HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: is het slecht om elke dag hetzelfde te eten?

geschreven door Marit mei 3, 2017 4 Comments

Het zal voor veel vast wel herkenbaar zijn: een bepaalde maaltijd (ontbijt, lunch of avondeten) dat je heel erg goed bevalt en wat je het liefst iedere dag eet. Het is gezond en het is makkelijk, dus waarom niet? Toch wordt variatie in je voedingspatroon ook aanbevolen, maar waarom is dit? En is het dan slecht om elke dag hetzelfde te eten? In de ‘Weetje Woensdag’ van deze week zoek ik het voor je uit!

Elke dag hetzelfde eten
Volgens deze website zijn er verschillende redenen waarom mensen elke dag zo ongeveer hetzelfde eten. Het bevalt goed wat ze eten, ze vinden het handig en makkelijk en vinden het vooral fijn als ze met een doel bezig zijn. Door te weten wat ze eten en dit voor te bereiden, is er minder verleiding om iets anders/ongezonds te gaan eten. Als het voedingspatroon, die elke dag zo ongeveer hetzelfde is, er voor zorgt dat je een juiste combinatie van koolhydraten, eiwitten en vetten plus genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan is het niet erg om zo ongeveer hetzelfde eten. Maar als je elke dag bepaalde vitamines en mineralen mist, is het niet zo slim om elke dag hetzelfde te eten.

Variatie in je eten
Het is niet heel moeilijk om variatie in je eten te brengen. Vervang je havermout eens door kwark, je broodjes door een salade en je pasta door rijst, quinoa of zoete aardappel. Een ander stuk fruit bij je ontbijt, een ander tussendoortje, een andere groente bij het avondeten… al snel heb je een hele andere maaltijd door wat kleine aanpassingen. Door te variëren in je eten zorg je ervoor dat je meer verschillende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Volgens deze website bevat elke groente- of fruitsoort weer andere voedingsstoffen. Broccoli is heel gezond, maar als je dit elke dag een, mis je weer andere stoffen.

Goed of slecht?
In dit verhaal is er geen goed of slecht. Het hangt heel erg af van wat jouw lichaam nodig heeft (elk lichaam heeft iets anders nodig). Als je elke dag vrijwel hetzelfde eet, dan is het belangrijk dat je eetpatroon bestaat uit gezonde voeding. Belangrijk is om te kijken naar hetgeen wat je zoal aan voedingsmiddelen binnenkrijgt. Een goede combinatie van koolhydraten, eiwitten, vetten, maar dus ook vitamines en mineralen. Als dit goed zit, is het niet erg dat jouw dagen betreft eten op elkaar lijken. Je kunt dan bijvoorbeeld variëren met voedingsgroepen. Denk aan fruit, groente, granen, zaden, peulvruchten etc. Door hierin af te wisselen krijg je verschillende vitamines en mineralen binnen, maar varieer je wel in je eetpatroon.
Je kunt eens op internet, via een app of bij een diëtiste kijken hoe jouw voedingspatroon is. Zo krijg je hier inzicht in en kun je zien waar eventuele ruimte voor verbetering is. Elk lichaam heeft weer iets anders nodig, omdat elke lichaamssamenstelling anders is. Ook al je bezig bent met een doel (bijv. afvallen) is het belangrijk om regelmatig te kijken naar je voedingspatroon, ook omdat je lichaamssamenstelling veranderd en je dus weer andere hoeveelheden nodig hebt.

Ik vind mijn eetpatroon best gevarieerd. Het is niet elke dag helemaal anders, maar altijd wel een beetje anders. Als iets me goed bevalt, komt het  wel vaak wekelijks of dagelijks terug. Ik denk vooral in voedingsgroepen. In de ochtend is de basis vaak havermout en maak ik daarbij een keuze van kwark, eiwitpoeder of een ei, een stuk fruit en wat zaden en pitten. In de avond wissel ik af met pasta, rijst of zoete aardappel, elke dag een andere groente en vaak probeer ik dan ook af te wisselen met rundvlees, kip, vis of vega.

Hoe doe jij dit? Ziet jouw eetpatroon er elke dag hetzelfde uit of varieer je veel? Nog tips?

Mijn andere blogs

4 Comments

Zonderzooi mei 3, 2017 at 16:14

Interessant artikel! Ik eet wel vaak hetzelfde, maar varieer daar dan weer in net zoals jij. Bijvoorbeeld havermoutpap als ontbijt, maar dan wel de ene meer met frambozen en pindakaas en de andere keer weer met banaan en chia zaad bijvoorbeeld. Elke dag hetzelfde eten lijkt me erg saai en ook lastig. Iets lekkers op zijn tijd moet ook gewoon kunnen!

Antwoord
Marit mei 9, 2017 at 11:13

Lijkt mij ook saai! Er is zoveel lekkers, zonde om elke dag hetzelfde te eten 😉

Antwoord
Marjan mei 3, 2017 at 16:46

Ik heb sinds kort een bio groenteabonnement. Sindsdien eet ik zó gevarieerd ’s avonds. Juist ook omdat er groenten bij zitten die ik zelf niet als eerste keuze zou hebben, maar nu dus wel krijg, probeer ik veel nieuwe recepten uit. We krijgen voor zo’n 4 dagen groente, dus de overige dagen is er wel ruimte voor eigen invulling. Ideaal als je het mij vraagt.
(Ook leuk om ‘vergeten’ groenten te proberen, er zit regelmatig iets als pastinaak, raapstelen, kliswortel of postelein bij.)

Antwoord
Marit mei 9, 2017 at 11:12

Zo leuk! Er zijn inderdaad zoveel groenten die we/ik vergeten! Dank voor je leuke berichtje!

Antwoord

Laat een comment achter