Food

Geen kcal meer tellen? Wat gebeurt er dan?

geschreven door Marit oktober 25, 2016 19 Comments

Ik houd al een jaar lang élke dag myfitnesspal bij. Ik sla geen enkele maaltijd over…”

“Ik denk dat je veel minder zorgen hebt door geen calorieën te tellen.”

“Moet er wel bij zeggen dat kcal tellen ook echt minder spontaan is. Nu maak ik mijn schema voor een dag, en een onverwachts spontaan momentje is er niet echt bij.”

“Pfoe, ik ben echt veel te obsessief.”

“Hier begon het allemaal mee, om ‘m’n kcal in de gaten te houden’, en nu zit ik in behandeling voor een eetstoornis.”

“Het biedt misschien zekerheid, maar ook zoveel stress en ontevredenheid als het een dag niet goed gaat.”

“Ik ga het in ieder geval volgende week een paar dagen proberen (nu zit mijn weekplanning nl al in de app.”

Hierboven lees je een aantal reacties die ik gister kreeg op mijn blog met de challenge: geen kcal tellen. Zitten best wel shocking reacties tussen, toch?! Ik schrok er in ieder geval best wel van. De reacties zijn zeker herkenbaar, ik denk eerlijk gezegd voor velen. Calorieën tellen, bijhouden en invoeren kan zeker helpen om doelen te bereiken. Je hebt de controle en weet precies wat je zoal binnenkrijgt en kan na een dag de berekening maken. Een goede of een slechte dag? En juist dat vind ik zo heftig. Dat die berekening je dag bepaald en vaak ook je humeur. Tenminste, dat deed het bij mij. Minder calorieën binnen gekregen dan dat ik verbruikt had? Top dag! En ja, natuurlijk is dat de bedoeling als je wilt afvallen, maar het is vaak ook de manier hoe. De bovenstaande quotes zijn daar voorbeelden van. Dat het obsessief kan gaan werken, dat het zekerheid en controle biedt, maar dat het vaak ten koste gaat van de spontane momentjes. En het leven is er om van te genieten toch? Ook met een calorietje of kilootje meer.

Balans en met mate zijn woorden die ik vaak noem op mijn blog. Ik praat er misschien heel gemakkelijk over, maar ik snap ook heel goed dat je dit niet zomaar creëert en hebt. Het is belangrijk om te luisteren naar je lichaam. Die geeft vaak wel signalen af wanneer je trek hebt, of juist genoeg hebt gehad. Maar goed, het is best moeilijk om daar naar te luisteren. Maar het klinkt wel logischer om naar je lichaam te luisteren dan naar een keukenweegschaal of bepaalde app, right?!

Omdat ik merk dat veel mensen moeite hebben om kcal tellen los te laten, hier een paar tips die je kunnen helpen om niet te veel of te weinig gaan eten.

1. Eet voldoende en gezond
Als je calorieën telt, dan ben je vooral bezig met hoeveel je aan kcal binnenkrijgt en niet wat je aan kcal binnen krijgt. Dit kan er toe leiden dat je liever producten kiest met minder voedingsstoffen, omdat je kijkt naar de kcal. Als je wilt afvallen, dan is het hoe dan ook belangrijk om naar de inname en verbruik te kijken. Van een ‘teveel’ aan ‘gezonde’ producten kun je ook aankomen als je hierdoor meer kcal binnen krijgt dan je verbruikt, maar naar mijn idee draagt een gezond en gevarieerd eetpatroon bij aan een verzadigd gevoel en krijg je hierdoor juist minder cravings, omdat ‘gezonde kcal’ een ander soort invloed hebben op je hongergevoel. Dus de focus op de voedingswaarde en niet alleen maar op calorieën.

2. Luisteren naar je lichaam
Zo’n app waarin je de calorie inname bijhoud, vertelt je ook hoeveel je nog ‘mag’ eten en hoeveel je al hebt gegeten. Best gek dat je dus daar naar luistert, terwijl je lichaam ook genoeg signalen afgeeft. Je denkt misschien van niet, maar geef het tijd om deze ook te herkennen. Je weet (inmiddels) heus wel hoe je lichaam een beetje werkt en waar het behoefte aan heeft. De ene dag heeft het meer calorieën nodig dan de andere, de ene dag heb je meer cravings naar chocolade dan de ander. Probeer dit wat meer te signaleren en te luisteren naar je lichaam. Heb je echt trek of is het lekkere trek? Heb je voldoende gedronken? Geef het tijd om hier bewust van te worden. Moeilijk, maar zeker de moeite waard.

3. Structuur
Mijn lichaam is gewend aan bepaalde tijden. Die structuur is naar mijn idee goed. Ik heb zin om in de ochtend te ontbijten en rond 13 uur rommelt mijn buik en is het tijd voor de lunch. Mijn lichaam weet dus waar het aan toe is en zo weet mijn lichaam ook dat het na het avondeten bijna over is met de pret. Geen gekke cravings of onverzadigde gevoelens.

4. Met mate
Ja, een hele lastige. Wanneer is genoeg genoeg? Wat is met mate? Volgens mij weet iedereen best wel wat ‘normale hoeveelheden’ zijn en zal het echt niet uitmaken als je door niet te tellen eens 10 gram rijst meer of minder eet. Uitschieters moeten zeker kunnen, maar hier ben je je vaak ook bewust van, waardoor je bijvoorbeeld rekening houdt met wat je s’avonds gaat eten. Niet om te compenseren, maar omdat je naar je lichaam luistert.

Ik vind het best lastig om hier echt tips in te geven, omdat je het naar mijn idee gewoon moet ervaren. Je weet meer dan je denkt, kunt het prima zelf inschatten en herkent signalen uit je lichaam. Leuker dan alles invoeren, de controle hebben en geen ruimte voor spontane momentjes, toch?

Maar Marit, jij zet bij elk recept wel de voedingswaarden neer, waarom doe je dat dan wel?
Omdat ik weet dat veel van jullie daar toch wel behoefte aan hebben. En zelf vind ik het ook wel fijn om bewust te bakken/koken voor jullie. Het is heel gemakkelijk om bij een ‘gezonde cake’ noten, rozijnen, zaden, pitten en chocolade aan toe te voegen, maar ik weet niet of ik het dan nog ‘gezond’ kan noemen. Ook heb ik veel eiwitrijke recepten op mijn blog, maar ik vind dat ik dan wel moet kunnen aantonen waarom ik ze eiwitrijk noem. Zo weten jullie en ik waar je aan toe bent met recepten.

calories-aqua
Voor de mensen die de challenge aan gaan of aan zijn gegaan, echt tof! Ik ben heel erg benieuwd hoe het jullie vergaat, dus zou het leuk vinden als jullie het me laten weten. Succes!

19 Comments

Danique oktober 25, 2016 at 17:05

Het is zeker lastig om hier tips in te geven. Mijn ervaring is dan ook dat je het inderdaad ‘zelf moet ervaren’. Je moet ervaren dat er geen gekke dingen met je lichaam gebeurt als je een keer wat meer eet. Je wordt niet ineens 10 kilo zwaarder, je verliest niet zomaar spiermassa. Dit is een super lastig proces inderdaad, omdat je moet gaan leren vertrouwen op je lichaam en dat is eng. Maar het is het zó waard om te kunnen leven in balans en niet zo obsessief.

Antwoord
Marit oktober 25, 2016 at 17:08

Heel mooi gezegd, Danique. Bedankt voor je reactie!

Antwoord
Rianne oktober 25, 2016 at 17:27

Ik vind het ontzettend tof hoe jouw blog mensen niet laat voelen alsof ze nooit genoeg sporten/gezond genoeg eten. Je inspireert tot het vinden van balans en het goed zorgen voor je lichaam. Ik ben al een tijd in behandeling voor een eetstoornis, dus dat laatste wil nog wel eens ontbreken. Zien dat jij gewoon nog pepernoten eet en jezelf rust gunt als je dat nodig hebt, helpt mij bij het besef dat je prima kunt genieten en er nog steeds geweldig uit kunt zien. Bedankt voor je eerlijkheid en bedankt voor deze challenge.

Antwoord
Marit oktober 26, 2016 at 15:28

Wat een lieve reactie, Rianne. Dat is ook wat ik graag mijn lezers wil laten inzien. Een pepernoot (of een zak) kan af en toe zeker geen kwaad. Bedankt voor je lieve reactie en zet ‘m op!

Antwoord
Marlous oktober 25, 2016 at 18:02

Ja… en dan lees je je eigen opmerking terug in jouw blog en dan denk je; “Het is idd best shocking’! Zeker omdat ik hersteld ben van een eetstoornis, maar het eigenlijk nog steeds hartstikke obsessief is om elke dag alles in myfitnesspal in te vullen en toch te blijven roepen dat ik volledig genezen ben van mijn eetstoornis.
Dit zet me écht wel even aan het denken… wát ik ermee ga doen en hóe ik dat ga aanpakken weet ik nog niet, maar ik wil eigenlijk wel dat er iets verandert…

Antwoord
Naomi oktober 25, 2016 at 19:43

Ik heb precies hetzelfde. Ik schrok er wel van dat ik mij herkende in je comment.

Antwoord
Marlous oktober 26, 2016 at 05:52

Ik denk dat we, omdat we ons er wel bewust van zijn, nog genoeg aan kunnen doen om dit positief te veranderen! Succes ermee!

Antwoord
Marit oktober 26, 2016 at 15:38

Hoop dat je het niet erg vindt dat ik je quote zo heb geciteerd, maar ik wil op deze manier toch laten inzien dat het inderdaad zo obsessief kan werken, dat je er (onbewust) last van hebt. Fijn dat je hierover nadenkt en succes met wat je gaat doen!

Antwoord
Marlous oktober 26, 2016 at 20:15

Helemaal niet erg hoor!! Alleen maar goed om in te laten zien wat het met je kan doen… Het heeft mij in ieder geval weer aan het denken gezet; thanks!

