HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: een opgeblazen buik

geschreven door Marit december 2, 2015 2 Comments

Heel vervelend en misschien erg herkenbaar: een opgeblazen buik.  In de ochtend als je wakker wordt een platte buik, maar na een paar maaltijden een flink opgeblazen buik. Deze keer in Weetje Woensdag probeer ik er achter te komen wat het is, wat voor oorzaken vaak spelen en wat kan helpen om er van af te komen. Misschien helpt dit in ieder geval: je bent niet de enige!

Opgeblazen buik?
Ik hoor er vaak mensen over: ‘bah, ik lijk wel zwanger, mijn hele buik is opgezet’ en ‘pfff, zo’n platte buik in de ochtend, maar na mijn ontbijt direct helemaal opgezet’… Een veelvoorkomende en mega vervelende klacht.
Met een opgeblazen buik bedoel ik dus dat je in je buik een soort opgeblazen gevoel hebt en dat je buik ook zeker groter is dan het normaal hoort te zijn. Natuurlijk zal je buik iets uitzetten naar een maaltijd, maar er zijn ook mensen die er last van hebben, omdat het echt veel groter wordt en er pijn bij komt kijken.
Op deze website lees ik over dat een opgeblazen gevoel een symptoom is, een signaal van je lichaam dat er iets uit balans is. Het kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door verkeerde voeding of een verstoorde spijsvertering.

Hoe kan het komen en wat kun je er tegen doen?
Er kunnen veel verschillende oorzaken zijn van een opgeblazen gevoel. Via dezelfde website als hierboven heb ik een paar oorzaken hieronder opgeschreven:

– Een disbalans in de spijsvertering: deze oorzaak heeft alles te maken met je voeding. Eet je veel producten met toegevoegde dingen erin? Veel gefrituurd bijvoorbeeld, kant en klaar? Dan kan dat zeker bijdragen aan een opgeblazen gevoel, door de chemische stoffen. Ook heeft je lichaam vocht (water) nodig om je eten te verteren. Zorg dus dat je voldoende water drinkt en meer onbewerkt voedsel eet.
Ook ongezonde voeding, bijvoorbeeld veel veel suiker(bijv. frisdrank) in je voedingspatroon ervoor zorgen dat je gistingsproces niet gaat zoals het hoort: dit levert gassen en een opgeblazen gevoel op.

Dyspepsie, oftewel: verstoring in je spijsverstering: dit kan komen door te snel, te vaak of te veel eten, maar ook door een bepaalde allergie voor voedsel of stress of medicijnen. Het dus belangrijk om in de gaten te houden of je op bepaald voedsel altijd slecht reageert.

– Intolerantie: gluten, lactose, je hebt er vast wel eens van gehoord. Mensen die geen gluten of zuivelproducten kunnen verdragen. Bij een klein hapje ervan al direct een opgeblazen buik. Heb je altijd direct na bijvoorbeeld yoghurt of een boterham last van je buik? Dan zou ik hier zeker eens naar laten kijken.

Constipatie, ook wel verstopping genoemd: je lichaam heeft zo’n 18 tot 72 uur nodig om het eten te verwerken, zodat je naar de wc kunt gaan. Soms duurt dit langer, omdat je bijvoorbeeld te weinig hebt gedronken, bepaalde medicijnen hebt gehad of bijvoorbeeld last hebt van stress. Dit kan voor verstopping zorgen. Zorg en dan dus voor dat je voldoende water drinkt en fruit en groenten eet.

– PDS, oftewel het prikkelbare darm syndroom: ook dit komt vaak voor bij mensen. Er hoeft maar iets te gebeuren, of de darm gaat opspelen. Ontzettend vervelend, bijvoorbeeld tijdens etentjes. Het is een chronische aandoening van het spijsverteringskanaal. Hier kan helaas niets aan worden gedaan.

– Lucht, niet goed kauwen, stress en kauwgum: veel praten tijdens het eten kan zorgen voor extra lucht die erbij komt. Hier kun je last van hebben bij het verteren. Dit kan ook bij kauwgum kauwen het geval zijn: er komt lucht bij kijken, maar ook krijgen je hersenen een signaal dat er eten aan gaat komen: kan een rommelend gevoel in je maag geven.
Zorg ervoor dat je goed kauwt en tijd neemt om te eten, zo verteert het eten zich beter.
Stress zorgt voor veranderingen in het spijsverteringskanaal. Veel last van nervositeit of stress? Zorg voor een goede ademhaling!

Nog meer tips?
Bij de mogelijke oorzaken van een opgeblazen buik kun je lezen dat er al veel kan worden veranderd in je voedingspatroon om misschien verschil te merken. Volgens deze site moet je behalve een goed voedingspatroon (niet te veel bewerkt voedsel bijvoorbeeld) ervoor zorgen dat je tijd neemt voor je eten: goed kauwen, niet te veel lucht happen tussendoor en probeer er op te letten na wat voor eten of drinken jij vaak last krijgen van een opgezet gevoel.
Water, vezels, groente en fruit, zorg dat je voldoende varieert en ontspan!

Ik hoop dat je wat aan de bovenstaande informatie hebt! Nogmaals: ik ben geen professional, maar ik vind het leuk en interessant om weetjes op te zoeken omtrent voeding en sporten. Zo kwam ik terecht op dit onderwerp!

Mijn andere blogs

2 Comments

Marvin december 3, 2015 at 12:01

Kan zelf niet goed tegen lactose, dus wanneer ik lactose-houdende producten heb gegeten (teveel er van) merk ik dat direct. Heel vervelend zo’n opgeblazen gevoel…

Antwoord
Marit december 3, 2015 at 14:59

Ja, da’s echt vervelend!

Antwoord

Laat een comment achter