HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: IIFYM: If It Fits Your Macro’s

geschreven door Marit september 13, 2017 1 Comment

Als je al een tijdje in het fitte wereldje zit, dan weet je misschien wel waar ik het over heb, maar misschien heb je er ook nog nooit van gehoord: IIFYM, oftewel If It Fits Your Macro’s. Een hype in de sportende en bewust-etende wereld. In de Weetje Woensdag van deze week ga ik je er van alles over vertellen.

IIFYM
Het principe van IIFYM is volgens deze website simpelweg dat je kunt eten wat je wilt, mits je binnen je macronutriënten voor die dag blijft. Met macronutriënten worden de voedingsstoffen koolhydraten, eiwitten en vetten bedoelt. Op basis van je huidige gewicht en doelstelling, kun je exact berekenen wat je zoal binnen moet krijgen aan calorieën en in welke macro verhouding. Je kunt zelf bepalen met welke voeding je deze calorieën tot je neemt. ‘Past’  bijvoorbeeld ijs, patat of een taartje in je macro’s? Dat kan, “if it fits your macro’s”.

Verbruik
Zoals ik hier boven al vertel, is het dus een dieetprincipe waarbij je bewust moet zijn van het aantal calorieën wat jij op een dag ‘mag’ eten om (wat jij als doel hebt) af te vallen, aan te komen of op gewicht te blijven (cutten, bulken of onderhouden). Je kunt daar op verschillende manier achter komen. Er zijn apps of formules op het internet te vinden. Die kun je zeker eens proberen, maar ik denk dat je door te ervaren je lichaam het beste leert kennen. Elk lichaam is weer anders! Er wordt dan gekeken naar je verbruik, dus naar je gewicht en lengte, naar hoe vaak je sport en wat je daarnaast zoal doet aan beweging. Daarbij is je doel heel erg belangrijk. Wil je bijvoorbeeld in spieren aankomen, dan zul je in verhouding meer % eiwitten eten van je totale calorie-inname. Om hier echt een goed beeld of schema voor te krijgen, kun je eens aankloppen bij een professional (diëtiste, sportschool…).

Voeding
Elk voedingsproduct bestaat uit macronutriënten, dus uit koolhydraten, eiwitten en/of vetten. Dit staat of op de verpakking van de producten of is op internet te vinden. Zo kun je bijvoorbeeld opzoeken dat een banaan per 100 gram 86 kcal heeft, bestaande uit 18.8 gram koolhydraten, 1.2 gram eiwit en 0.2 gram vet. Voedingswaarden van producten kun je op het internet vinden. Zo kun je in verschillende apps (ik gebruik de app My Fitnesspal) je voeding bijhouden en zie je hoeveel calorieën je op een dag eet en waar de calorieën uit bestaan.

Hoe werkt het?
Je weet dus hoeveel je aan calorieën binnen wilt krijgen en de verhouding van de macronutriënten, ook weet je hoe je voeding kunt tracken… dus op deze manier kun je dan het IIFYM principe hanteren. Je voert alles in, houdt alles bij en weet precies wat wel of niet past in jouw voeding. Zo kun je op deze manier aan je doelen werken.

Nadeel IIFYM
Het klinkt heel makkelijk, leuk en lekker, maar er is ook een nadeel aan dit principe. Zo kun je het principe ook op een hele ongezonde manier toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld je vetten invullen door ‘gezonde’ vetten zoals avocado en vette vis, maar je kunt ook kiezen voor patat met mayo. Volgens deze website kun je dan technisch gezien misschien wel afvallen, maar je lichaam heeft ook vitamines, mineralen en vezels nodig. Goede voedingsstoffen zijn hoe dan ook belangrijk voor ons lichaam. Maar het principe hoeft natuurlijk niet gezond, of juist ongezond toegepast te worden, je kunt kijken wat voor jou werkt en waar jij je goed bij voelt.

Ik kan me goed voorstellen dat dit principe voor sommige mensen goed werkt. Op deze manier ben je bewust van je ver- en gebruik (bewegen en sporten) en kun je gezond eten, maar is er af en toe ook ruimte voor datgene wat je zo lekker vindt en wat bijvoorbeeld niet zo gezond is.
Zelf heb ik IIFM eigenlijk nog nooit toegepast. Ik tel nauwelijks mijn calorieën en ken mijn lichaam nu zo goed, dat ik het liefst gewoon op gevoel eet en eet waar ik me goed bij voel.

Hoe zit dit bij jou? Heb je dit principe ooit toegepast? Beviel dit? Of lijkt je dit juist niets? Ik ben benieuwd!

Mijn andere blogs

1 Comment

Bianca september 13, 2017 at 12:17

Ik had toen ik begon met sporten (1 jaar en 9 maanden geleden) een personal trainer (die ook voedingsdeskundige is) een app gedownload die heet FatSecret dat vindt ik een hele fijne app. Ik wilde afvallen dus kreeg ik van mijn pt een richtlijn van zoveel koolhydraten/vetten/eiwitten dat kon ik in die app makkelijk zien en bijhouden ik was met alleen al sporten 8 kilo kwijtgeraakt en met wat aanpassing in de voeding nog eens 10 kilo afgevallen. Ik at soms te weinig en van een evergreen liga tussendoor eet ik nu appel of aardbeien met kwark (arla skyr), fijn dat je van een pt leert om andere keuzes te maken die beter voor je zijn en waarvan je op dat moment meer eet en ook een betere keus is qua koolhydraten/vetten/eiwitten.

Antwoord

Laat een comment achter