vitamine B12 tekort ontwikkeld, waardoor ik nu dagelijks een vega complex slik.
De lekkerste vleesvervangers vind ik alles van de vegetarische slager (mc2 burger, kipstukjes etc mmm) alleen is dat vrij duur. Nu verkoopt de Aldi ook vleesvervangers van het merk ‘meatfreedays’ en dat is ook erg lekker. Ze hebben onder andere kipstukjes en roerbakreepjes die ik vaak samen eet met bv wokgroenten en krieltjes. Als lunch eet ik op mijn rijstwafels/crackers/brood vaak humus, smeerkaas (nu Eru balans olijf tomaat), pindakaas, wheytella of een gebakken/gekookt ei.

Succes met de 5 dagen vegetarisch eten, goed dat je dit doet 🙂

Groetjes, Mandy

Antwoord
Marit juni 21, 2016 at 14:25

Wat goed dat je al zo lang vega bent zeg, knap! Klinkt lekker. En kun je uit vleesvervangers een beetje dezelfde hoeveelheid eiwitten halen? Dankjewel voor je berichtje!

Antwoord
Mandy juni 20, 2016 at 14:11

Wat grappig om te lezen dat vegetarisch eten een uitdaging is voor mensen. Ik ben 8 jaar vegetarisch geweest, heb daarna 2 jaar weer vlees gegeten (mede door een b12 tekort) en ben nu sinds een aantal maanden weer vegetariër. Voor mij is eten zonder vlees en vis dus heel normaal. Het is soms wel een uitdaging om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Ik sport best veel en probeer spieren op te bouwen dus eiwitten zijn wel erg belangrijk. Daarnaast ben ik fan van ‘clean’ eten en neem ik dus geen producten als eiwit shakes. Producten als eieren, avocado’s, veel groenten, fruit, bonen, peulvruchten, kwark, nkad repen en vleesvervangers staan vaak op mijn boodschappen lijstje.
Super dat je deze uitdaging aan gaat en heel veel succes! 🙂

Antwoord
Marit juni 21, 2016 at 14:26

Haha ja, het is toch echt wel een uitdaging. Knap dat jij al zo lang vega bent joh! Nu geen last meer van B12 tekort? Clean eten is ook goed zeg, goed dat je het uit zulke producten haalt. Bedankt voor je berichtje!

Antwoord
Mandy juni 22, 2016 at 19:29

Nee (tot nu toe) eigenlijk geen last gehad van een B12 of ijzer tekort (dat had ik vroeger ook nog wel eens). Ik denk dat dat komt doordat ik als vegetariër wat gevarieerder eet. Dat telt natuurlijk niet voor iedereen maar bij mij pakt dat wel zo uit. In mijn lunch zijn vaak producten als avocado, ei of noten verwerkt. In mijn ‘vlees tijd’ was dat toch vaak gewoon een broodje kipfilet. Ik probeer wel op mijn ijzer gehalte te letten door regelmatig producten als spinazie of appelstroop te eten. In de winter slik ik vaak een B12 tabletje. Erg interessante weetje woensdag trouwens! Leuk om je challenge te volgen op snapchat, succes nog verder! 🙂

Antwoord
Marit juni 22, 2016 at 21:08

Als je er goed oplet denk ik inderdaad dat je genoeg vitamines binnen krijgt! Vond het ook een interessante, leuk om meer info over op te zoeken!

Antwoord
Meike juni 20, 2016 at 14:55

Ik had graag meegedaan maar ik heb nog wat kip liggen dat op moet, daarna haak ik in! 🙂
Ik eet over het algemeen ook bijna alleen maar vegetarisch, maar voor de eiwitten kip en kalkoen erbij!
Leuke challenge!

Antwoord
Marit juni 21, 2016 at 14:27

Kip inmiddels op en je doet mee? 😉

Antwoord
Kimberley juni 20, 2016 at 21:59

Haay marit!
Al me hele leven vega mijn lichaam mist daardoor ook nooit zoveel;)
Maar hoor vaak dat je idd op je eiwitten moet letten en je b12 maar dat zal in 5 dagen vast niet veel uitmaken.
Bij mij zijn de kipstukjes van de vegaslager favoriet maar ook mega duur. Daarnaast de valess burgertjes met tomaat mozzarella en de valess provencial.
Of met vega gehakt je eigen broodje hamburger maken?
Succes!!

