Food

Ongezonde relatie met voeding

geschreven door Marit oktober 12, 2021 0 comments
Obsessieve relatie met eten

Wanneer heb je een ongezonde relatie met voeding? Er is een dunne scheidingslijn tussen obsessief omgaan met voeding en bezig zijn met voeding. Het is namelijk niet verkeerd om bezig te zijn met voeding, maar wel als je er constant mee bezig bent en het je leven op een negatieve manier beïnvloed. Het gaat hierin vooral om jouw gedachten en gevoelens die hierbij komen kijken. Er zijn naar mijn idee(!) een aantal signalen die aangeven dat je relatie met voeding obsessief en niet in balans is:

  • Je vermijdt sociale gelegenheden: door afspraken af te zeggen of etentjes uit de weg te gaan, heb je de controle op wat je eet
  • Je wordt steeds strenger voor jezelf: vier boterhammen bij de lunch worden er drie, twee, één…
  • Je laat je humeur afhangen van wat je eet/de weegschaal: geen nee gezegd tegen een taartje? Toch een boterham meer gegeten dan je wilde? Je baalt en dit beïnvloed je humeur.
  • Je telt calorieën: alles wordt afgewogen en ingevoerd (in een app)
  • Er worden steeds meer producten geëlimineerd: er zijn steeds meer producten die je niet meer mag eten van jezelf, zoals chocolade, chips, etc.
  • Je volgt (zelfopgelegde) eet regels: bijvoorbeeld pas na 12:00 uur eten of niet meer na 20:00 uur mogen eten
  • In je hoofd ben je constant met voeding bezig: wanneer mag je weer eten? Wat ga je dan eten? Hoeveel mag je van iets hebben? Hoeveel calorieën bevat dit?
  • Je voelt je schuldig na het eten van iets ongezonds

Ik wil hiermee zeker geen stempel op je drukken, maar ik wil je wel laten weten dat je niet de enige bent. Bovenstaande signalen heb ik geschreven vanuit mijn eigen ervaring (jaren geleden). Op deze manier met voeding omgaan is stressvol, niet leuk en kan invloed hebben op je mentale en fysieke gezondheid.

Mij heeft het heel erg geholpen om steeds meer dingen los te laten. Dit doe je niet in één dag. Daag jezelf uit om bijvoorbeeld eens iets niet af te wegen, om een bepaald product wél te mogen eten en eet wel eens voor 12:00 uur. Door deze stappen ga je ervaren dat er niets geks gebeurt als je dat wel doet… durf te ervaren!

Vind je het lastig of denk je het niet alleen te kunnen? Hulp inschakelen van een professioneel is geen zwakte, het is juist super sterk en je kiest voor jezelf!

♥ 

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volg op Instagram