FoodSportenTips

Onregelmatig werken: gezond eten

geschreven door Marit september 21, 2017 6 Comments

Je ritme wordt aardig verstoord als je onregelmatig werkt. De ene dag staat je wekker om 6 uur in de ochtend, de andere avond lig je pas rond 1 uur s’nachts in je bed. Een verstoord ritme kan invloed hebben op je eetpatroon. Je bent moe en wil het liefst zo snel mogelijk op de bank zitten met een lekkere maaltijd. Door de vermoeidheid ga je anders/meer eten. Je kiest sneller voor fastfood, terwijl het juist bij vermoeidheid en een onregelmatig ritme belangrijk is om gezond te eten. De energie kun je namelijk wel gebruiken.

Zelf werk ik inmiddels zo’n 1,5 jaar in de zorg (als groepsleider) en hier heb ik ook te maken met onregelmatige diensten. Vroege diensten, late diensten, slaapdiensten… Al eerder schreef ik een blog over hoe ik onregelmatige werktijden combineer met eten en sporten, maar ik merk dat hier nog steeds veel vragen over zijn. Daarom zal ik jullie de komende tijd meer gaan vertellen over hoe ik het doe en zal ik tips geven. Vandaag ga ik het hebben over hoe je onregelmatige diensten combineert met gezond eten.

Mijn tips om met onregelmatig werk toch gezond te eten:

– Hou de drie hoofdmaaltijden aan
Probeer op een dag de drie hoofdmaaltijden, ontbijt, lunch en avondeten, aan te houden. Zo breng je er voor jezelf structuur in en went je lichaam hieraan. Zelf vind ik het fijn om tussen de maaltijden nog een tussendoortje te eten, zoals fruit, een plak zelfgemaakte bananenbrood of een eiwitreep.

– Ontbijt goed
Als je ritme verstoord is, heb je niet perse trek als je wakker wordt. Probeer toch elke keer als je uit bed komt (of dit vroeg of laat is) te ontbijten. Dit is het begin van je dag en je lichaam heeft die energie nodig.

– Neem je eigen eten mee
Zo weet je wat je eet en kun je er voor zorgen dat je genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt. Kies voor een juiste verhouding tussen koolhydraten, vetten en eiwitten, zodat de maaltijd je van energie voorziet en je dus vol energie je dienst doorkomt. Dit niet alleen qua avondeten, maar ook voor ontbijt. Zorg er ook voor dat je altijd gezonde tussendoortjes in de tas hebt, zodat je altijd iets gezonds te snacken hebt als je trek hebt.

– Maak tijd voor je eten
Mij helpt het als ik al gezonde boodschappen in huis heb en dit niet nog hoef te doen nadat ik terug kom van een vroege of slaapdienst. Ik maak tijd voor boodschappen, voor koken en leg mijn eten/tussendoortjes de avond van tevoren al klaar, zodat ik voorbereid weg kan. Tijd maken dus, zodat je er later profijt van hebt.

– Eet voldoende
Vergeet niet om voldoende te eten. Omdat je ritme verstoord is, geeft je lichaam niet altijd aan dat het honger heeft, dus kan het zijn dat je te weinig eet. Zorg dus voor het ritme, de drie hoofdmaaltijden per dag en het liefst nog iets tussendoor. Hierdoor zorg je ervoor dat je voldoende eet, zodat je ook energie voor je werk hebt.

– Wees flexibel
Naar mijn idee ben je al erg flexibel als je onregelmatig werkt, maar dit kan je ook terug laten komen betreft voeding. Geen eigen eten mee en wordt er op het werk ongezond gegeten? Maak je er niet altijd te druk om en geniet er ook af en toe van.

Dat zijn mijn tips uit eigen ervaring. Op elk andere werkplek zal het anders gaan.
Zelf werk ik op een groep waar er wordt gekookt en gezamenlijk wordt gegeten. Ik kijk vaak van tevoren wat er wordt gekookt… is het bijvoorbeeld iets zonder groente of met varkensvlees? Dan neem ik liever mijn eigen eten mee, ik heb altijd wel iets in de vriezer staan, of kook de dag ervoor extra. Daarnaast zorg ik dat ik altijd wat gezonde tussendoortjes meeneem, zodat ik bij trek niet gelijk naar de koekjestrommel grijp. Maar ik eet ook regelmatig gewoon met de kinderen mee en geniet lekker mee van de taarten die we bakken of de koekjes die we tussendoor eten. Ergens ben je ook een voorbeeld, waar je rekening mee moet houden.

Voor mij werkt het dus heel goed om mijn eigen ritme te creëren. Ontbijten doe ik elke ochtend als ik uit bed kom, zodat ik mijn dag goed en energiek begin. Doordat ik structuur in mijn dagen breng, heeft mijn lichaam automatisch ook gewoon trek op de ‘normale’ eettijden.

Hoe zit dit bij jou? Hoe breng jij ritme in je voeding/dagen?

Mijn andere blogs

6 Comments

Claudia september 21, 2017 at 21:02

Fijn onderwerp. Ik ben woonbegeleider en vind het erg lastig allemaal, daarnaast ben ik ook nog alleenstaande moeder en heb ik coeliakie. Ik ga de komende tijd zeker je artikelen hierover lezen. Ik kan wel tips gebruiken.

Antwoord
Marit september 23, 2017 at 13:09

Bedankt voor je reactie Claudia! Probeer het niet als lastig te zien, maar als uitdaging 😉 Juist als je coeliakie hebt, is het dus voor jou belangrijk je eigen maaltijden te bereiden. Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het gaat! 🙂

Antwoord
Laura | liefdevoorbakken september 22, 2017 at 07:36

Dit zijn fijne blogjes! Ik werk ook onregelmatig, als verpleegkundige, maar dan geen slaapdiensten, maar gewoon wakker ’s nachts. En dan vooral heb ik zoveel moeite met eten. Sporten doe ik dan helemaal niet, eten gaat wisselend. ‘S nachts heb ik gewoon geen trek!

Antwoord
Marit september 23, 2017 at 13:10

Nachtdienst lijkt me echt heel zwaar! Ik heb ook geen idee hoe dit is, dus vind het moeilijk hier tips over te geven. Wel handig dat je snachts geen trek hebt! 😉

Antwoord
Joyce september 26, 2017 at 23:33

Marit weet je wat handig is.. als je zelf het weekmenu maakt op je groep en de boodschappen besteld 😉
Maar knap dat je er zo goed rekening mee houd en ja als je boodschappen besteld is het nadeel dat er altijd lekkere koekjes in de koekjestrommel zitten 😉

Antwoord
Marit september 28, 2017 at 12:48

Haha ja da’s ook handig, maar dan zou ik inderdaad ook veel dingen bestellen die ik lekker vind en waar ik dan weer niet van af kan blijven 😉

Antwoord

Laat een comment achter