Antwoord
Jillian juni 22, 2016 at 15:58

De Aldi heeft kipstukjes (op basis van soja) in de vriezer en in 1 doosje zitten 2 porties! Voor €2 🙂

Antwoord
Marit juni 22, 2016 at 16:07

Top tip, bedankt!

Antwoord
Marit juni 21, 2016 at 14:27

Hoor veel over B12 inderdaad, jij ook last van gehad? Goede ideeen! Bedankt voor je berichtje!

Antwoord
Elisa juni 21, 2016 at 16:54

Hee Marit ,
Wat onwijs goed van je en als je bijvoorbeeld echt kip mist wat ik heel erg had op het begin dan raad ik de kipstuckjes aan van vivera heerlijk.Verder heb je echt heel veel lekkere vleeservangers bij AH die het misschien wat makkelijker voor je maken. Ik ben zelf al 1 jaar vegatarisch en mis echt geen moment vlees

Antwoord
Marit juni 22, 2016 at 16:14

Ik ga die kipstukjes echt proberen! Zijn ze ook qua voedingswaarden beetje hetzelfde dan? Ik vind de vleesvervangers inderdaad ook erg lekker tot nut oe. Bedankt voor je reactie!

Antwoord
britt juni 22, 2016 at 12:05

Mar it!
Super leuk dat je dit doet. Ik ben vegetarisch opgevoed en weet niet beter, ik sport veel en ben hartstikke fit. Het is een kwestie van wennen voor het lichaam, maar het zal bij iedereen waarschijnlijk anders voelen. Ik eet normaal, houd gekukkig van groentes, en heb nooit hoeven Letten op tekorten, zelfs zonder vleesvervangers niet. Nu ik meer krachttraining doe neem ik eel bewust meer eiwitten in maar dat is niet anders bij vleeseters. Nogmaals, heel fijn dat je aandacht aan de vegetariërs besteed, want ik loop vaak aan tegen eetschema’s etc waar standaard vlees en vis in verwerkt zitten, zou leuk zijn dit te zien veranderen. Freestyle en creatief zijn dus…!!
Veel succes!

Antwoord
Marit juni 22, 2016 at 15:19

Knap dat je zo bent opgevoed. Dan lijkt het me ook heel erg anders. Ben je niet nu nieuwsgierig naar vlees? Of denk je echt: iellll! Goed idee: vega recepten!

Antwoord
Jade juni 22, 2016 at 15:14

Hoi Marit!

Dit is een leuke challenge!!
Zelf doe ik zo’n 4 keer per week aan krachttraining en ben ik al ongeveer 10 jaar vegetariër!

Om te kijken wat ik aan eiwitten binnenkrijg, heb ik een tijdje myfitnesspal gebruikt en zo weet ik een beetje wat ik nodig heb op een dag. Om hieraan te komen neem ik regelmatig eiwitshakes en veel kwark, zo kom ik goed op wat ik nodig heb!

Bij avondeten eet ik vaak veel groenten, iets van kikkererwten/linzen en heel vaak gooi ik er kruiden en een bakje huttenkase doorheen; lekker, vullend en veel eiwitjes! Daarnaast slik ik multivitamine voor vegetariërs, om niks te kort te komen.
En een tip: ga eens naar een (geheel) vegetarisch restaurant en wordt blij van alle lekkere keuzes die je nog steeds hebt!:D
Succes met je challenge, ik ben benieuwd hoe het gaat!

Liefs

Antwoord
Marit juni 22, 2016 at 16:11

Leuke tip! Ik weet ergens wel hoe lekker vega is, maar moest daar even weer achter komen haha. Cottage cheese is inderdaad ook goede eiwitbron! Even onthouden. Bedankt voor je reactie!

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram