Food

Gezonde alternatieven voor ongezond eten

geschreven door Marit januari 5, 2017 8 Comments
blog foto

Het hoeft niet moeilijk of zwaar te zijn, gezonder eten kun je door al kleine aanpassingen te brengen in je voedingspatroon. Er zijn veel gezonde alternatieven voor ‘ongezond’ eten. Soms is er natuurlijk niets lekkerders dan dat patatje oorlog, maar probeer eens anderen dingen uit als je gezond wilt eten.
Ik geef je hieronder een aantal gezonde alternatieven voor ongezond eten:

  • Frietjes – Zoete aardappel frietjes
    Heb je het al eens geprobeerd? Zoete aardappel zegt het al, het is veel zoeter. En hoe veel ik ook hou van een klodder mayo, bij zoete aardappel frietjes heb ik geen eens saus nodig! Heel gemakkelijk te bereiden in de oven.
  • Suiker (en melk) weglaten bij de thee/koffie
    Dit is iets waar je zeker aan moet wennen, maar wat een behoorlijk verschil kan geven. Van drie kopjes koffie met twee suiker per dag naar 0 suikerklontjes. Dat scheelt enorm! Het is op het begin even lastig, maar minder het steeds meer en op een gegeven moment merk je het geen eens meer. Ook zoveel gemakkelijker om te maken 😉
  • Cruesli – Havermout
    Verslaafd was ik eraan. De chocolade cruesli. Elke dag at ik het, maar man, wat een suiker bevat dit. Een veel gezonder alternatief hiervoor is natuurlijk havermout. Havermout is veel lager in kcal, bevat geen suikers of andere gekke toegevoegde dingen. Alleen een bakje havermout is wel wat saai, maar je kunt ‘m heel gemakkelijk op pimpen en zoveel lekkerder maken. Denk hierbij aan pure chocolade, fruit, rozijnen etc.
  • Van pizza naar tortizza
    Zin in pizza? De bodem zelf is alleen al zo vullend en bevat veel calorieën. Mijn tip is om deze te vervangen door een tortilla/wrap. Een dunne, lichte bodem en je kunt de tortizza toppen met wat jij wilt! Lekker veel groenten, wat vlees en kaas bijvoorbeeld. Bekijk hier mijn favoriete recept. Heb je echt zin in die dikke pizzabodem? Dan is dit een super goed alternatief.
  • Fruitdrankjes/frisdrank vervangen door water met smaak/thee 
    Iets wat je misschien niet door hebt, want je drinkt het zo weg, maar een paar glazen per dag brengen al heel wat suikers met zich mee. Het is vaak een gewoonte geworden en je kunt er echt naar verlangen, maar daag jezelf eens uit om iedere dag een kan met heerlijk water in de koelkast neer te zetten. Voeg er citroen aan toe, vers fruit, gember of een paar drupjes limonade. Je zult merken dat je hier snel aan zult wennen. Scheelt ook nog eens in de portemonnee!
  • Wen aan pure chocolade
    Pure chocolade bevat meer cacao, waardoor het ‘gezonder’ is. Daarnaast bevat het ook meer vitaminen en mineralen. Ook heb je van pure chocolade naar mijn idee sneller ‘genoeg’ en blijf ik van melk chocolade altijd maar door eten.
  • Groente uit blik – Groente uit de vriezer
    Het is inderdaad erg gemakkelijk om naast verse groenten ook groenten in blik in huis te hebben. Maar wist je dat je ook gewoon groenten uit het vriesvak in de supermarkt in jouw eigen vriezer kan leggen en deze groenten veel verser zijn, wat dus veel beter is. Ze worden na de oogst ingevroren, dus er gaan weinig tot geen vitaminen en mineralen verloren. Net zo makkelijk, wel een stuk beter.
  • Wit naar volkoren
    Ook dit is vast geen nieuwtje voor je, maar vervang wit brood, witte pasta etc. door volkoren producten. Je bent niet alleen meer door verzadigd, ook kun je de vezels heel goed gebruiken. Een hele kleine aanpassing.
  • Brownie met groenten
    Klinkt misschien niet zo lekker en het kan ook niet helemaal op tegen de brownie waar je nu aan denkt en direct bij gaat watertanden, maar het is een heel goed alternatief. Brownie met courgette of brownie met zwarte bonen. Het is het proberen waard!

Een paar alternatieven, maar kunnen al een groot verschil geven. Het zijn producten waar je meer energie van krijgt, waar je je fitter door voelt, waar je snel aan went en het op den duur misschien nog lekkerder ook gaat vinden.

8 Comments

Gwen januari 5, 2017 at 13:22

Je schrijft erg leuk en inspirerend,

Antwoord
Marit januari 5, 2017 at 13:31

Wat leuk om te horen, dankjewel!

Antwoord
Daniëlle januari 6, 2017 at 13:42

Leuke en interessant! Ik ga binnenkort voor het bananenbrood, die lijkt mij echt lekker!

Antwoord
Robin januari 6, 2017 at 20:24

Met groenten uit de vriezer bedoel je toch ook groenten die je al bevroren koopt toch? Die hebben ook geen toevoegingen (meestal)..

Antwoord
Marit januari 7, 2017 at 22:18

Ja precies! De groenten die je uit het vriesvak haalt en direct in je eigen vriezer stopt! 🙂

Antwoord
Lianda januari 8, 2017 at 15:39

Leuk artikel! – daar hebben we wat aan!

Antwoord
Manouk - Groetjes uit Verweggistan.nl januari 27, 2017 at 17:40

Toen ik een tijdje calorieën ging bijhouden om te kijken hoeveel er nou zit in wat ik normaal eet schrok ik echt van de fruitdrankjes! Een appelsap had gewoon net zoveel als een cola, echt bizar. Ik drink alleen nog thee en soms limonadesiroop. Ben niet zo gek op water, maar drink dat wel als ik ga sporten.
Suiker in de thee is nog wel een beetje lastig haha, ik probeer nu steeds vaker honing in de hoop dat dat ietsje beter is 😛

Antwoord
Marit januari 27, 2017 at 18:57

Soms wel goed om inderdaad even bewust te worden van de calorieën in dat soort drankjes! Je drinkt zo wat weg! Water vind ik in de zomer ook veel lekkerder, gewoon met een smaakje. Nu lekker veel thee (zonder suiker)! Wen er maar eens aan! 🙂

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram