HET IS...Weetje Woensdag

Wat zijn calorieën?

geschreven door Marit oktober 7, 2015 6 Comments

Het werd weer tijd voor een Weetje Woensdag!
Er is tegenwoordig veel te zeggen over calorieën, mensen zijn zich er steeds meer bewust van.
‘Ik heb volgens mijn sporthorloge 400 kcal verbrand in een uur’  en ook op verpakkingen lees je ook van alles over calorieën ‘één koekje bevat 100 kcal’. Calorieën, wat zijn dat nou?! Ik zocht het voor je op en probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen!

Via deze website lees ik het volgende over calorieën. Een calorie staat voor de eenheid energie die je lichaam gebruikt bij de verbranding (daar is nog een scheikundige berekening bij te vertellen, maar die zal ik je besparen). 1000 calorieën is 1 Kcal. Calorieën vind je in voedingsmiddelen. Mensen hebben energie nodig om te leven, energie haal je uit calorieën, dus uit eten. De energie die calorieën leveren in je eten, worden voornamelijk gebruikt voor het lichamelijk functioneren, zoals je hart, longen, organen, herstel, metabolisme etc. Een ander deel wordt gebruikt om fysiek te bewegen, zoals sporten.

Voedingsstoffen
Eten wordt onderverdeeld in koolhydraten, eiwitten, vetten en alcohol (ook wel macronutriënten/voedingsstoffen genoemd). Via deze website las ik dat koolhydraten vooral zorgen voor de energie voor ons lichaam. Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam, ze onderhouden de weefsels, spieren en organen. Vet is ook een soort bouwstof, maar kan bij een overschot worden opgeslagen als energieopslag. Op verpakkingen van etenswaren worden de voedingswaarden van een product altijd weergegeven. Als je op je Kcal inname let, is het ook zeker belangrijk om deze drie in de gaten te houden! Misschien leuk om te weten: Één gram koolhydraat bevat 4 calorieën, één gram eiwit 4 calorieën, één gram vet 9 calorieën en één gram alcohol bevat 7 calorieën.

Maar… hoe zit dat dan?
Als jij iets eet, dan zet jouw lichaam dit om in energie. Energie is nodig om arbeid te verrichten, in je lichaam, maar ook om bijvoorbeeld te kunnen bewegen.
Ieder lichaam is anders en ieder lichaam verbruikt een ander aantal energie, wat betekent dat iedereen een ander aantal Kcal moet eten per dag. Ook heeft iedereen andere doelen, sommige mensen willen afvallen, sommige aankomen en sommige willen op het zelfde gewicht blijven. Om dat te bereiken kun je je kcal inname in de gaten houden. Je kcal inname heeft ook te maken met je lichaamsbouw (lengte/gewicht) en met bijvoorbeeld je beweging op een dag.

Voeding
Je kunt uit allerlei soorten producten energie halen. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over ‘goede’ en ‘slechte’ calorieën. Onder ‘goede’ calorieën worden bijvoorbeeld fruitsoorten, groenten natuurlijk en ook peulvruchten, vis en vlees, havermout, bonen en volkoren producten genoemd. De slechte zitten in witte pasta en brood, dingen van de snackbar, frisdrank en dat soort dingen. Ik weet nog niet helemaal wat ik van deze verdeling vind. De ‘slechte’ calorieën zitten naar mijn idee in producten die minder toevoegen aan je voedingspatroon (lege calorieën). Zo bevat een volkoren boterham meer vezels dan een witte boterham, wat beter is voor je darmen. Beide boterhammen bevatten ongeveer evenveel kcal, dus dan zou je naar mijn idee beter kunnen kiezen voor de volkoren boterham. Qua calorieën zou het dus niet eens zoveel uitmaken. Het is dus belangrijk uit wat voor voedsel jij je energie haalt. Je lichaam heeft vitaminen en mineralen nodig, voor je energie, je lichaam, maar bijvoorbeeld ook je huid etc.

Sporten & calorieën
Als je beweegt, bijvoorbeeld een uur sport per dag, verbruik je meer energie dan dagen waarop je niet sport. Als we sporten, hebben we ook meer energie nodig. Er zijn bepaalde apps, bijvoorbeeld My Fitnesspal die veel mensen gebruiken, waarbij je kan uitrekenen hoeveel kcal jouw lichaam op een dag nodig heeft. Ook kun je hierbij je beweging invullen, zodat het nog nauwkeuriger wordt. Het kan ook iets van de waarheid af zitten, maar na een tijdje je voeding bij te houden, kom je er vaak wel goed achter hoe jouw lichaam werkt en hoe het reageert op bepaalde inname.