Antwoord
zonderzooi oktober 25, 2016 at 18:05

Ik doe het ook eens in de zo veel tijd, heerlijk om even alles los te laten. Niet dat ik zo mega strict leef, maar soms vind ik het met mijn voedingsachtergrond gewoon enorm interessant om te weten wat ik nu op een dag binnen krijg. Dan is Myfitnesspal een ideale uitvinding. Maar je moet er inderdaad niet gezellige etentjes met vriendinnen door gaan skippen, no way! Lekker genieten van eten in plaats van elk eetmoment strict invoeren.

Antwoord
Marit oktober 26, 2016 at 15:42

Het is ook zeker interessant, als je het daarvoor doet is er ook helemaal niks mis mee, ik vind dat zelf ook interessant! Maar als je je hele dag/humeur er door laat beïnvloeden, dat is gewoon zonde. Gewoon af en toe even bijhouden, om te zien of je een beetje ‘normaal’ eet, vooral als je bijv. met doelen werkt.

Antwoord
Jet oktober 25, 2016 at 18:10

Even zowel de eerdere blog als deze gelezen en heel herkenbaar allemaal. Met behulp van MyFitnessPal 15 kg afgevallen, wat ook zeker nodig was, dus resultaat is top. Ik heb alleen wel een soort haat liefde verhouding ermee gekregen nu. Ik heb een periode gehad dat ik in de avond alles voor de dag erna bepaalde mbt eten. Hierdoor voelde ik me alleen enorm gevangen en vond ik dingen die ik normaal heerlijk vond opeens niks meer, omdat ik ze ‘moest’ eten. Nu bedenk ik alles op de dag zelf. Ik gooi allerlei verschillende tussendoortjes in m’n tas en neem waar ik zin in heb. Als ik dan eens een dag wat meer koolhydraten oid heb gegeten probeer ik te bedenken dat ik dat dan vast nodig had. Hier voel ik me echt veel beter bij.

Antwoord
Marit oktober 26, 2016 at 15:46

Oh herkenbaar! Door zo’n app wordt je natuurlijk heel erg bewust van de producten die ‘goed’ voor je zijn en ‘moet’ je dat van jezelf eten. Het geeft ook zeker een houvast, maar eten wat je lekker vindt en daar een (gezonde) weg in vinden is ook erg fijn. Wat goed dat je er nu zo mee omgaat. Bedankt voor je reactie!

Antwoord
Alissa oktober 25, 2016 at 20:15

Ook bij mij is het hier mee begonnen en nu in behandeling voor mijn eetstoornis. Het brengt je meer stress dan dat het positieve dingen oplevert en ook ik heb ondertussen wel geleerd dat dit echt schijncontrole is. Ik was toch juist heel gezond bezig?! Nou nee miste meer voedingsstoffen dan dat ik ze binnen kreeg.. Nu mag ik alleen het wegen nog even gebruiken om zeker te zijn dat ik voldoende eet en niet naar minder grijp, maar MFP is van mijn telefoon verbannen!! Ik kijk er naar uit om geen eten meer te wegen, kcal te tellen en er de hele dag mee bezif te zijn. Dd eerste stappen zijn gezet en geen kcal tellen is daar zeker een hele belangrijke van. Echt het brengt je nergens..

Antwoord
.... oktober 26, 2016 at 11:04

Wat een herkenbaar verhaal, nu heb ik zelf bijna het gevecht gewonnen met een eetstoornis alhoewel het altijd een gevoelig puntje zou blijven. Nu voer ik al een tijdje niks meer in op myfitnesspall app, en ik kan je zeggen ik ben er een leuker mens van geworden en het geeft je veel meer rust! Ik sport elke week gemiddeld 5/6 uur in de week eet gezond en vind het leuk om te koken! Het leven is te mooi om jezelf te plagen en dingen te ontzien! Ook al is het een moeilijke strijd, als je er eenmaal bent geeft het je veel meer rust!

Antwoord
Marit oktober 26, 2016 at 15:47

Wat goed dat je het niet meer invult en dat je een leuker mens bent geworden. Die rust is heerlijk! Bedankt voor je reactie Melanie!

Antwoord
Bianca spelde oktober 26, 2016 at 12:11

Ik wilde wat kilo’s kwijt en via mijn personal trainer heb ik de app FatSecret, super fijn omdat ik dan kan zien hoeveel vet, koolhydraten en eiwitten ik binnen krijg.
Dat is toch belangrijk om te weten.

Antwoord
Marit oktober 26, 2016 at 15:50

Is zeker belangrijk, maar als je er eenmaal inzicht in hebt, is het soms ook fijn om weer los te laten, als je voelt dat je er bijvoorbeeld te veel (meer dan je wil) mee bezig bent.

Antwoord
anoniem november 8, 2016 at 14:34

ik keek altijd naar fitgirls op instagram, zo wilde ik ook zijn, ik telde m’n calorieën en ag alleen nog maar gezond! Nu heb ik ernstig ondergewicht en opgenomen geweest voor anorexia.. het gaf me controle maar ik merk nu dat dat schijn is.. maar verslavend is het wel, calorieën tellen
Maar op je account zie ik dat je verstandig ermee om kan gaan en vaak kan genieten van lekker en iets minder gezond eten! I like it

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



Follow on Instagram