FoodSportenTips

Waarom je niet elke dag op de weegschaal moet staan

geschreven door Marit juli 26, 2018

Ik hoor het zo vaak om me heen. Mensen die elke dag op de weegschaal staan. Misschien voor jou ook een dagelijks terugkomend item. Je wordt wakker, staat op, gaat naar de wc en daarna even een quick look op de weegschaal. Zie je het taartje van gister terug in de getallen? Ben je afgevallen?
Mijn dagen hingen van het getal af. “Niet afgevallen? Maar ik heb gister zo mijn best gedaan!” Mijn humeur was voor de rest van de dag bepaald. Zo zonde, want zo’n getal zegt niet alles over die dag ervoor en het mag al helemaal niet jouw geluk bepalen. Inmiddels hebben we al twee jaar geen weegschaal meer in huis en dat werkt voor mij heel fijn. Ik kijk liever in de spiegel en vind het gewoon belangrijk goed in mijn vel te zitten en me energierijk te voelen!

Natuurlijk snap ik ergens de verslaving, de controle. Even kijken… af en toe eens kijken kan echt geen kwaad, maar waarom zou je het iedere dag doen? Ik ga je vertellen waarom je NIET iedere dag op de weegschaal moet staan.

  • Elke weegschaal is anders
    Het kan zo zijn dat de weegschaal bij je ouders een heel ander getal aangeeft dan die bij jou zelf thuis. Sowieso kan de weegschaal anders zijn, maar ook de ondergrond waar de weegschaal op staat kan een verschillend getal geven, wat niet erg fijn is als je veel van het getal aantrekt.
  • Het gewicht kan om zoveel reden schommelen
    Heb je die dag ervoor soep gegeten of iets anders met veel zout, dan hou je al veel meer vocht vast dan anders. Ben je ongesteld? Ook dan houd je lichaam meer vocht vast en kan het zo een paar kilo zwaarder zijn. Het moment van de dag maakt verschil (ochtend of avond), de kleding die je aan hebt, of je naar de wc bent geweest etc. Dit soort dingen kunnen invloed hebben op het getal van de weegschaal en maakt het niet heel erg betrouwbaar.
  • Gewicht zegt niet alles
    Dit vind ik een erg belangrijk puntje. Een bepaald gewicht zegt niet direct of je gezond of ongezond bent. Hierbij komen namelijk meerdere dingen bij kijken. Gepierde mensen met weinig vet kunnen net zo zwaar zijn als mensen met meer vet en minder spiermassa. In deze blogpost leg ik dan ook uit dat het belangrijk is om bijvoorbeeld naar je vetpercentage te kijken.
  • Zoveel andere manieren
    Als je echt bezig bent met lichaamsverandering, zegt een getal zo weinig naar mijn idee. Er zijn ook andere manieren om je progressie bij te houden. Je kunt bijvoorbeeld maandelijks gaan meten met een meetlint. Noteer dan goed waar je precies hebt gemeten. Ook helpen foto’s heel erg. Zorg ook hierbij dat je een vast moment hebt (bijv. één keer in de maand), een vaste plek en dezelfde kleding/ondergoed.

Zoals altijd sluit ik af met: doe waar jij je goed bij voelt. De weegschaal kan een fijne houvast geven, maar laat geen obsessie zijn en laat je humeur en geluk niet afhangen van een getal.

Lianda januari 8, 2017 at 15:37

Je hebt zeker gelijk :).
Het gaat ook niet om het getal, maar om je je voelt en hoe je in je vel zit.
Zo bizar hoe sommige dingen iemands leven kunnen bepalen!
Ik ben blij dat ik daar nu ook echt gewoon normaal mee om kan gaan en dat het niet meer van invloed is hoe ik mij die dag voel.

Antwoord
Marit januari 10, 2017 at 12:22

Wat goed dat je dat inmiddels kunt! Het is heel bizar hoe zoiets (stom getal) je leven kan bepalen!

Antwoord
Juudith januari 9, 2017 at 16:23

Precies zo als je het zegt. Ik heb echt een hekel aan de weegschaal. Dat geschommel altijd in gewicht. Ik heb er dan ook denk ik al wel een jaar niet meer opgestaan. Ik hoef niet te weten hoe zwaar ik ben. Als ik maar lekker in mijn vel zit =D

Antwoord
Marit januari 10, 2017 at 12:19

IK HOU VAN DEZE REACTIE. Als je maar lekker in je vel zit, en zo is dat!!!

Antwoord
Irene januari 9, 2017 at 19:33

Door omstandigheden ben ik van een gezond gewicht van 57/58 kg afgevallen tot 50 kg. Nu controleer ik wat vaker of ik wat aangekomen ben. Ook dat frustreert. Normaal sta ik niet eens ieder maand op de weegschaal

Antwoord
Marit januari 10, 2017 at 12:15

Kan me voorstellen dat dat frustreert! Ga je de uitdaging aan deze week?

Antwoord
Lotte juli 26, 2018 at 17:55

Momenteel ben ik aan het afvallen en ik ben al 6 kilo kwijt. Ik merk echter wel dat ik steeds vaker ga wegen om de controle te houden en mijn vooruitgang te monitoren. Dit gebeurt nu bijna iedere dag. Na het lezen van dit artikel besloten om nu weer een week over te slaan.

Antwoord
Marit juli 30, 2018 at 18:06

Wat super om te lezen, Lotte! Ik ben benieuwd hoe het tot nu toe gaat.

Antwoord
Lotte juli 30, 2018 at 22:26

Tot nu toe de weegschaal niet aangeraakt en ook de drang niet gehad om het te willen doen. Ik ben momenteel op vakantie en let op mijn voeding en zorg voor voldoende beweging. Ik ben hierdoor meer bezig met zorgen dat ik mij goed voel.

Antwoord
Marit augustus 2, 2018 at 18:07

Wat goed. Luisteren naar je lichaam! Fijne vakantie!

Antwoord
Daenelia juli 30, 2018 at 18:24

Het is voor iedereen anders. Ik heb er geen probleem mee. Als ik een dagje oversla raak ik niet in paniek; en als het schommelt dan kan ik dat relativeren. Eigenlijk vind ik het wel heel prettig om die schommelingen te volgen. Ik kan er veel meer uit aflezen dan of ik ben afgevallen… het is alleen maar een cijfertje, één van de vele die je een richtlijn kunnen geven. Mijn vetpercentage vind ik bijvoorbeeld veel belangrijker en dat is lastiger te beinvloeden door een croissantje te veel 🙂 Maar eigenlijk is alleen de centimeters bijhouden al genoeg, toch? Hoe dan ook: als het maar werkt en niet tegenwerkt.

Antwoord
Marit augustus 2, 2018 at 18:07

Knap dat je er zo mee omgaat!

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs