DinerFoodLunch

Buddha Bowl: een bord vol vitamientjes

geschreven door Marit maart 24, 2020 0 comments
eat the rainbow

“Eat the rainbow!” Verschillende kleuren (groente) aan je bord toevoegen betekent meer vitaminen, mineralen, vezels, antioxidanten, en ga zo nog maar even door. Van alles wat we sowieso nodig hebben, maar wat vooral in deze (Corona) periode heel belangrijk is voor onze weerstand. En het is niet alleen heel gezond voor je, het is ook nog een een feestje om te maken en vooral om op te eten. Hierbij inspiratie voor de super lekkere, gezonde en kleurrijke Buddha Bowl die ik afgelopen week maakte. Lekker als lunch of avondeten!

Nodig (voor 2 porties):

  • 300 gram tofu
  • 1 avocado
  • 400 gram (fles)pompoen
  • 200 gram sperziebonen
  • 100 gram rode kool
  • cherry tomaatjes
  • kiemgroente
  • hummus (smaak naar keuze)
  • optioneel: meer groenten, peulvruchten (kikkererwten bijv.), zoete aardappel, rijst, etc.

Doen:

  • Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd de pompoen (ik laat de schil er altijd om) in schijfjes en leg deze op een bakplaat. Vet ze in met een beetje (kokos)olie en doe daar over kruiden naar keuze (zout, peper, paprika, chilli, kaneel…). Zet in de oven voor 25 minuten.
  • Doe de sperzieboontjes (gevroren of vers) in een steelpannetje en breng aan de kook. Laat nog een paar minuten op zachtvuur en giet dan af.
  • Maak de tofu zoals in dit recept uitleg (heel makkelijk! Net een eitje wat je moet scramblen).
  • Tussendoor kun je de avocado, rode kool (kan rauw, maar je kunt dit ook roerbakken, ook lekker!) en de tomaatjes in stukjes snijden en op het bord leggen. Als de pompoen, boontjes en tofu ook klaar zijn kun je dit erbij leggen. Kiemgroente en hummus nog een leuk plekje geven en smullen maar!

PS. Hierbij nog wat meer kleurrijke inspiratie voor op je bord:
Mexicaanse bowl
Sushi bowl
Buddha bowl

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram