HET IS...Vakantie Tijd

Camperlife #5: Sunshine Coast & Noosa

geschreven door Marit december 1, 2018 1 Comment

Inmiddels bijna drie weken onderweg in onze camper… al op de helft! Wat vliegt de tijd! In de afgelopen dagen reisden we van Brisbane langs de Sunshine Coast naar Noosa. Een paar geweldige dagen! Lees je mee met onze avonturen?

Sunshine Coast

Wanneer je vanaf Brisbane naar boven reist, rijd je naar en door de “Sunshine Coast”. Dit is het gebied van “Golden Beach” (net boven Brisbane) tot aan Noosa, zo’n 70 kilometer langs de kust. Een prachtig stuk waar inderdaad de zon volop scheen. En dat kwam goed uit, want na de dagen in Brisbane hadden zin in zon, zee en strand!

We reden naar een camping aan het Dicky Beach, het begin (nouja, vanaf onze kant) van de Sunshine Coast. Tom was (nog steeds) jarig, dus toen we einde middag aankwamen op de camping, sprintten we direct naar het strand voor zonsondergang (die gaat al rond 18:15 uur onder). Bundabergjes, chippies erbij en proosten op Tom, die nog steeds jarig was.

We waren express naar een camping gereden, zodat we èn op Tom zijn verjaardag geen gedoe hadden met zoeken naar een slaapplek en we moesten nodig weer kleding wassen. Zo fijn om al je kleding weer schoon te hebben!

De volgende ochtend begonnen we met een run! Met de blote voeten over het strand. Gaat minder snel, maar oh, wat heerlijk om te doen! Er werden weer havermoutjes gemaakt, de schone was werd van de lijn gehaald en we vertrokken.

Opeens stond er een boom

We hadden wat tips gekregen om een stukje het binnenland in te gaan. Mooie routes, wijngaarden, uitzichten, watervallen en ander natuur. We vertrokken naar de Gardners Falls. Ik had een mooi plekje gevonden en bedacht me op het laatste moment dat ik beter het plekje achter me kon pakken, omdat we dan makkelijker weg konden straks. Rustig reed ik naar achter, ik keek in de spiegels èn in de achteruitkijkspiegel/camera. En toen BAM! Een harde klap, maar wat was het? Tom ging gelijk kijken en het leek alsof er niks aan de hand was. Hij liep weer naar mij toe en zei “het hele raam is gebroken”. Oh man, ik schrok zo! Ik moest ontzettend huilen! Ik voelde me zo stom! We keken naar de achterkant en daar was èn een deukje en het raam maakte veel geluid van het knappen. Ohhhh nee, daar ging al os vakantiegeld, dacht ik!

Ik was dus tegen een boom aangereden. Naar mijn idee stond ‘ie er opeens, maar ik had natuurlijk gewoon niet goed opgelet. We belden direct de maatschappij waarvan we de camper hebben gehuurd. We moesten via de mail formulieren en foto’s opsturen en na een tijdje kregen we een belletje dat we naar een camping moesten gaan (en het raam moesten afplakken) en dat daar iemand zou komen om het raam te vervangen.

Mapleton

Op de camping werden we gebeld dat de maker de volgende ochtend zou komen. En dat we de Protection Plus verzekering hadden dus dat alles werd gedekt! Ik was ZO blij! We maakten er een leuke avond van: een fles wijn, spelletjes en even genieten van het nergens heen hoeven/kunnen.

De volgende ochtend kwam er een man het raam vervangen. Dit was binnen een uurtje gefixt. Het viel dus achteraf ontzettend mee en we kregen er ook nog een mooier raam voor terug (geen stickers voor het uitzicht, haha). Op naar Noosa!

Noosa

We hadden veel positieve verhalen over Noosa gehoord, dus we waren erg benieuwd. Via Instagram volgen we een stel uit Nederland, die in Perth zijn begonnen en deels de route hebben gedaan die wij nog voor ons hebben. Zij waren net als ons ook in Noosa en zouden vanaf hier naar beneden gaan (en wij dus naar boven). Het perfecte moment om verhalen uit te wisselen dus!

We kenden elkaar dus helemaal niet, maar het voelde toch heel vertrouwd om op een kleedje aan het strand (reis)verhalen uit te wisselen. Vooral Tom zoekt veel over de route op (Google Maps addict!) en we zien het altijd een beetje per dag, maar andermans avonturen en aanraders zijn super leuk en inspirerend om te horen!

