FoodSportenTips

5 x wat te eten voor het sporten

geschreven door Marit februari 3, 2019 0 comments

Regelmatig krijg ik de vraag wat je het beste voor een work out kunt eten. Dit werkt voor ieder persoon verschillend, dus het is vooral belangrijk zelf te experimenteren en te kijken wat werkt voor jou. In deze blog geef ik je 5 ideeën om voor je work out te eten!

Energie uit je eten halen

Het is voor zowel kracht- als duursport niet handig om vlak voor het sporten nog een grote maaltijd te nuttigen, dit kan letterlijk in de weg zitten en voor buikpijn zorgen. Nuttig je je maaltijd zo’n 2 of 3 uur van tevoren, dan heeft het lichaam de tijd om de maaltijd te verteren en om de voeding om te zetten in energie. Zoals ik al eerder vertelde, zijn vooral koolhydraten belangrijk voor de energie.

Sport je liever niet op lege maag en wil je kort (30-15 minuten) voor je workout nog iets eten? Kies dan voor iets kleins wat niet te veel vezels, vetten of eiwitten bevat. Vezels en vetten kunnen zo kort van tevoren zorgen voor buikkrampen en uit eiwitten haal je zo kort van te voren geen energie.

Voorbeelden van voeding die je kunt nuttigen (vlak) voor een training:

  • Banaan of een appel: snel, fris, lekker en de suikers kun je goed gebruiken voor je energie.
  • Boterham/krentenbol: met bijvoorbeeld boter, appelstroop of pindakaas.
  • Crackers/rijstwafels: licht, maar toch iets in je maag. Ook dit kan met boter, appelstroop, pindakaas of iets anders wat je lekker vindt.
  • Energiereep: super snel en simpel, vol koolhydraten (die je nodig hebt bij je work out!). Voor mijn runs nam ik vaak een kant-en-klare energiereep van Body&Fit.
  • Zelfgemaakte cake/reep: zelf heb ik altijd een voorraad aan snacks in de vriezer. Wil ik de volgende ochtend vroeg sporten? Dan haal ik er een snack uit en leg dit in de koelkast. Denk aan bananenbrood, een energiereep of gezonde ontbijtkoek.

Daarnaast is (water) drinken zowel vooraf als tijdens het sporten belangrijk. Het lichaam heeft namelijk voldoende vocht nodig om een prestatie te kunnen leveren. Ook na het sporten heeft je lichaamvocht nodig, zodat de verschillende afvalstoffen, die je tijdens een training hebt opgebouwd, kunnen worden afgevoerd.

Zelf ga ik vaak voor een cracker appelstroop, een energiereep of een plak bananenbrood. Een glas water en kop koffie erbij en ik kan er tegenaan! Na mijn work out eet ik dan iets groters (en focus ik me meer op eiwitten).

Hopelijk heb je wat aan de tips! Volgende week laat ik jullie mijn voorbeelden zien wat je na je work out kunt eten.

Eet jij voor je work out? Zo ja, wat?!

♥♥

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Follow on Instagram