FoodSportenTips

10 tips die jou helpen om aan te komen

geschreven door Marit juni 3, 2018

Afvallen is een veel besproken onderwerp, aankomen daarentegen niet. Want als je wilt aankomen, dan eet je toch gewoon meer? Vaak ligt het niet zo simpel helaas. Sommige mensen hebben moeite met op een gezond gewicht blijven of om aan te komen. Dit kan door verschillende dingen komen. Hieronder geef ik je 10 tips die jou kunnen helpen om aan te komen.

  • Let op je inname
    Net zoals dat als je wilt afvallen, moet je ook bij aankomen letten op je inname. Want hoeveel krijg je eigenlijk binnen op een dag? Je denkt misschien dat je de hele dag door aan het eten bent, maar hou het maar eens bij. Dit kan bijvoorbeeld door de app ‘my fitnesspal’. Ik weet het, ik ben geen voorstander van precies bijhouden wat je in je mond stopt, maar het kan zeker helpen om een beeld te krijgen van wat je zoal binnen krijgt op een dag. Bij deze app kun je invullen wat je gewicht en lengte is en kun je aangeven hoe beweeglijk jouw dagen zijn.
  • Kijk naar je verbruik
    Het kan best zijn dat je genoeg binnen krijgt om aan te komen, maar dat je alsnog afvalt. Kijk ook eens naar wat je zoal verbruikt aan energie op een dag. Als je alleen rekent dat je een half uur bent gaan hardlopen, maar ondertussen ook nog twee uur hebt schoon gemaakt en een kwartier heen en een kwartier terug bent gefietst van je werk of de supermarkt, zijn dat ook belangrijke dingen om mee te nemen in je verbruik.
  • Let it go!
    Vind je het maar niks dat wegen en precies bij de minuut bijhouden wat je eet en verbruikt? Dat kan ik me heel goed voorstellen, je wilt er ook niet te veel mee bezig zijn en het loslaten. Wees gewoon bewust van bovenstaande (al hou je het een dag of twee bij) en probeer het daarna op gevoel te doen. Vind je het juist een fijne houvast? Dan ook zeker doen!
  • Structuur 
    Om het een beetje op gevoel te doen werkt bij mij structuur heel goed. Breng structuur in je dag aan door op (zo ongeveer) vaste tijden te eten. Na een paar dagen merk je ook veel meer trek te hebben gedurende dag (je lichaam went eraan), wat aankomen makkelijker maakt. Maak ook tijd voor je maaltijden. Niet alleen om het rustig op te eten, maar ook om je maaltijden voor te bereiden. Hierdoor kun je er al veel meer zin in hebben en weet je ook dat je het op gaat eten. Een goed gevulde salade mee voor de lunch waar je tijd in hebt gestoken zul je met veel plezier opsmikkelen, terwijl je de kleffe broodjes met jam in je tas misschien wat sneller laat voor wat het is.
  • Meer eten dan nodig is 
    Aankomen betekent dat je meer eet dan eigenlijk nodig is voor je lichaam. Dat kan betekenen dat je gedurende dag constant een ‘vol’ gevoel hebt. Dat kan kloppen, je eet meer dan nodig is. Maar dit is vaak wel nodig om aan te komen. Ook hier went je lichaam aan. Omdat je meer eet zul je ook merken dat je meer energie hebt! Wat fijn is als je er bijvoorbeeld af en toe bij wilt gaan sporten. En van sporten krijg je dan weer trek en bij sporten is het belangrijk weer goed te eten om de spieren te laten herstellen (lees hier waarom). Win-win!
  • Producten
    Lukt het je niet om aan te komen door de maaltijden die je gewend bent? Aan alle maaltijden kun je heel gemakkelijk iets toevoegen waardoor je niet het idee hebt veel meer te eten, maar wel je calorie inname verhoogt, wat de bedoeling is als je wilt aankomen. Bij je havermout kun je al heel gemakkelijk veel meer toppings toevoegen: een handje noten, pitten, dadels, pindakaas en/of een banaan. Ook aan je salade kun je producten toevoegen als rijst, aardappel, pasta of couscous: zo maak je ‘m heel makkelijk veel gevulder (en calorie-rijker). Een eitje erbij, avocado, saus, bonen… Je brood niet beleggen met een dun laagje, maar smeer er maar eens wat meer op.
    Zorg er daarnaast voor dat je altijd wat noten bij je hebt: een makkelijke, gezonde en kcalrijke snack. Schep bij je avondeten extra op, en niet alleen van de groenten. En na het avondeten mag er zeker nog gesnackt worden! Een bak kwark met weer wat toppings erin is niet alleen goed voor het herstel (als je gesport hebt), maar kun je ook heerlijk op slapen. Ook helpt het om niet alleen water of light te drinken, maar juist iets met kcal erin. Hier merk je eigenlijk niets van, maar hierdoor wordt toch je kcal weer verhoogd.
  • Ongezond genieten
    Je wilt waarschijnlijk vooral op een gezonde manier aankomen. Goede producten eten en hier naast sporten. Maar het is ook niet verkeerd om af en toe even lekker te eten wat jij wilt. Misschien heb je jezelf een tijd lang heel veel ontnomen: taartjes, chocolade en ijs. Probeer ook van deze ‘ongezonde’ producten weer te gaan genieten. Dit kun je in kleine stapjes doen, want ook dit kan een mentale strijd zijn, maar het kan ook heel fijn zijn om weer even lekker te snoepen en hier van te kunnen genieten.
  • Foodshaming
    Je eet dus meer dan normaal, of wat andere mensen eten. Dit kan de nodige opmerkingen oproepen (ik schreef al eens een blog over foodshaming). Heel vervelend. Er zijn altijd mensen die iets te zeggen hebben over iemand anders voedingspatroon. Uit ervaring weet ik dat dit lastig kan zijn, maar probeer je er niets van aan te trekken. Ieder lichaam is anders, ieder lichaam werkt anders en dat weet jij, maar dat kun je anderen ook vertellen. Probeer je niet te vergelijken met anderen. Je kunt je laten inspireren door andermans eetpatroon, maar probeer hier altijd je eigen weg in te vinden en te doen wat bij jou past. 
  • Maar ik wil wel een strakke buik
    En dan krijg ik vaak de vraag, ik wil aankomen, maar wil wel dat mijn buikspieren zichtbaar blijven. Zichtbare buikspieren verschilt per persoon, dat leg ik hier al eens uit. Ook is dit naar mijn idee eerst niet zo van belang. Zorg er eerst voor dat je op een gezond gewicht komt, weer lekker in je vel zit, je lichaam leert kennen en het eten wat kunt loslaten. Daarna kun je gaan trainen en eten voor een ‘strakke’ buik. Ook hier is het belangrijk om te weten dat wanneer je besluit aan te komen, je niet direct 5 kilo aankomt en dit allemaal op je buik gaat zitten. Aankomen gaat geleidelijk. Aankomen doe je in vet en als je er bijvoorbeeld bij traint, zul je ook in spiermassa aankomen. Lees daar meer over in deze blogpost.
  • Lastig?
    Ja, aankomen blijft voor de meeste lastig. Het is toch iets wat je moet zullen loslaten en je zult je lichaam zien veranderen. Omdat je meer eet dan je nodig hebt kan dat ervoor zorgen dat je de hele dag een ‘vol’ gevoel hebt, wat niet altijd fijn is. Door gewoon te doen en te ervaren merkte ik dat ik niet op een dag zomaar 5 kilo aankwam, ook al voelde dat soms zo. In de spiegel zag ik mijn lichaam positief veranderen en dat getalletje op de weegschaal heb ik los kunnen laten. En omdat ik niet alleen positieve verschillen in de spiegel zag, maar vooral in mijn energie zorgde dit ervoor dat ik heel erg gemotiveerd werd van mijn eigen proces. En omdat ik ervaarde dat ik me nu zoveel beter voelde, wist ik dat ik niet meer terug wilde naar dat ondergewicht. Dus ja, het is lastig, maar durf te ervaren!
  • Focus en geniet van je proces
    Als je echt wilt aankomen en je hierop focust, dan is het heel fijn als het ook lukt. Het is belangrijk dat je echt je focus erbij houdt. Als je moeite hebt met aankomen, dan kun je heel goed bezig zijn, maar door een paar drukke dagen waarin je geen tijd maakt om te eten kun je heel snel terug bij af zijn. Zorg er dan ook voor dat je altijd iets bij je hebt wat je gemakkelijk kunt eten. Een paar boterhammen, een handje noten of een eiwitreep bijvoorbeeld.
    Daarnaast is het belangrijk om te genieten van je proces. Het kan ook heel interessant zijn om te kijken wat het allemaal met je lichaam doet en hoe het reageert. Hou de progressie bij en word gemotiveerd door je eigen motivatie en successen!

Hopelijk heb je wat aan mijn tips. Mocht je nog vragen hebben, laat dan een reactie achter of stuur een mailtje.
Succes, you can do it! ♥

mieke februari 13, 2016 at 12:53

goed verhaal! thanx marit

Antwoord
Marit februari 14, 2016 at 13:49

Geen dank, succes!

Antwoord
Pleun februari 13, 2016 at 14:33

Jaaaaa! Wat goed dat iemand hier eindelijk over schrijft. Het is moeilijk om dit met anderen te bespreken aangezien het toch vaak als ‘luxeprobleem’ wordt gezien, terwijl het voor jezelf ook behoorlijk veel onzekerheid en frustratie met zich meebrengt. Thanks voor deze blogpost lieve Marit!

Antwoord
Marit februari 14, 2016 at 13:49

Geen dank, Pleun, graag gedaan. Veel succes!

Antwoord
Ellen februari 13, 2016 at 16:39

Fijn artikel! Er is vaak onbegrip hierover. Dit geeft weer een boost positieve energie!

Antwoord
Marit februari 14, 2016 at 13:49

Fijn dat je er wat aan hebt, succes! 🙂

Antwoord
Lianne februari 14, 2016 at 10:05

Mooie blog! Heb je ook tips hoe je kunt omgaan met de strijd in je hoofd? Het wel willen aankomen maar ook die angst hebben om de controle te verliezen en het getal op de weegschaal te zien veranderen? Met m’n verstand weet ik dat het gezonder is om wat aan te komen, maar de angst wint het toch om de stap te nemen…

Antwoord
Marit februari 14, 2016 at 13:48

Wat vooral uit mijn tips naar voren komt is: gewoon doen en ervaren. Klinkt erg makkelijk, maar zo leer je wel het beste hoe je lichaam werkt en dat je echt niet direct de controle verliest. Succes!

Antwoord
Stephanie februari 14, 2016 at 10:25

Fijn artikel! Ik ben inmiddels met een dietiste aan de gang om aan te komen omdat mijn luxeprobleem me niet verder brengt dan 53 kilo (op 1m76). Altijd fijn om succesverhalen te lezen 🙂 leuke blog! Ik ga meer van je lezen.

Antwoord
Marit februari 14, 2016 at 13:47

Wat goed dat je hulp hebt ingeschakeld. Bedankt voor je reactie en succes!

Antwoord
Marvin februari 14, 2016 at 10:58

Inderdaad ook belangrijk om goed te letten op hoeveel je nu eigenlijk verbruikt op een dag. Vaak reken je enkel de echte trainingen mee als beweging, maar vergeet je de stukjes die je fietst / loopt of het huishouden doen (waarbij je ook veel energie verbruikt). Hierdoor kan je toch alsnog te weinig calorieën binnenkrijgen om echt aan te komen…

Antwoord
Jetske februari 20, 2016 at 17:47

Dit is zo fijn! Dankjewel! Maar hoe weet je hoeveel eten gelijk staat aan de hoeveelheid die je hebt bewogen, daar heb ik echt moeite mee en ik onderschat het altijd.