We vinden Noosa leuk en besluiten dat we hier nog wel eventjes willen blijven. In Sydney blijkt een flinke overstroming te zijn en richting Cairns zijn er veel bosbranden. We zitten wel even goed in het midden, op zo’n mooie plek.

We nemen afscheid van Michiel & Sophie (@getlost.nl) en rijden weg om nog ergens de zonsondergang te bekijken. Ook zoeken we een openbare BBQ op (die echt overal staan) en bereiden maïs, zoete aardappel, aubergine en vega worstjes. Super lekker!

In de nacht staan we in een soort woonwijk geparkeerd (mag niet, doen we toch), wat een prima slaapplek is. Vroeg in de ochtend rijden we naar een meertje toe, om hier lekker te gaan ontbijten. Tom gaat nog vissen, ik lees een boek op de e-reader.

Na het ontbijt gaan we een paar uurtjes op het strand liggen, er moet natuurlijk ook aan ons te zien zijn dat we in een warm land zijn ;). We wandelen nog wat door het centrum heen en daarna gaan we zonsondergang bekijken op het strand. De zonsondergang is prachtig! Elke minuut lijkt anders en de vooral de lucht vind ik zo mooi met die wolken! Tom is lekker aan het dronen, ik zit op een rots toe te kijken.

Wanneer we teruglopen naar de camper, haalt een man ons wandelend in. “Would you like to know something?” vroeg hij. Waarop in antwoordde “do you want to tell something?”“oh there is so much to tell!”, waarop hij voorstelde om een wijntje te gaan drinken bij hem thuis. Nu heb ik natuurlijk van mijn moeder geleerd om niet met vreemde mannen mee te gaan, maar hier is (voelt) dat toch heel anders (en is Tom erbij). Hier wordt je zo snel aangesproken en is er een gesprek. Vaak vinden de Australiërs het vooral leuk om te vertellen over het land of de plek waar ze wonen. We liepen met hem mee naar zijn huis, wat aan de rand van het National Park stond. Hij pakte gelijk wijn, crackers, smeersels en we gingen op het balkon zitten. Zoals ons voorgevoel al zei was een man met alleen maar goede bedoelingen en hadden we mooie gesprekken over Noosa, Australië, de zorg hier, etc. We kregen nog een rondleiding langs het strand en daarna namen we afscheid. Hij smste ons later voor de leuke avond en we mochten altijd bellen voor koffie of scrambled eggs, “greetings your new Aussie friend”. Een mooie ervaring.

De volgende ochtend stonden we vroeg op. We gingen hiken in het National Park. Bij de parkeerplaats worden verschillende routes aangegeven. We deden een aantal die op elkaar aansloten (7 km), wat een mengelmoes werd van regenwoud, bos, stenen, zandpaden en strand. Vlakbij het einde plonsden we nog in de Fairy Pools en we sloten af met de Coastal Walk. Allemaal tips die we van andere reizigers en jullie hebben ontvangen. Zo fijn, want zo komen we echt op de mooiste plekken!

Rond 8 uur hadden we er dus al een hele ochtend opzitten en hadden we TREK! Genoeg hotspots in Noosa en sinds we in Australië zijn ben ik gek op acai bowls! Hiervan scoorden we er dus twee en daarna gingen we gelijk door: we konden Noosa niet verlaten zonder te surfen. We huurden een board voor een uur en dit was LEUK! We bakten er misschien niet heel veel van (beide wel lessen gehad, dus gingen nu zelfstandig), maar wij vermaakten ons prima!

Hierna waren we aardig uitgeblust en na een paar nachten zonder elektriciteit en water, zochten we weer een camping op voor de nacht. Het waren een paar geweldige dagen in Noosa. Het mooiste plaatsje waar we tot nu toe zijn geweest.

♥♥

Oud raam eruit, nieuw raam erin!

Spelletjes en wijn, kan er geen genoeg van krijgen!

Travel-daten met Michiel & Sophie!

YUM YUM!!!

Tom aan het dronen!

Zonsondergang in Noosa, zo mooi!

Hiken in het National Park.
Acai bowls met kokosyoghurt en vers fruit on top!

Whoooooop!

1 Comment

Claudine december 7, 2018 at 21:43

Wát een toffe verhalen Marit! Ik zal zeker veel aan je blog en tips hebben wanneer ik vanaf Juli volgend jaar een halfjaar in Australië ga studeren/wonen. Bedankt alvast 😉