Blij met je life - zaterdagHET IS...

Blij met je life #1

geschreven door Marit november 14, 2020 1 Comment
#blijmetjelijf

Zo’n concept wat al tijden in je hoofd loopt te borrelen en opeens gaat er een luikje open en valt alles op z’n plek. Welkom bij mijn nieuwe rubriek “Blij met je life”, waarbij elke zaterdag een andere thema centraal staat. Denk hierbij aan: blij met je lijf, blij met je werk, blij met je mindset, blij met je beweging, blij met je voetafdruk, blij met je vrienden, etc.

Voordat ik volgende week losbrand met het eerste thema, wil ik me eerst eens verdiepen in de vraag “wat is blij zijn”?

Wikipedia zegt het volgende erover:

“Vreugde of blijdschap is een positieve emotie bij mensen of dieren, een tevredenheid met de omstandigheden of omgeving. Wie blij of gelukkig is, ondervindt geen gebrek of stress, heeft positieve gevoelens over de omgeving of zichzelf en heeft dan ook geen grote behoefte om de omstandigheden te wijzigen.”

Blij wordt dus vergeleken, of is eigenlijk een beetje hetzelfde, met vreugde en gelukkig zijn. Nu wordt natuurlijk iedereen ergens anders blij van. De één wordt heel blij van een kop koffie in de ochtend, de ander wordt heel blij van een kerstboom. Toch zijn er in de basis een aantal dingen waar de meeste mensen blij van worden. Dingen die we eigenlijk wel weten, maar toch nog wel eens willen vergeten. Of geen tijd voor willen nemen.

Zo weet ik dat ik heel blij word van een goede work out, een lekker ontbijt, een schoon huis en vrienden uitnodigen om te komen eten. Ik denk vele met mij. Toch zijn dit dingen die ik niet altijd doe. Ik neem er de tijd niet voor, heb er geen zin in of ik laat me verleiden door iets wat ik op dat moment interessanter vind (een serie, scrollen op Instagram…).

Maar, dat is niet erg. Je kunt niet altijd blij zijn en je hoeft daar ook niet altijd mee bezig te zijn. Soms ben je je bewust van een blij gevoel, soms ben je niet niet-blij of er gewoon niet zo mee bezig en voel je je gewoon prima.

Er zijn een aantal kleine manieren om je meer bewust te zijn van de dingen die jou blij maken of die jou blijer kunnen laten voelen.

  • Schrijf (regelmatig) op waar je blij van wordt, waar je dankbaar voor bent en uit dit naar jezelf en de mensen in je omgeving.
  • Zorg goed voor jezelf: eet voedzaam, beweeg elke dag, kom elke dag buiten, pak je rust en slaap goed.
  • Maak tijd voor sociale contacten: ga samen wandelen, FaceTime elkaar, breng spontaan een bezoekje of iets lekkers, plan avondjes gezelligheid.
  • Doe de dingen waar JIJ blij van wordt. Vergelijk je niet met iemands anders dromen, doelen en leven. You do you!
  • LACH! Lach om jezelf, om anderen en glimlach naar anderen.

Zoals je eerder in het citaat hebt kunnen lezen heb je als je “blij bent” geen grote behoefte om de situatie te veranderen. Elk thema zal ik anders insteken, maar centraal staat of je iets aan de situatie wilt veranderen (omdat je niet blij bent) en hoe je dit zou kunnen doen. Of hoe je de situatie misschien wel hetzelfde wilt houden, maar hoe je er toch blijer van kunt worden. Ik ga je tips geven (a.d.h.v. bronnen), mijn persoonlijke ervaringen delen en je hopelijk laten nadenken over bepaalde thema’s.

Ik ben nu al heel benieuwd naar jullie ervaringen. Was je de afgelopen tijd ergens heel blij mee? Of juist ergens niet zo blij mee en wil of heb je hier iets aan veranderd? Het lijkt me heel tof om jullie ervaringen in dit rubriek mee te nemen, dus laat hieronder een reactie achter of stuur me een mail.

♥ 

Bronnen:
https://sochicken.nl/blij-en-positief
https://www.libelle.nl/lekker-in-je-vel/psychologie/21x-gelukkig/

1 Comment

Lisanne november 14, 2020 at 14:53

Leuk idee! Ben benieuwd 🙂

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram