HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag persoonlijk #2: eten

geschreven door Marit januari 31, 2018 2 Comments

Sinds de zomer schrijf ik in plaats van wekelijks, om de week een nieuwe Weetje Woensdag. De Weetjes die ik deel zijn  zo informatief mogelijk, maar het leuk me leuk om deze af te wisselen met ‘persoonlijke’ Weetjes. Om de week staat er een ander thema centraal, waar jullie vooraf vragen over kunnen stellen. Je mag me alles vragen, ik kies zelf waar ik antwoord op ga geven, haha. Deze keer heb ik jullie op Instagram Stories gevraagd of jullie vragen voor me hebben over ‘eten’. Hieronder beantwoord ik 10 vragen!

  • Ben je nooit bang door het bezig zijn met sporten, gezonde voeding en als ‘fitgirl’ gevraagd worden door bepaalde events, dat je doorslaat naar een negatieve relatie met eten?

    Nee, juist niet! Want dat is precies wat ik wil uitstralen met mijn blog: gezond en genoeg eten, maar ook genieten! En dat is mijn levensstijl, dus ik zou nooit dit opeens omgooien omdat ik bijvoorbeeld een shoot of een event heb. Ik heb bijvoorbeeld wel eens met een shoot gehad dat ik die week ervoor  extra op mijn voeding + sporten ging letten, maar daar kwam ik heel snel van terug: ik voel me fit door juist daar niet zo gefocust op te zijn en te doen wat goed voelt.

  • Hoe zorg jij voor een goede balans?

    Goeie, maar zo’n lastige vraag. Dit verschilt namelijk zo per persoon. Ik denk toch wel dat het voor mij heel erg helpt dat ik weet hoe lekker gezond eten kan zijn en goed ik me hierbij voel. Het is geen levensstijl die ik moet ‘volhouden’, dus die bijvoorbeeld beloond moet worden met iets ongezonds. Ik heb de afgelopen jaren ontdekt wat mijn lichaam nodig heeft en waar ik me goed bij voel. Verwennen met gezond eten, maar ook af en toe iets ‘ongezonds’. Niet te streng voor mezelf zijn qua eten, maar ook niet qua sporten. Een keer geen zin? Dan ga ik niet, maar dan weet ik wel dat ik die dag erna extra energie heb en wel ga!

  • Ben je de laatste tijd afgevallen? Soms vind ik je er ietwat moe/slecht uitzien… 

    Wauw, ik schrok echt een beetje van deze vraag! Want ik zit juist zo lekker in mijn vel! Al maanden niet op de weegschaal gestaan, maar mijn broeken zitten nog hetzelfde en weet vrijwel zeker dat ik niet afgevallen ben. Misschien ouderdom (huil), de winter of een beetje stress van de afgelopen tijd?

  • Heb je ervaring met eetbuien? Vooral na het loslaten van calorieën tellen en hierin de controle juist weer teveel verliezen? 

    Toen ik een periode te weinig at had ik wel eens buien dat ik alles naar binnen kon werken, maar sinds ik mezelf niet meer opleg dat ik honger moet hebben, goed eet en veelal verzadigd ben, heb ik daar totaal geen last meer van. Als ik een stukje chocolade pak, pak ik heus nog wel eens wat extra, maar kan ‘m ook wel weer terugleggen, omdat ik geen ‘lege bodem’ heb.

  • Hoe stabiliseerde jij na het aankomen naar gezond gewicht?

    Het gewicht waar ik nu op ben, was ik vroeger ook. Tussendoor ben ik nog zwaarder en lichter geweest doordat ik toen heel anders at en sportte, maar ik denk dat iedereen een bepaald gewicht heeft wat eh… bij diegene past zeg maar? Waar je misschien eens een paar kilo van afwijkt, maar veelal rondom dat gewicht zit.

  • Als je veel sport, aan welk eten heb je dan het meeste?

    Aan een combinatie van koolhydraten, eiwitten en vetten. Voordat ik ga sporten eet ik vaak iets met koolhydraten, daarna iets van eiwitten. Aan havermout heb ik dan het meeste, daar kun je alle kanten mee op. Die kan ik combineren met nog meer koolhydraten (fruit, zaden, pitten) of bijvoorbeeld iets van eiwitpoeder, kwark of eieren. Daarnaast vind ik of je veel sport of niet, groente erg belangrijk, dus ik zorg altijd dat ik iets in de koelkast heb liggen (paprika, tomaatjes, pompoen etc).

  • Hoe haal jij energie uit je eten? En heb je tips om een gezond eetpatroon vast te houden?

    Ik haal energie uit eten door er energie in te stoppen. Dus door mijn eten voor te bereiden. Boodschappen doen, koken, tussendoortjes bakken, iets klaarleggen…
    Om een gezond eetpatroon vast te houden is door het je eigen te maken en het jezelf niet op te leggen. Dus maak er je levensstijl van en wees creatief met je eten.

  • Wat zou jij eten als je vegetariër was?

    De laatste tijd eet ik steeds meer vegetarisch. Leuk om het vegetarische schap te ontdekken! Ontbijten doe ik vaak met iets van havermout (warme havermout, pannenkoekjes, mugcake), lunchen met een salade met peulvruchten, groenten, zaden en pitten of gewoon broodjes met hummus/appelstroop/pindakaas en in de avond producten als tempeh en vega burgers. Tussendoor zelfgemaakte tussendoortjes, noten, fruit, groenten en eiwitrepen.

  • Hoe varieer jij in je eetpatroon? Ik merk dat ik het moeilijk vind afwisseling te hebben.

    Ik vind dat ook wel moeilijk hoor, je hebt toch producten die je altijd lekker vindt en die je gewend bent om te maken… ik probeer dan te variëren met toppings, fruit, groente, vlees(vervangers) en beleg. Daarnaast af en toe het internet op om iets uit te zoeken wat totaal anders is!

  • Wat is jouw top 10 favoriete eten?

    1. Chocolade (het liefst Tony’s Chocolonely Amandel Zeezout)
    2. Havermout (mugcake, havermoutpap, pannenkoekjes)
    3. Sweet & Salty popcorn (deze)
    3. Patat met joppie én pindasaus
    4. Zoete aardappel frietjes met truffelmayonaise
    5. Vers brood met hummus (baba ganoush)
    6. Paprika ribbel chips
    7. Zelfgemaakte tussendoortjes (zoals deze en deze)
    8. Rode wijn (geen eten, maar moet ertussen)
    9. Creme fraiche, curry en chillisaus als sausjes bij alles
    10. Een Kanzi appel

Heb je nog meer vragen over mijn voeding? En ik ben wel benieuwd… wat is jouw top 10 favoriete eten?

Mijn andere blogs

2 Comments

Ilse januari 31, 2018 at 16:20

Heeeeel erg leuk Marit!!

Antwoord
Robin januari 31, 2018 at 18:46

Wil toch even kwijt dat ik vind dat je er super (gezond en stralend) uitziet! Opmerking begrijp ik dan ook helemaal niet…

Antwoord

Laat een comment achter