Food

Tour de France: 8.000 kcal eten op één dag

geschreven door Marit juli 12, 2016 8 Comments
blog foto

Nou ben ik niet de grootste wielrenfan en ook geen trouwe Tour de France volger zoals mijn vader, maar de afgelopen dagen heb ik zeker een paar keer meegenoten van de etappes. Als ex-schaatster heb ik ook veel tijd op de wielrenfiets gezeten en heb ik onder andere de Elfstedentocht (240 km) gefietst (ja, best trots op). Dan moest je veel eten op zo’n dag joh! Die hongerklop voorkomen en eten eten eten voor energie. Zo’n Tour de France is hele andere koek. 3500 km in drie weken. Ik was wel benieuwd naar wat ze dan zoal op een dag weg moeten eten.

Inmiddels zijn de mannen ongeveer op de helft van de Tour. De langste dag afstand die ze afleggen is 237 km, de kortste is een 17km klim tijdrit. Gemiddeld rijden ze zo’n 190 km per dag. Dus gemiddeld wordt er zo’n 5700 tot 9000 kcal per dag verbrand!!! Ik word al moe als ik het opschrijf. Moet je nagaan hoeveel ze verbranden, dus ook moeten eten. Naast dat gefietst een ontzettende uitdaging. Vroeger werd gezegd dat je dan maar overal slagroom bij moest eten, tegenwoordig zijn er veel soorten drankjes en repen die voor de nodige kcal en voedingsstoffen zorgen.

Hoeveel kcal deze mannen tijdens zo’n dag eten? Volgens EditieNL wordt er meer dan 8.000 kcal gegeten. Een Noorse journalist gaat namelijk proberen dit ook binnen te krijgen op één dag. 8.000 calorieën. Dat is zeg maar zo’n 3 tot 4 keer meer dan wij doen. En nu denk je misschien: wat een leven! 8.000 kcal! Maar ik heb de eetlijst eens bekeken en dat is echt niet te doen. Het leek me leuk om er een challenge voor mezelf te maken voor YouTube, maar nee, na het zien van de eetlijst heb ik gelijk opgeven.

Nieuwsgierig? Ik ga je vertellen wat ze dan zoal eten.

Ontbijt (dit is zo’n 3 uur voor de race):
– bord gekookte pap met banaan en noten
– groot bord pasta
– stuk taart
– 2 boterhammen met beleg
– vruchtensap
– bidon water met carbo loader (190 kcal)
– koffie

Post-ontbijt snack:
– energiereep
– vruchtensap

Tijdens een etappe van zo’n 4 uur:
– 3 geldrinks
– 1 energiedrankje
– 1 guarana finale booster
– 3 energierepen
– 2 panini’s
– 8 tot 12 flesjes iso drink (100 tot 150 kcal per stuk)

Na de etappe:
– recovery drink (250 kcal)
– bord rijst met ham en kaas

Snack voor het eten:
– griekse yoghurt met muesli
– gedroogd fruit
– water

Avondeten:
– salade
– risotto met kippenborst, groenten en aardappelen
– nog een borst risotto of pasta met fruit salade

Na het avondeten:
– fruit
– crackers

Oké oké, nou put your hands up als jij dit op één dag binnen zou kunnen krijgen. Die kerel van het filmpje lukte het in ieder geval niet, die moest overgeven op de helft.
Ik vond het in ieder geval erg interessant, bezienswaardig en shocking. Nog meer respect naar die fietsers dan ik al had. Volg jij de Tour?

8 Comments

Geeske juli 13, 2016 at 09:21

Wow, wat een lijst!! Ik zou dat in ieder geval nooit allemaal op kunnen krijgen!

Wat het denk ik wel meespeelt, is dat die kerel in dat filmpje niet dezelfde inspanning levert als die knapen van de tour.
Wanneer je goed getraind bent, dan ben je al gewend aan goed en meer eten. En wanneer je dan zo’n etappe fietst, zal je veel honger hebben omdat je zo lang en hard fietst.

Ik kijk alleen de tour voor de mooie mannen en de Avondetappe voor Herman 3 <3 😉

Antwoord
Marit juli 13, 2016 at 12:04

Ja precies, dat is het ook! Zo’n eetlijst is gewoon niet te doen als je niet ook +5000 kcal verbrand op een dag. Als je helemaal niks doet is dat echt niet te doen lijkt me!

Antwoord
Linda juli 13, 2016 at 09:28

Ik ben groot wiellerfan.. Dus volg alles op de voet, ze eten idd veel maar hebben ze ook echt nodig, ik train ook veel, ook wel lange afstanden ongeveer 120km, dan eet ik ook wel meer en dat gaat er dan ook zeker in?.. Leuk geschreven!

Antwoord
Marit juli 13, 2016 at 12:05

Ja is ook zo! Je verbrand zoveel op zo’n fiets. Wat ik al zei, tijdens die 240 km die ik fietst moest ik ook eten eten eten. Zorgen dat je geen trek krijgt en gewoon veel energie binnen krijgt. Het is idd echt nodig wat je zegt! Leuk dat je zo’n fan bent en zulke afstanden fietst. Succes!

Antwoord
Judith juli 13, 2016 at 09:33

Misschien vind je dit ook leuk om te bekijken, dit is de diëtiste (en mijn diëtiste) die is aangesloten bij onze sportschool en nu voor team Giant Alpecin werkt tijdens de tour. Ze zorgt daar voor de alles omtrent voeding e.d.:
https://www.facebook.com/teamgiantalpecin/videos/1730458357170885/?pnref=story

Antwoord
Marit juli 13, 2016 at 12:05

Ohhhh wat leuk, bedankt voor het delen, zeker even kijken!

Antwoord
Margaretha juli 13, 2016 at 13:13

Oh mijn droombaan!

Antwoord
Marit juli 14, 2016 at 17:09

Zoveel eten of zoveel fietsen?

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram