FoodHotspots

Hotspots in Kopenhagen

geschreven door Marit juli 12, 2018 4 Comments

Vorig weekend ben ik echt een beetje verliefd geworden op Kopenhagen, wat een geweldige stad. Het was mijn eerste keer in deze stad en het is echt een aanrader voor een citytrip! Op elke hoek zit wel een toffe hotspot. Door alleen al rond te wandelen kom je genoeg leuke hotspots tegen, maar ik wil ook zeker de door ons bezochte hotspots delen (en aanraden)!
Wij (vriendin Kelly en ik) hadden het ontzettend getroffen met het weer, dus dan heeft een stad naar mijn idee nog meer charme, maar vooral de sfeer is er heel fijn. Het is heel overzichtelijk, alles is te bewandelen, de mensen zijn super aardig (en knap!), ik hou van dat taaltje (en versta er niets van), er is heel veel ruimte (veel parkjes en plekjes aan het water) en wat eten betreft is het al helemaal geweldig… hip & healthy! Het enige minpuntje? Het is duur! Ik denk dat je gauw zo’n 20 á 30% meer kwijt bent (bij hotspots) dan we gewend zijn.

Voordat ik aan de hand van foto’s de hotspots deel, een aantal must do’s:
– Huur voor (minstens) één dag een fiets. Met wandelen kom je heel ver, maar met fietsen kom je sneller verder. Wij hebben twee van de drie dagen gewandeld en één dag een fiets gehuurd. Op de dag met fiets hebben we de uitstapjes gepland die iets verder van het centrum af waren. Vaak verhuren de hotels wel fietsen.
– Neem je camera (met volle batterij) mee. Niet alleen het eten, maar ook de stad is zo fotogeniek!
– Eet zoveel mogelijk cinnamon buns! De specialiteit van Denemarken en zo lekker! Je hebt gewoon elke dag een paar happen nodig, gewoon om nog meer Kopenhagen te beleven en natuurlijk voor de energie 😉

Dan nu over naar het verslag van ons weekend (vrijdag t/m zondag). Niet kijken als je trek hebt 😉

Kelly en ik hadden al jaren ‘de droom’ om op de fiets naar Eelde Airport (14 km van Groningen) te gaan en eindelijk gingen we dit doen! Ons avontuur begon iets voor vijven in de ochtend. Om half 6 kwamen we aan op Eelde Airport en na 10 min waren we ingecheckt en ready to go! Om half 9 (3,5 uur later dan vertrek) zaten we aan het ontbijt in Kopenhagen! Voor ons als Groningers is dit serieus zo fijn! Normaal vertrek ik alleen al 5 uur(!) van tevoren als ik vanaf Schiphol vlieg.

Vanaf het vliegveld namen we de metro naar het centrum (makkelijk te vinden en maar een kwartiertje reizen) en belandden bij “Atelier September”. Een ontbijt en lunch tentje in een atelier. Wij gingen beide voor de yoghurt met courgette-jam en granola. Verrassend lekker!

Nadat we onze koffers dropten in ons hotel (wij verbleven twee nachtjes in het Richmond hotel, prima hotel!), gingen we op zoek naar een cinnamon bun, want dat is toch wel de specialiteit van Denemarken. Op Instagram werd duidelijk dat we sowieso een bezoekje moesten brengen aan “Laura’s Bakery” voor een cinnamon bun met creame cheese. Ik ben nog steeds aan het nakwijlen, wat was dat heaven! Laura’s Bakery zit trouwens in de bekende foodhallen, genaamd “Torvehallerne” waar je sowieso een bezoekje moet brengen (zit ook vlakbij het hotel!). Er staat sowieso een rij, maar it’s all worth it!

Ik hou van marktjes!

De haven die door Kopenhagen gaat. Super groot en aan de zijkanten heb je overal plek om te chillen.

Omdat we veel aan het wandelen waren, hadden we ook steeds wel zin om ergens te zitten voor wat eten. De porties vonden we vaak niet zo groot, wat alleen maar fijn was, want dan konden we ergens anders weer iets anders gaan eten (wel wat prijzig…).
Hier zaten we bij “Wulff & Konstali”. Een hotpot die vaak werd aangeraden en waar je terecht kunt voor o.a. een heerlijke lunch. Wij gingen voor een tosti brie en een “smörrebröd” met geitenkaas. Roggebrood is typisch Deens en zo lekker!

Berlijn komt steeds dichterbij, dus er moet wel getraind worden! We gingen vroeg voor een rustige duurloop van 12 km. Kelly is op dit soort reisjes de gids en weet altijd de leukste routes uit te zoeken. Zo had ze een heel mooi rondje om het water en door het groen gevonden. Wat een top begin van de dag!

We liepen ook door “Vrijstad Christiania”. Een semi-onafhankelijk gebied in de stad, wat als hippiewijk wordt bestempeld. Het was echt heel indrukwekkend en bijzonder om door heen te lopen, maar ook een beetje luguber op de één of andere manier. Het was rond 9 uur in de ochtend en er liep heel veel politie rond en wat mensen die duidelijk nog niet geslapen hadden… een aanrader om een bezoekje te brengen, maar niet alleen en wat later op de dag.

12 km duurloop door Kopenhagen, check!

GRØD! De meest gegeven tip, want HAVERMOUT! Grad betekent pap in het Deens. De hotspot zit door de hele stad en zo ook in de Foodhallen vlakbij ons hotel. Na onze run was dit dus onze beloning! Warme havermout met karamel, appel en amandelen en chiapudding. Beide erg lekker en zeker een tip om een ochtend bij/met Grød te beginnen.

Na een koude douche in het hotel, huurden we fietsen en gingen naar de veel getipte straat “Jaegerborggade”. Wat een leuke straat! Vol hotspots, relaxte mensen en leuke conceptstores. Wilden we de lekkerste cinnamon bun ooit eten, dan moesten we naar “Meyers Bageri” gaan. Een bakkerijtje (met buiten een paar zitplaatsen) in de Jaegerborggade. De geur alleen als je naar binnen loopt, goddelijk. We bestelden een cinnamon swirl en deze was zo vers en warm dat ‘ie bijna uit elkaar viel. Ja, deze hebben we als favoriet bestempeld na drie dagen. GODDELIJK!

Van de Jaegerborggade fietsten we richting de haven en kwamen door het park/begraafplaats “Assistens Kirkegård”. Een mooi pad/park om door heen te fietsen of wandelen.

Richting de haven kwamen we in het hippe wijkje “Nørrebro” terecht. Een hele leuke straat met overal leuke tentjes, wij schoven aan bij “Harbo Bar”. We deelden de (vegan) pannenkoekjes en de “Smörrebröd” met aardappelsalade. Smaakte ontzettend goed!

Na de lunch brachten we een bezoekje aan het Deense Koningshuis. Een aanrader om een (kort) bezoekje te brengen (lopend of fiets). Elke dag om 12:00 uur is er wisseling van de wacht, wat wij helaas gemist hebben, want dat leek ons wel interessant!

Off course we did! Ik hou van “Joe & The Juice”! De Deense/Scandinavische(?) juicebar. Kelly ging voor een frisse fruit juice, ik koos voor de ve-gain: banaan, plantaardige chocolademelk en plantaardige protein. YUM! Overal zijn parkjes te vinden, dus het is fijn om tussen al het gewandeld en gefietst even neer te ploffen met een boekje.

Nadat we een bezoekje hadden gebracht aan de toeristische trekpleister “de Zeemeermin” (leuke omgeving, maar voor de zeemeermin hoef je het niet te doen), was het tijd voor IJS! We gingen naar “Nicecream” wat weer in een super leuke buurt gelegen was. IJs gemaakt van bananen en de meest goddelijke smaken waar je uit kon kiezen. Ik ging voor brownie & sesam tahine met als topping granola. Kell ging voor een cookie sandwich. Ik lieg niet als ik zeg dat dit misschien wel het beste “ijsje” ooit gegeten is. Het ijs had namelijk allemaal stukjes (chocolade, cookies, sesam) en daar hou ik ZO van!

In de avond belanden we bij “Bar Burrito” waar allerlei Mexicaanse hapjes op het menu stonden. Een hele leuke kaart waarbij je hapjes kunt delen en de bediening is mega vriendelijk! Je kunt hier zowel binnen als buiten zitten.

De laatste dag begonnen we bij “42raw”. Deze hotspot is echt een aanrader! Wij deelden een acaibowl en een brunchplate (met pannenkoeken, yoghurt, zoete aardappel, smörrebröd, avocado en hummus). Echt super leuk zitten hier en een hele leuke kaart. Deze hotspot zit trouwens ook op het vliegveld zagen we later! Je kunt er lunchen, ontbijten en avondeten.

Met gevulde maagjes gingen we de “Rundetårn” beklimmen. De naam zegt het al, een ronde toren. De toren is gelegen in het centrum. Een paar euro entree is het zeker waard.

Uitzicht over de stad! En omdat het mooi en helder weer was, konden we zelfs Malmo (Zweden) zien liggen. Je weet wel, die plek waar je via een lange brug (“the Bridge”) kan komen.

En dan misschien wel de bekendste plek van Kopenhagen, de haven genaamd “Nyhavn”. Het is er echt mega toeristisch, maar de schattige huisjes en kleurtjes is het echt wel waard. Lekker even overheen struinen.

Cute!

Na drie volle dagen Kopenhagen was het tijd om weer in het vliegtuig(je) terug te gaan. Om half 9 gingen we de lucht in, voor half 10 waren we geland en nog geen drie kwartier later waren we thuis. Super fijn!

Dit zijn slechts een aantal hotspots van Kopenhagen, er is echt nog zoveel meer! Pin je dus niet vast op deze hotspots, maar kijk vooral rond in de stad zelf en ontdek!
Mocht je in de buurt wonen van Eelde Airport, dan is het zeker een aanrader om op deze manier te vliegen. Maar ook als je op zoek bent naar een toffe citytrip, dan raad ik je deze stad zeker aan. We hebben ontzettend genoten van de omgeving, de mensen en het eten.

Hopelijk heb je iets aan de tips! Laat je me weten als je er heen gaat en welke hotspots je gaat bezoeken?

♥♥

4 Comments

Judith juli 13, 2018 at 10:41

Superleuk! Kopenhagen staat erg hoog op m’n lijstje, dus wie weet volgend jaar 🙂 Ik ga deze blog met tips in ieder geval meteen opslaan!

Marit juli 16, 2018 at 15:27

Super leuk! Laat je me weten als je gaat?!

Ali juli 29, 2018 at 12:30

Hee Marit,
Wij vliegen in augustus naar New York en hebben een tussenstop ( hele dag) in Kopenhagen, hoe lang vtv was jij op het vliegveld? Onze vlucht gaat 6.30..
Verder nog tips? Nou ja, je artikel is 1 grote tip 😉

Marit juli 30, 2018 at 18:07

Hey Ali,
Het is best een groot vliegveld, dus wij waren er twee uur van tevoren (en we bleven dus in Europa). Dus ik zou zelf even kijken hoe lang je fijn vind om van tevoren aanwezig te zijn. Ik denk niet dat ik genoeg ervaring heb om daarover advies te geven 😉 En daarnaast is mijn artikel 1 grote tip inderdaad 😉 Veel plezier alvast!