Afvallen & aankomen
Het moge dan duidelijk zijn dat als je wilt afvallen je onder je energieverbruik moet eten. Dus minder eten dan je aan energie verbruikt. Mag je bijvoorbeeld 2000 Kcal op een dag, maar wil je graag afvallen, dan kun je bijvoorbeeld net wat onder je gebruik zitten, 1700 Kcal bijvoorbeeld. Hou er dan wel rekening mee of je die dag ook aan lichaamsbeweging doet.
Voor aankomen geld het dus andersom: meer eten en drinken aan Kcal dan dat je verbruikt.

Tussendoortje
Om nog even een vergelijking te maken bij bijvoorbeeld een tussendoortje. Een banaan bevat zo’n 100 Kcal, een appel 70 Kcal en een Snelle Jelle 170 Kcal. Voor wat kies je dan, als je Snelle Jelle bijvoorbeeld veel lekkerder vindt? Als je alleen op je Kcal inname let zou je kunnen kiezen voor de Snelle Jelle, als je dat zou willen, maar het is ook belangrijk om naar de voedingsstoffen van het product te kijken. Zo bevat een Snelle Jelle veel meer vetten en toegevoegde suikers. Twee stuks fruit zijn voedzamer, omdat ze veel meer vitaminen en mineralen bevatten, wat ervoor zorgt dat je energieniveau op peil blijft.

Ik zelf hou mijn voedingsinname eigenlijk niet bij. Gezien mijn verleden en de controle op de inname van Kcal, lijkt het me verstandiger hier niet te veel op te letten. Ik ben me wel redelijk bewust van mijn inname en weet inmiddels hoe mijn eigen lichaam werkt en wat het zoal nodig heeft op een dag.
Ook benoem ik vaak de voedingswaarden in mijn recepten, omdat ik weet dat veel mensen het interessant vinden en wel iedere dag hun Kcal inname bijhouden.

Ik vind het zelf erg interessant om hier meer over te lezen. Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd, voor foutjes of tips, stuur me vooral een berichtje! Ik heb er zelf in ieder geval weer wat van geleerd!

caloriess

6 Comments

Marvin oktober 8, 2015 at 10:32

Ik denk dat veel mensen bewust bezig zijn met het bijhouden van hun calorieën, maar daarbij nog niet genoeg letten op de verdeling tussen bepaalde voedingsstoffen. Door een optimale balans te vinden tussen je calorie-inname en het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen kan je op een gezonde manier afvallen of aankomen 🙂

Antwoord
Céline oktober 12, 2015 at 12:07

Nuttig en goed artikel. Zelf wist ik het al wel een beetje maar toch is zo’n duidelijke samengevatte uitleg nog even fijn! Zelf hou ik het ook niet al te veel bij om dezelfde reden, maar ik snap wel dat er zat zijn die het wel heel fijn vinden! Toch weet ik niet zeker of je op rustdagen zoveel minder hoeft te eten, omdat ik bijvoorbeeld merk dat als ik een duurloop heb gehad, ik juist de volgende dag (vaak een rustdag) pas echt heel veel honger heb! En zo ook de dag na een intensieve krachttraining. Maar dit verschilt natuurlijk per persoon en lichaam!

Antwoord
Marit oktober 14, 2015 at 14:08

Ja, ik eet op rustdagen ook niet minder eigenlijk, omdat mijn lichaam het volgens mij wel nodig heeft om te herstellen. Zo voelt het 😉 Thanks voor je reactie!

Antwoord
Nienke november 18, 2015 at 16:56

jij telt toch ook geen calorien? ik ben er sinds deze week mee gestopt omdat ik er gek van werd alles in te moeten vullen enzo maar wil nog wel progressie boeken heb je tips?

Antwoord
Ilse september 17, 2017 at 12:59

Zou je nog een keer iets over je verleden willen vertellen? Welke stappen heb je bv gemaakt? Hoe voel je je nu ten opzichte van toen? Omfat je vertelt over ‘ gezien je verleden en de controle op kcal’ . Liefs

Antwoord
Marit september 18, 2017 at 15:46

Hoi Ilse, misschien doe ik dat binnenkort wel! Zijn wel al aantal blogs over te vinden! 🙂

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



Follow on Instagram