DinerFood

Tempé met rijst, groenten en zelfgemaakte pindasaus

geschreven door Marit september 1, 2016 0 comments

Dol ben ik op Indonesisch eten en na ons Balinese avontuur is dat alleen maar meer geworden. Sowieso kun je me echt wakker maken voor alles wat te maken heeft met pindakaas/pindasaus en ook met tempé heb ik goede ervaringen, maar ik had het zelf nog nooit bereid. Tempé wordt ook wel gebruikt als alternatief voor vlees. Het is een natuurlijke bron van eiwitten, doordat het voornamelijk uit sojabonen bestaat.
Ik had dit veel eerder moeten proberen, want het is makkelijk en zo lekker! Alles zelf gemaakt, geschikt voor vegetariërs en zelfs voor veganisten! Maar ook als je gek bent op vlees, moet je dit eens proberen, echt een goed, goedkoop, lekker en voedzaam alternatief.

Nodig (ik haalde hier 3 maaltijden uit):
– 250 gram tempé
– 150 gram (pandan) rijst
– 2 eetlepels olijfolie (15 gram)
– 2 eetlepels ketjap (17 gram)
– 1 ui
– 3 teentjes knoflook
– kruiden: peper, zout, paprikapoeder
– groenten naar keuze

Voor de pindasaus:
– 2 eetlepels pindakaas (60 gram)
– 2 eetlepels ketjap (17 gram)
– 1 kleine rode chilli peper (in kleine stukjes)
– 75 ml. water

recept tempé met pindasaus recept tempé met pindasaus recept tempé met pindasaus
Doen:

Snijd de tempé door de helft en dan beide helften in 12 stukjes (dus in totaal heb je 24 plakjes). Doe dit in een steelpannetje met wat water, breng aan de kook en laat nog 10 minuten doorkoken. Als dit klaar is laat je het goed uitlekken.
Ondertussen kun je de ui en knoflijk snijden en in een bak doen. Doe hier de tempé bij (als die klaar is), de ketjap, olijfolie en kruiden. Mengen en dit een half uurtje laten staan.
Ondertussen kun je de rijst volgens verpakking bereiden. De door jouw gekozen groenten snijden/bereiden/bakken/koken.
Voor de pindasaus doe je alle ingrediënten bij elkaar in een steelpannetje, op laag vuur en dit goed blijven roeren. Als het te dik is nog wat water bij.
Na een half uur marineren kun je de tempé bakken. Hoeft geen olie meer bij. Zo’n 5 minuutjes bakken, tot het wat bruiner is.
Alles op een bord bij elkaar en eet u zeer smakelijk!

Voedingswaarden p.p. (alles zonder de groenten):
Kcal = 585
Koolhydraten = 59 gram
Eiwitten = 26 gram
Vetten = 24 gram

tempé met pindasaus
Ik heb het afgelopen week nog een keer voor mijn ouders gemaakt, om de hoeveelheden wat beter op te schrijven en ook zij vonden het heerlijk! Ook lekker met een gekookt eitje erbij.

Laat je me weten hoe het smaakte? Laat een reactie achter of tag me in jouw maaltijd!

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram