Food

10 tips om te genieten van iets ongezonds

geschreven door Marit juli 10, 2016 0 comments

Door de #zondigmetmarit Challenge Monday van afgelopen week merkte ik dat er veel mensen moeite hebben met ongezond eten. Het kan ook best lastig zijn als je goed en gezond wilt eten om je fit te voelen, dan toch iets van ongezonds te genieten. Zelf vind ik dat je zeker met mate moet kunnen genieten van iets ‘ongezonds’, zonder je er schuldig om te voelen. Hoe? Hieronder geef ik je 10 tips! 

1. Wat is het?
Waar verlang je nou zo naar? In wat voor ongezonds heb jij zin? Zorg er voor dat je dan ook dit in huis haalt of gaat eten, niet dat je je ‘lekkere trek’ stilt met iets minder lekkers. Zonde 😉

2. Eet bewust
Als je het dan lekker aan het opsmikkelen bent, wees je dan ook bewust bij elke hap. Proef goed! Want wat is dat lekker!

3. Dit is jouw moment!
Ongezond eten moet natuurlijk niet 10 x per dag een excuus of een uitweg zijn, maar hey, al dat gesport en gezonde eten, je hebt dit verdiend! Dit is jouw moment, geniet!

4. Plan het
Klinkt misschien een beetje gek, maar ik kan me ergens voorstellen dat als je bijvoorbeeld bij thuiskomst van school het liefst één koekje wil pakken, het frustrerend is als je na 5 minuten de hele rol op hebt. Misschien heb je er zelfs niet eens van genoten. Daarom vind ik het fijn om (af en toe!) mijn zondig momentjes te plannen. Zondagavond een avondje met mijn vriend op de bank? Laten we dan lekker patat gaan halen! Gepland, maar dan kan ik er zo lekker op verheugen! Voorpret! En dan geniet ik er op het moment gewoon nog meer van!

5. Voel jezelf niet schuldig
Het leven is te kort om je ergens schuldig over te voelen, laat staan over eten. Misschien was het niet helemaal de bedoeling om zoveel te eten, misschien ook wel. Je hebt het al gedaan. En waarschijnlijk op dat moment heel erg van genoten, dat pakt niemand jou weer af!

6. Compenseer niet, maar zoek de balans
Te veel (ongezond) gegeten? Ga geen maaltijden overslaan of opeens een uur hardlopen om het te compenseren. Hierdoor kun je juist weer een hongergevoel veroorzaken, waardoor je misschien weer gaat overeten. Blijf gewoon gezond en gevarieerd eten en pak zo de draad weer op. ‘De dag is toch al verpest’ is een stomme reden om door te blijven snoepen!

7. Luister naar je lichaam
Genoeg = genoeg. Meer? Geef er dan ook lekker aan toe!

8. Met mate
Ik vind dat zondigen er bij hoort. We kunnen niet alleen maar gezond eten, hoe lekker dat ook kan zijn. Alleen maar gezond kan ook ongezond zijn. Je toegeven aan zondigen is naar mijn idee dan ook een gezonde gedachte. Maar dit moet natuurlijk ook niet te vaak gebeuren, zondig, maar met mate. Dat geldt voor alles.

9. Laat je oordelen gaan
Over het eten wat je eet. Ja, het zit boordevol suiker. Ja, er zitten vetten in. Maar hey, die hebben we ook nodig!

10. Je bent na een zondig momentje niet direct 20 kg zwaarder
Hoef ik niet uit te leggen, ervaar het maar. Heb ik ook gedaan.

En nu naar de supermarkt, haal waar jij al weken zin in hebt en deel het met me (via social media of breng je het op mijn werk langs ;))! #zondigmetmarit

Happy Sunday!

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram