FoodOntbijtTussendoortjes

Eiwitrijke carrotcake

geschreven door Marit november 15, 2017 8 Comments

Met deze eiwitrijke carrotcake haal je de herfst in huis! Door de kaneel ruikt je hele huis heerlijk naar herfst. De cake (geïnspireerd door Meet Your Macro’s)  is simpel en snel gemaakt, bevat groenten, is eiwitrijk en het belangrijkst: SUPER LEKKER! Super fijn en handig dus om als tussendoortje mee te nemen.

Nodig:
– 300 gram (geraspte) wortel
– 250 gram cannelloni bonen (1 blik uitgelekt)
– 2 eieren plus 2 eiwitten
– 50 gram kokosmeel
– 80 gram eiwitpoeder (vanille)
– 50 gram dadels
– 40 gram rozijnen
– 2 theelepels kaneel, 1 theelepel koek/speculaaskruiden
– 2 theelepels bakpoeder
– 100 ml. water

Doen:
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Doe de dadels in een bakje met kokend water en laat dit 15 minuten weken.
Ondertussen kun je bezig met het beslag. Zorg dat de wortel geraspt is. Ik gebruik hier zelf deze groentehakker, maar je kunt het ook anders dien of leuk voorverpakt kopen.
Doe in een beslagkom: de geraspte wortel, cannelloni bonen, 2 eieren, 2 eiwitten, kokosmeel, eiwitpoeder, dadels (als ze 15 minuten geweekt zijn), kruiden, bakpoeder en het water. Mix dit geheel. Zelf gebruik ik hiervoor een staafmixer. Als het een beslag is, roer je de rozijnen hierdoor heen.
Doe in een cake of brownieblik (vorm is naar eigen keuze) bakpapier en giet het beslag hierin. Zet in de oven voor 25 minuten (op 175 graden).
Haal de cake uit de oven en laat nog even afkoelen. Ik sneed de cake in 10 stukken en verpakte ze in folie. De helft bewaar ik in de vriezer, de andere helft bewaar ik in de koelkast voor de komende dagen.
Aanrader om de (verse, warme) cake af te maken met een dot kwark, gemengd met eiwitpoeder (ik gebruikte 100 gram magere kwark met 10 gram vanille eiwitpoeder).

Ik heb de cake alleen op deze manier gemaakt, dus ik heb geen idee of het zonder eiwitpoeder of met een andere soort meel net zo lekker is, dit zul je zelf moeten proberen! 🙂

EET SMAKELIJK! 

Voedingswaarden per plak:
Kcal = 120
Koolhydraten = 10,7 gram
Eiwitten= 11,2 gram
Vetten = 2,8 gram

Mijn andere blogs

8 Comments

Fiona november 15, 2017 at 14:33

Hoi Marit!

Super lekker recept weer! Ik heb alleen in vraag, in veel van je recepten gebruik je eiwitpoeder. Kan ik dit ook weglaten? Ik kan namelijk niet tegen eiwitpoeders…

Groetjes,
Fiona

Antwoord
Marit november 16, 2017 at 18:39

Hey Fiona, wat vervelend dat je er niet tegen kan. Kun je niet tegen lactose? Want dan zou je vegan eiwitpoeder kunnen proberen. Naar mijn idee voegt eiwitpoeder veel smaak (+ eiwitten) toe in mijn recepten, dus vind het moeilijk te vervangen, maar je zou het kunnen proberen met honing, vanille extract of iets anders zoets.

Antwoord
J november 16, 2017 at 12:56

Nog een tip voor frosting: magere creamcheese (Philadelphia light) mengen met eiwitpoeder! Verhoogt natuurlijk wel het vetgehalte, maar is lekker voor een keertje.

Receptje ziet er alleszins super uit! Heb tot nu nog niet met (zwarte/cannelloni) bonen gebakken, maar ga het nu toch eens proberen!

Antwoord
Marit november 16, 2017 at 18:37

Ook een goeie! De kwark i.c.m. eiwitpoeder was ook erg lekker! Dit receptje moet je echt proberen, echt een aanrader!

Antwoord
Lieke november 16, 2017 at 13:49

Waar kan je het kokosmeel door vervangen? Kan het bijv vervangen worden door boekweit of havermout meel?

Antwoord
Marit november 16, 2017 at 18:35

Eerlijk gezegd zou ik het niet vervangen, want de kokosmeel maakt het juist smeuïg en zoet. Het zou eventueel wel kunnen, maar dat veranderd de smaak!

Antwoord
Jip december 16, 2017 at 16:38

Hoi,
Waar kan je kokosmeel in de winkel kopen? Ik kan het nergens vinden.

Antwoord
Marit januari 6, 2018 at 18:01

Hoi! Dit kan bij de grote supermarkten en anders via het internet (body&fit).

Antwoord

Laat een comment achter