FoodHET IS...OntbijtWeetje Woensdag

Waarom is ontbijten goed?

geschreven door Marit september 9, 2015 3 Comments

Weetje woensdag! ‘Ontbijten is goed voor je!’Je hoort het overal, ik roep het ook tegen iedereen, maar wat is er nou eigenlijk van waar? Ik zocht het voor je op!

Waarom ontbijten?
Volgens deze site is het in eerste instantie belangrijk om bij te tanken na een nacht slaap. Je lichaam heeft de hele nacht rust gehad, maar ook niets gegeten. Om op gang te komen en je energie op te bouwen voor de hele dag, is het belangrijk om te ontbijten. Ontbijt zorgt ervoor dat je productief bent, doordat je energie binnen krijgt, en doordat je een goede bodem legt zul je ook minder gaan snoepen tussendoor, omdat je veel meer verzadigd bent. Ook zorgt het ervoor dat je de volgende maaltijden niet vergroot, maar het gewoon verdeeld op een dag. Ook is het belangrijk om te ontbijten, omdat je zo nog een maaltijd meer hebt om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Het vertelt ook dat het belangrijk is om in de ochtend tijd te nemen om te ontbijten, zodat je niet direct de dag met stress begint.

Wat dan ontbijten?
Een goed ontbijtje bevat eiwitten, koolhydraten en vetten. De verhouding hiervan is voor iedereen anders. Dit hangt van je doelen af, maar ook van wat je na je ontbijt gaat doen en wat dus voor jou het beste valt. Met de #ontbijtchallenge zie je verschillende ontbijtjes langs komen, laat je inspireren!

Ontbijten voor of na het sporten?
Dit is een thema waar vaak onderzoek naar is gedaan. Voor mezelf heb ik nu geconcludeerd dat dit voor iedereen anders is en dat je moet doen wat voor jou goed voelt. Als jij bijvoorbeeld direct na je ontbijt gaat sporten, kan ik me voorstellen dat het nog niet lekker voelt omdat het nog niet gezakt is. Maar als je al vroeg een pittige krachttraining wil gaan doen, is het misschien fijn om niet met honger te sporten en wat energie binnen te krijgen voordat je gaat sporten.
Ik ontbijt eigenlijk altijd voor het sporten. Omdat ik meestal krachttraining doe in de ochtend, hoef ik nog niet te hupsen, springen of te lopen, waardoor mijn ontbijt op z’n plaats blijft. Ook heb ik gewoon die energie nodig in de ochtend, sporten met honger vind ik echt niet fijn. Wanneer ik bijvoorbeeld voor mijn ochtendshift nog even een snelle 5 kilometer wil hardlopen, dan doe ik direct uit mijn bed kleding aan en ga. Toch iets eten net voor je work out? Dan kun je kiezen voor iets lichts, bijvoorbeed een stuk fruit, crackers of een eiwitreep.

Kern van het verhaal: doe wat voor jou goed voelt! Ik weet natuurlijk niet hoe jij je voelt nadat de wekker is gegaan, maar ik weet wel wat je door een bepaald ritme te creëren, te eten op vaste tijden en een ontbijtje in huis te hebben wat jou energie geeft en wat je lekker vind, het ontbijten gemakkelijker maakt en je na een tijdje niet meer zonder kunt! Ontbijten kun je goed doen, maar de rest van de dag is natuurlijk ook belangrijk!

3 Comments

Carlijn september 9, 2015 at 16:03

Grappig dat je NSMBL als bron gebruikt voor informatie. Volgens mij niet de meest onderbouwde site als het over voedingsonderzoek gaat. Ontbijten is zeker belangrijk wanneer je, als je dit niet zou doen, later op de ochtend naar Marsen en Snickers grijpt. Als je niet direct ontbijt en hier wat later mee begint en je start gewoon netjes met je fruit, wat kwark of een boterham is er niets aan de hand. Kan het zelfs goed werken om je gehele calorie-inname te helpen beperken als je wilt afvallen. Je lichaam is een fabriek die 24 uur per dag werkt. Daar is geen ontbijt voor nodig om die motor draaiende te krijgen. Je organen doen ‘s nachts ook hun werk. Net als je ademhaling en het regelen van je temperatuur.

Antwoord
Marit september 9, 2015 at 16:10

Hoi Carlijn! Bedankt voor je reactie. De website van NSMBL zegt wat veel websites over ontbijten zeggen, dus het is meer algemeen 🙂 Ik begrijp wat je bedoelt! Sommige mensen hebben inderdaad niet direct ontbijt nodig, daarom zeg ik op het laatst ook dat je moet doen wat bij jou past! Toch wil ik met deze blog laten zien dat het wel belangrijk is om wat op gang te komen en dat ik in ieder geval die brandstof in de ochtend wel nodig heeft om wat energie te hebben! En klopt inderdaad wat je zegt, als je later ontbijt kun je je inname beperken, maar dat zou bijvoorbeeld niet voor mij werken, want als ik in de ochtend te laat ontbijt, heb ik gedurende de hele dag een soort leeg gevoel. Nogmaals dank voor je reactie!
Liefs,
Marit

Antwoord
Marvin september 10, 2015 at 09:56

Zelf ontbijt ik altijd, omdat ik gewoon honger heb en echt zin heb in mijn ontbijtje zodra ik wakker word. Fysiologisch gezien is het niet slecht om je ontbijt uit te stellen. Bij Intermittent Fasting ontbijt je niet direct wanneer je wakker wordt en verdeel je de calorie-inname over enkele maaltijden in een bepaalde tijdsperiode.

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram