HardlopenSportenTips

8 tips voor hardlopen in de winter

geschreven door Marit december 24, 2017 0 comments

Gisteravond zag ik de renners weer met wie ik de marathon in New York heb gerend. Er werden herinneringen opgehaald en natuurlijk werd er  ook gepraat over het hardlopen. Liep iedereen nog hard en wat waren de volgende doelen? Ondanks dat de meeste nog steeds wekelijks hardliepen, werd er veel gesproken over de donkere, koude en natte dagen. Want hoe motiveer je jezelf als het buiten regent, koud is en het grijs, grauw en donker is?
Zoals jullie misschien wel weten ben ik echt geen liefhebber van de winter en de kou, maar toch loop ik zo’n twee keer per week buiten hard. Mijn tips om de winter te hardlopen? Die ga ik je vertellen!

  • Kleed je goed
    Leg je kleding vast klaar (voor als je uit je bed of werk komt) en zorg ervoor dat je warm, maar niet te warm gekleed gaat. Ook al denk je soms van niet, je loopt jezelf snel warm. Het is dan fijn als je laagjes aan hebt. Rond de 5 á 10 graden ga ik voor een shirtje + iets er overheen. Als de temperatuur rond het vriespunt ligt, ga ik voor een shirt met lange mouwen, iets er overheen, lange sokken (over de enkels) een oorwarmer en handschoenen. Krijg ik het echt warm? Dan kan ik er altijd iets uit!
  • Plan je training
    Als jij je voorneemt om morgenochtend te gaan rennen, dan zul je dit eerder doen dan als je zegt dat je ‘wel zult zien’. Zoek een gaatje in je agenda, plan je run en bedenk ook wat voor training je dan gaat doen. Een goede voorbereiding is het halve werk.
  • Een doel
    Inkoppertje, maar het werkt echt. Geef je op voor een hardloopevent! In de winter en in het voorjaar zijn er allerlei leuke events. Vorig jaar liep ik de midwinter run in Apeldoorn (februari), dit jaar loop ik in januari de Vondelpark run en de halve marathon in Egmond. Motivatie om dus door te blijven lopen, ook al is het koud of nat buiten.
  • Een run in de morgen is een dag zonder zorgen
    Ook al ligt mijn bed nog zo lekker, ik weet dat ik me daarna zo goed voel! Na een paar honderd meter ben ik warm, daarna geniet ik van mijn hardlooprondje en dan als ik thuis ben voel ik me zo fit en fris! Hierdoor heb ik meer energie voor de rest van de dag en ben ik overall ook een stuk warmer. Win-win!
  • Nieuwe sportkleding
    Nog steeds geen motivatie? Nieuwe sportkleding zorgt sowieso voor nieuwe motivatie! Loop bij Runnersworld binnen en je krijgt al energie van alle kleurtjes, items en andere interessante goodies. Een nieuwe sportlegging? Ik kan niet wachten om ‘m aan te trekken voor een heerlijk hardlooprondje!
  • Beloning
    Wat voor mij altijd werkt, is om een beloning voor mezelf te bedenken voor na de workout. Dit kan variëren tot een groot, warm ontbijt na mijn rondje, een warme douche, een bepaald programma wat ik terug ga kijken of iets lekkers wat ik die avond ga eten. Je kunt het ook groter maken: loop ik ** kilometers deze maand, dan mag ik iets leuks voor mezelf kopen deze maand.
  • Hardloopbuddy
    Vind jij het moeilijk om jezelf te motiveren? Zoek een hardloopbuddy of zoek een hardloopgroepje in de buurt. Hierdoor maak je niet alleen een afspraak met jezelf, maar ook met iemand anders.
  • Geniet ervan
    Dit is jouw moment. Vanaf het moment dat jij je hardloopschoenen aantrekt is het zover. Jouw (half) uurtje me-time. Geen social media, tijd voor jouw gedachten, oude energie eruit, nieuwe energie erin.

Geniet ervan!

Mijn andere blogs

Laat een comment achter