Antwoord
Marit februari 21, 2016 at 21:44

Je zou het eens kunnen tracken zoals ik in tip 1 en tip 2 zeg… Hou het eens met een app en hou je beweging gewoon eens bij door het in de gaten te houden! Succes.

Antwoord
Robin januari 14, 2017 at 13:32

Is dit bedoeld voor mensen die te mager zijn of voor mensen die willen bulken om spiermassa op te bouwen?

Antwoord
Marit januari 14, 2017 at 19:56

Dat eerste vooral 🙂

Antwoord
Diaan maart 19, 2017 at 22:59

Dankjewel! Naar dit artikel was in laatst op zoek. Toevallig staat er nu een link in je laatste blog! Erg onbegrepen onderwerp. Fijn dat je er wat over schrijft.

Antwoord
Marit maart 20, 2017 at 10:16

Bedankt voor je berichtje Diana! Geen dank.

Antwoord
Ilse juni 3, 2018 at 09:41

Heeel mooi en fijn geschreven! Een heel proces heb ik hiervan al achter de rug, maar ik denk dat mensen hier zeker wat aan zulllen hebben ??

Antwoord
Marit juni 3, 2018 at 20:36

Goed om te lezen, Ilse! 🙂

Antwoord
Sjuul juni 3, 2018 at 10:14

Fijn stukje.. thanks. Ik heb een snelle verbranding en werk is intensief (zorg) en doe aan crossfit. Dankzij crossfit en voedingsschema (hulp van appje inderdaad) 4kg aangekomen. Erg moeilijk maar heel blij mee. Eet nu zonder appje en gaat prima. Je leert zoveel door het een maandje bij te houden met een app. Ziet meteen de tekortkomingen! (Ik at te weinig eiwitten en was vaak ziek)

Antwoord
Marit juni 3, 2018 at 20:37

Is helemaal waar! Af en toe een dagje bijhouden is altijd interessant en leerzaam! 🙂 Fijn dat het je lukt om aan te komen!

Antwoord
Karlijn juni 3, 2018 at 17:02

Dank je wel voor dit artikel! Geeft weer wat motivatie 🙂

Ik vind het aankomen erg lastig, vooral om iets te kiezen wat ik als ‘ongezond’ bestempel, maar misschien juist nodig heb (wat extra vet etc.)

Vond jij het zelf destijds fijner om meer calorierijke producten te eten of bijvoorbeeld een boterham extra? En zou jij nog extra letten op je eiwitinname, als je 3 a 4 keer per week sport? Of juist belangrijker om wat ‘losser’ te worden?

Alvast bedankt voor je antwoord! ?

Antwoord
Marit juni 3, 2018 at 20:38

Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat er voor jou werkt. Heb je zin in die boterham extra? Doe dat dan. Heb je zin in iets calorierijks of in (gezonde) vetten, neem dat dan. Doe wat goed voelt voor jou. Als je veel sport, dan zou ik zeker letter op eiwitten, maar wees daarin ook niet te streng voor jezelf. Succes!

Antwoord
Karlijn juni 4, 2018 at 06:50

Bedankt! ? Ga er weer met nieuwe energie in! X

Antwoord
Ingrid juni 3, 2018 at 22:10

Ik merk dat ik het vooral eng vind om aan te komen, want: wat denken anderen ervan? Hoe bepaal ik of en hoeveel ik moet aankomen? Hoe is de verhouding spier/vet? Wanneer is het goed?
Wel fijn dat je hier ook aandacht aan besteed!!

Antwoord
Joyce juni 4, 2018 at 09:27

Interessant! Ik denk dat het ook nog een groot verschil maakt of je niet makkelijk bijkomt omwille van je fysieke aanleg (snelle verbranding, ectomorf lichaamstype) of omwille van een (eetstoornis-gerelateerde) strijd in je hoofd. Ikzelf moest ooit 20+ kg aankomen en voor mijn lichaam ging dit best vlot, maar in m’n hoofd was dit heel anders. In dergelijk geval is professionele hulp geen overbodige luxe 🙂

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs