FoodHET IS...PersoonlijkVakantie Tijd

We zijn op reis en maken mee #3: (gezond) eten

geschreven door Marit februari 17, 2019 3 Comments
Eiwitrijke muffins met frambozen

Inmiddels zijn we alweer EEN DIKKE MAAND IN BRISBANE! We willen voor een tijd(je) ervaren hoe het Australische leven er aan toe gaat. Ik vertelde eerder al over het wonen en werken hier (zal weer een update doen als er iets veranderd is), het sporten wat ik weer helemaal opgepakt heb en deze keer leek het me leuk om ook wat te vertellen over het eten hier.

Vegetarisch eten

Vorig jaar maart reisde ik af naar mijn vrienden in Maleisië. Zij reisden een jaar door Azië en waren tijdens hun reis vegetarisch gaan eten, gezien het leed wat zij zagen. Dit was voor mij het laatste setje en ik besloot met hun mee te doen. Na de reis hebben we geen vlees en vis meer in huis gehaald, er werd alleen af en toe nog buiten de deur vlees en vis gegeten. Maar sinds een paar maanden eet ik het helemaal niet meer. En daar voel ik me goed bij!

Nu was ik twee keer eerder in Australië geweest (mijn familie woont hier) en wist ik van de vorige keer dat Australië aardig voorliep op het gebied van voeding. Ik had dan ook hoge verwachtingen op het gebied van vegetarisch eten en bereidde Tom er op voor dat een veganistische eetstijl er misschien wel aan zat te komen. Helaas. Australië heeft inderdaad veel gezonds te bieden, maar… ze zijn GEK op vlees en vis! En vinden dit dan ook bij een gezonde leefstijl horen. Ze kennen hier geen “vegetarische slager” en het vegetarische schap in de supermarkt heeft niet meer dan 20 opties. Maar eigenlijk maakt dat niet veel uit. Hierdoor zijn we alleen maar gevarieerder en creatiever gaan eten. En nog een bijkomend voordeel: goedkoper!

Wat eet je dan zoal?

In Nederland kun je eigenlijk alle vlees en vis varianten nu ook vegetarisch kopen. Hier heb je zeker wel wat opties, maar we zijn hier de peulvruchten veel meer gaan waarderen. Goedkoop, super voedzaam en heel makkelijk om in te slaan en te bewaren (in de camper bijvoorbeeld, haha). Ook eten we nu meerdere groenten bij het avondeten. Veel meer kleur op het bord dus! En zoals je misschien al kunt raden, ben ik de chef van ons twee, dus Tom eet gezellig vegetarisch mee (en heel af en toe nog vlees buiten de deur). In de basis eet ik naar mijn idee zeer voedzaam. Ik beweeg veel en eet (daarom) ook veel. Ik ben totaal niet bezig met de weegschaal of calorieën tellen, maar probeer vooral naar mijn lichaam te luisteren en het goed te voeden. Gezond eten, maar ik zorg er altijd voor dat ik het ook lekker vind (dan maar met wat extra saus). En af en toe “ongezond eten” vind ik dan alleen maar heel gezond!
Hieronder wat voorbeelden van wat ik (/we) hier zoal eet!

Ontbijt

Als ontbijt eet ik nog altijd vaak havermout, mugcake of pannenkoekjes. En door de warmte die er in de ochtend al is hier, maak ik nu ook regelmatig een smoothiebowl met bevroren banaan. Zo lekker!
Oh en, ik hou van “brekkie” doen buiten de deur! Liefde voor de acai bowls hier!

Lunch

Ik hou van brood! Al is echt lekker brood hier niet in de supermarkt te vinden (correct me if I’m wrong). Toch lunch ik meestal met een aantal boterhammen met hummus, avocado en/of een gebakken eitje. En soms heb ik nog avondeten van de dag ervoor over (meestal rijst met tempeh, bonen en groente), ook erg lekker.
Oh ja, sinds de aankomst in Australië eet ik bijna elke dag een paar (kleine) wortels bij de lunch. Super goedkoop (goedkoopste groente hier) en een makkelijke en lekkere(!) manier van groente eten bij je lunch.

Avondeten

Hier zijn we niet erg creatief mee, dus ideeën zijn zeer welkom! Het is vaak de keuze tussen rijst, pasta, wraps of zoete aardappel.
De rijst eten we dan met een currysaus, bonen en groenten. Pasta met groenten, pesto en een kaassoort (halloumi!). De wraps eten we vaak met falafel en/of bonen, groenten, creme fraiche en chilli saus. En dan mijn all-time favourite: zoete aardappel met een vega burger, groente en BBQ saus.
Eigenlijk is de basis voor avondeten niet heel anders dan in Nederland, maar we zijn wat minder creatief soms, omdat er én niet heel veel vegetarische opties zijn én we soms liever vasthouden aan wat we al kennen (en lekker, makkelijk en goedkoop vinden, haha).

Tussendoortjes

Elke week bak ik een cake of muffins, zodat ik in ieder geval voedzame en eiwitrijke tussendoortjes heb. Daarnaast hebben we wat eiwitrijke notenrepen in huis, noten, dadels, rijstwafels, crackers en fruit. En ik geniet ook regelmatig van (TimTam)koekjes, ijsjes, chips en andere lekkere dingen die wat minder gezond zijn.
En ja, ik mis de eiwitrepen van Body&Fit als tussendoortje heel erg! Hier zijn eiwitrepen erg prijzig, dus dan maak ik liever mijn eigen tussendoortje.

“And extra bacon please”

Zoals ik al zei, ze zijn hier gek op vlees en vis. Het enige wat ik dan ook jammer vind bij mijn werk, is dat de menukaart vooral uit vlees en visgerechten bestaat. Chicken Parmigiana, schnitzels, steaks, calamari en vooral extra bacon bestellen is erg populair.
Zonder mij zou het ook geserveerd worden, dus het is voor mij geen reden om mijn baan op te zeggen, maar jammer vind ik het wel. Ik zoek dan ook zeker nog naar een (geheel) vegetarisch/veganistisch cafe (die zijn er niet veel!), omdat dat beter bij mij past.

Gezond eten is zo normaal voor mij, dat ik er eigenlijk niet bij nadenk. Ik heb in ieder geval het gevoel dat mijn lichaam heel blij is met de (eet)keuzes die ik maak. Ik voel me energiek en kan echt uitkijken naar een bord met rijst, tempeh, bonen en groente. Ik vind het erg fijn om te kijken naar voeding waar ik en mijn lichaam blij van worden, in plaats van me te laten leiden door iets wat ik “niet mag” of te bestempelen als “ongezond”. Ik hou ervan om met eten bezig te zijn, maar door te eten op gevoel, ben ik er niet de hele tijd mee bezig.

♥♥

3 Comments

Joyce februari 18, 2019 at 14:47

Ideetje voor avondeten: couscoussalade met rucola, mango, avocado, kerstomaatjes, mozarella en pijnboompitjes. Lijkt me extra lekker in het warme weer daar! Ander ideetje: shakshuka! ZO. GOED.
Wij eten wel gewoon vlees thuis en ik ben ook niet van plan dit te veranderen, maar voor mezelf las ik meermaals per week een vleesvrije dag in, gewoon omdat ik andere dingen ook lekker vind. Cottage cheese vind ik dan een zalige vervanger van proteïne, zo lekker! Ook eieren, linzen, erwten,…

Antwoord
Marit februari 19, 2019 at 02:12

Bedankt voor de tips! Ik heb gelijk cottage cheese ingeslagen, was even vergeten hoe eiwitrijk/lekker/goedkoop dit was, bedankt!

Antwoord
Iris februari 20, 2019 at 17:17

Hoi shakshuka is ook een lekker, vrij goedkoop gerecht! En lekker makkelijk met bijvoorbeeld tomatenblokjes uit blik.

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Follow on Instagram