FoodLunchOntbijtTussendoortjes

Pompoen-brood

geschreven door Marit november 10, 2015 14 Comments

Het mag wel duidelijk zijn dat ik van pompoen hou! Daarom bedacht ik dit heerlijke en makkelijke recept voor brood met pompoen. Het recept is snel gemaakt en daarna heb je voor een paar dagen een heerlijk, handig en gezond ontbijt of lunch in huis! Je kunt het brood ook in plakken snijden en in de vriezer bewaren. De voedingswaarden per plak zie je hieronder. Hier het recept!

Nodig:
– 225 gram pompoen (half pak diepvriesblokjes)
– 250 gram speltmeel
– 3 eieren
– 50 gram pompoenpitten (5 eetlepels)
– 2 theelepels bakpoeder
– 50 ml water
– kaneel en/of speculaaskruiden naar keuze
(- evt. twee scoops eiwitpoeder vanille)

Doen:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Doe de pompoenblokjes in een pannetje en breng deze aan de kook en laat nog enkele minuten doorkoken.
Ondertussen doe je de speltmeel in een beslagkom. Doe hierbij de eieren, bakpoeder en het water (en de eventuele eiwitpoeder) en mix dit tot één geheel.
Als de pompoenblokjes klaar zijn giet je deze af en voeg je deze bij het geheel.
Doe 40 gram van de pompoenpitten erbij en mix dit tot één geheel.
Bekleed een cakeblik met bakpapier en doe het mengsel hierin. Strooi de overgebleven pompoenpitten er overheen.
Zet in de oven voor ongeveer 25 minuten. Laat even afkoelen buiten de oven en snijd dan het brood in tien plakken.

Er is geen suiker/honing aan toegevoegd (tenzij je eiwitpoeder hebt gebruikt), dus het is lekker om het brood bijvoorbeeld te besmeren met wat honing, appelstroop of iets wat jou lekker lijkt!

Eet smakelijk!

Voedingswaarden per plak:
Kcal = 147,5
Koolhydraten = 20,4 gram
Eiwitten = 6,2 gram
Vetten = 4,9 gram

Voedingswaarden per plak, met 2 scoops vanille eiwitpoeder:
Kcal = 169,5
Koolhydraten = 20,8 gram
Eiwitten = 10,4 gram
Vetten = 5,1 gram

14 Comments

Céline november 10, 2015 at 15:38

Ahhh dit moet ik proberen! Ga het een keertje maken als ik tijd heb, leuk!!

Antwoord
Marit november 11, 2015 at 12:44

Tijd voor maken! Heb je heerlijke lunch tijdens je drukte 😉

Antwoord
Stephanie november 10, 2015 at 16:00

Oeh, deze ga ik komend weekend maken! (ik heb voor deze week nog je zwarte bonen brownie liggen, haha)

Antwoord
Marit november 11, 2015 at 12:43

Wat leuk en lekker! Veel bakplezier.

Antwoord
Christel november 10, 2015 at 20:00

Hoi! Waar haal je de diepvries pompoen? Bij de AH nog niet gezien.. Of misschien over heen gekeken? Ik zit elke keer met veel gedoe zon pompoen uit elkaar te hakken! Hihi. Groetjes

Antwoord
Marit november 11, 2015 at 12:43

Bij de Appie! Tussen de andere ingevroren groenten! Scheelt heel veel tijd 😉

Antwoord
Marvin november 11, 2015 at 19:03

Proef je de vanille er duidelijk doorheen als je 2 schepjes Whey gebruikt? Zeker goed om wat extra eiwitten toe te voegen, misschien met chocolade whey ook wel lekker 🙂

Antwoord
Tamara november 24, 2015 at 13:50

Ik heb zojuist het brood gemaakt maar het is heel vast. Waardoor kan dit komen?

Antwoord
Marit november 25, 2015 at 14:25

Het brood hoort wel wat vast te zijn, omdat het brood is, maar het is echt bijna niet door te snijden? Heb je genoeg water en bakpoeder gebruikt?

Antwoord
Tamara december 3, 2015 at 17:46

Hallo Marit,

Ik heb het weggegooid zo vast was het….
De verhoudingen heb ik precies aangehouden.
Ik zal hem binnenkort nog eens proberen 😉

Antwoord
Marije juli 10, 2016 at 15:35

Hoeveel kaneel moet je ongeveer gebruiken? Een theelepel? ?

Antwoord
Marije juli 10, 2016 at 15:36

En hoeveel plakken haalde jij eruit? Sorry voor al de vragen hoor?

Antwoord
Marit juli 10, 2016 at 16:53

Plakken staat erbij: 10 😉
Kaneel naar eigen keuze. Ik hou er van, dus gooi er zo een paar (2/3) theelepels in!

Antwoord
Judith Ensink januari 24, 2018 at 22:07

Was heerlijk! De mugcake met ei en banaan ook geprobeerd! Echt simpel en suuuperlekker! Bedankt voor je receptjeees!?

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Follow on Instagram