DinerFoodLunch

Buddha bowl met zoete aardappel en falafel

geschreven door Marit juni 9, 2020 2 Comments
Buddha bowl met zoete aardappel

Buddha bowl, oftewel voor mij een van-alles-wat-in-een-bowl. Mijn favoriet is met zoete aardappel, falafel, kikkererwten en pompoen. Ik doe vaak voor drie porties in de oven (dus onderstaande ingrediënten keer drie), zodat ik er drie dagen salades mee kan maken om als lunch mee te nemen naar werk (kan ook zeker als avondeten!). Vaak is de basis (zoete aardappel, kikkererwten en het liefst ook avocado) hetzelfde en wissel ik af met falafel, srambled tofu of iets anders vega’s. De ene keer met spinazie, de andere keer met champignons. Suuuuper lekker en super voedzaam!

Nodig (voor 1 bowl):
  • 1 kleine zoete aardappel (200 gram)
  • 200 gram (fles)pompoen
  • falafel (ik deed 4 balletjes)
  • handje spinazie en/of kiemgroente
  • (half) blik kikkererwten
  • cherry tomaatjes
  • optionele toevoegingen: kidneybonen, maïs, avocado en/of saus naar keuze
Doen:
  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Was de zoete aardappel en snij in stukjes (dit kan met schil).
  • Snijd een gedeelte van de pompoen af, haal de pitjes weg en snij dit in schijven (kan ook met schil).
  • Giet de kikkererwten af, spoel af met water en laat uitlekken.
  • Leg bakpapier op een bakplaat en leg hier de zoete aardappel en pompoen op. Doe hierover wat zout en kruiden naar keuze. Ik deed wat paprika poeder over de zoete aardappel en kaneel over de pompoen.
  • Doe de kikkererwten in een ovenschaal(tje) of leg dit ook bij of op een bakplaat met bakpapier. Ook hierover kun je wat zout en (paprika)kruiden doen.
  • Zet dit alles in de oven voor 25 minuten (op 200 graden). (De zoete aardappel, pompoen en kikkererwten kun je in grotere porties bereiden zodat je het kunt verdelen over twee-drie borden/bakjes voor de komende dagen.)
  • Voeg de falafel (hoeveelheid naar keuze) de laatste 5 minuten toe aan de oven.
  • Wanneer de aardappel, pompoen, kikkererwten en falafel geroosterd zijn, kun je het verdelen op je bord (en/of bakjes).
  • Voeg hieraan toe: de spinazie, kiemgroente, tomaatjes en de eventuele opties (avocado vind ik zelf eigenlijk onmisbaar, maar is op dit moment zo duur hier).
  • All you need to do is… het opsmikkelen!
  • Enjoy ♥ 

2 Comments

Ani juni 12, 2020 at 08:50

Lekker! Dit ga ik dit weekend ook voorbereiden om volgende week mee te lunchen.
Hoe bewaar jij de kikkererwten? In de koelkast verliezen ze misschien de knapperigheid?

Antwoord
Marit juni 17, 2020 at 02:11

Toch in de koelkast, minder knapperig, nog steeds lekker haha! 😉 Geniet ervan!

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram